24 بهمن 1400 12 رجب 1443 - 04 : 05
کد خبر : ۲۶۷۲۲
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۶
خداوند منتى بر رسول خدا (ص) نهاد و به ایشان کوثر عطا کرد و خبر این خیر کثیر، به گفته برخی مفسرین دو نوبت، هم در مکه و هم در مدینه، بر محمد مصطفی(ص) نازل شد.

عقیق: مفسرین در تفسیر چیستی «کوثر» معانی و مصادیق متعددی را طرح کرده‌اند: خیر کثیر، نهرى در بهشت، حوض خاص رسول خدا، اولاد رسول خدا (ص)، اصحاب و پیروان آن جناب تا روز قیامت، علماى امت او، قرآن و فضائل بسیار آن، مقام نبوت، تیسیر قرآن و تخفیف شرایع و احکام، علم و حکمت، فضائل رسول خدا (ص)، مقام محمود، ... برخی از معانی مد نظر مفسرین است که برای تفسیر معنای کوثر ذکر شده است.
علامه طباطبایی معقتد است که با در نظر گرفتن این‌که ادامه آیه «إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ؛ دشمنت ‏خود بى‏تبار خواهد بود» (کوثر/۳)، از باب قصر قلب است، چنین به دست مى‌آید که منظور از کوثر، تنها و تنها کثرت ذریه‌اى است که خداى تعالى به آن جناب ارزانى داشته است.
کوثر  برکتى است که در نسل آن جناب قرار گرفته و اگر مراد مسئله ذریه به استقلال و یابه طور ضمنى نبود، آوردن کلمه «إِنَّ» در آیه سوم فایده اى نداشت، زیرا این کلمه علاوه بر تحقیق، تعلیل را هم مى‌رساند.  معنا ندارد بفرماید ما به تو حوض دادیم، چون که بدگوى تو اجاق کور یا بى‌خبر است.
به بیان علامه، این جمله از این دلالت خالى نیست که فرزندان فاطمه (ع (ذریه رسول خدا(ص) هستند، و این خود یکى از خبرهاى غیبى قرآن کریم است، چون همان‌طور که مى‌بینیم، خداى تعالى بعد از درگذشت آن حضرت، برکتى در نسل آن جناب قرار داد، به طورى که در همه عالم هیچ نسلى معادل آن دیده نمى‌شود.


منبع:ایکنا
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: