عقیق: پیامبر
اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: خداوند نور حضرت فاطمه سلام الله علیها را پیش از
آفرینش زمین و آسمانها آفرید. عرض شد: یا رسولالله! مگر حضرت فاطمه علیهاالسلام
از جنس آدمیان نیست؟ فرمود: او حور است در قالب آدمیان. خداوند نور وی را در صُلب
آدم به ودیعه گذاشت و از صلب من بیرون آورد، هر گاه شوق بهشت میکنم، فاطمه را میبوسم. (1)
ابنعباس
در خبر مفصلی از پیغمبر صلی الله علیه و آله نقل کرده که در ساق عرش نوری دیدم که
فروزنده بود مانند حوریان بهشتی. پرسیدم کیست؟ گفتند: این دختر،«انسیه حوراء» است
و او از میوههای بهشتی تکوّن یافته است.
حوریهای
است به صورت انسیه و انسیهای است به معنی حوریه و چون درِ بهشت را گشودند، بوی
حضرت فاطمه علیهاالسلام را استشمام کردم.
ابنعباس
در خبر مفصلی از پیغمبر صلی الله علیه و آله نقل کرده که در ساق عرش نوری دیدم که
فروزنده بود مانند حوریان بهشتی. پرسیدم کیست؟ گفتند: این دختر،«انسیه حوراء» است
و او از میوههای بهشتی تکوّن یافته است. حوریهای است به صورت انسیه و انسیهای
است به معنی حوریه و چون درِ بهشت را گشودند، بوی حضرت فاطمه علیهاالسلام را
استشمام کردم.
مراد
از حوریه این است که مانند انسان و انسیه، به کدورات عالم طبع، آلوده نشده و چون
ملکه نوری است که به همه صور میتوان متشکل گردد.
اصل
حورالعین، از طبیعت ملک و نورانیت است و حضرت فاطمه، انسیهای است که به نورانیت و
روحانیت فرشتگان است. چون بشریت، مستلزم کثرت کثافات عنصری مادی است؛ حضرت فاطمه انسیه
حوراء از کدورت طبیعت بشری دور و منزه است و او موجودیت بین فرشتگان و بشر است.
بدین
جهت حضرت زهرا سلام الله علیها را «انسیه حوراء» گفتند که روح افزا و روح بخش و
روح انگیز بود و در طینت سنخیتی او، کدورات و پلیدی وجود نداشته است.
بدین
جهت حضرت زهرا سلام الله علیها را «انسیه حوراء» گفتند که روح افزا و روح بخش و
روح انگیز بود و در طینت سنخیتی او، کدورات و پلیدی وجود نداشته است.
»انسیه حوراء»؛ یک فرشتهای به صورت ترکیب عنصری بشری است
که در لطافت و ملاحت، حوراء و در صورت، بشری بود که آلوده به پلیدیهای مادی نشده
است.(2)