عرض كردم: یابن رسول اللّه! چرا غیبت میكند؟
فرمود: به علّتى كه به ما اجازه ندادهاند آشكار سازیم.
عرض كردم: چه حكمتى در غیبت اوست؟
فرمود: همان حكمتى كه در غیبت حجّتهاى پیش از او بوده است،حكمت غیبت قائم بعد از
آمدن خود او ظاهر مىشود، چنانكه حكمت سوراخ كردن كشتى توسط خضر و كشتن آن بچه و
تعمیر دیوار، براى حضرت موسى(ع) ظاهر نگشت، مگر موقعى كه خواستند از
هم جدا شوند.
متن حدیث:
انّ لصاحب هذا الامر غیبه لابدّ منها یرتاب فیها كلّ
مبطل، فقلت: و لم جعلت فداك؟ قال: لأمر لم یؤذن لنا فى كشفه لكم قلت فما وجه
الحكمه فى غیبته؟ قال وجه الحكمه فى غیبته وجه الحكمه فى غیبات من تقدّمه من حجج
اللّه ـ تعالى ذكره ـ ان وجه الحكمه فى ذلك لا ینكشف الاّ بعد ظهوره كما لم ینكشف
وجه الحكمه فیما آتاه الخضر(علیه السلام)من خرق السفینه و قتل الغلام و اقامه
الجدار لموسى(علیه السلام) الى وقت افتراقهما.
پی نوشت:
«شیخ صدوق، كمالالدین و تمامالنعمه،ج 2،ص482»
منبع:جام
211008