30 آبان 1400 16 ربیع الثانی 1443 - 17 : 19
کد خبر : ۲۶۳۱۵
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸
در گفت و گو با حجت الاسلام محمود رجبی مطرح شد؛
نامگذاری امسال با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» از سوی مقام معظم رهبری و دغدغه ایشان نسبت به موضوع فرهنگ نشان می‌دهد که امروز تهاجم نرمی که دشمن در پیش گرفته است، ...
عقیق: بیش از هر زمان دیگری ضرورت بازگشت به فرهنگ غنی قرآن و اهل بیت (ع) را ثابت می‌کند؛ از این رو به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت یگانه بانوی عالم (س) با حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و قائم مقام موسسه امام خمینی(ره (درباره ابعاد فرهنگ فاطمی و چگونگی نهادینه سازی آن در جامعه به گفت وگو پرداخته ایم که از نظرتان می‌گذرد:

چه جلوه‌هایی از فرهنگ فاطمی با زندگی امروزی قابل تطبیق است؟
باید توجه داشت که حضرت زهرا (س) نمونه انسان کامل در ابعاد فردی و اجتماعی هستند، بنابراین فرهنگ فاطمی در عرصه های مختلف می‌تواند برای جامعه الگو باشد و سبک زندگی فردی و اجتماعی بر اساس آن تنظیم شود.
ما در زندگی فردی و اجتماعی، نیازمند الگو هستیم که ایشان در این باره نیز الگوی دقیق و کاربردی هستند، یعنی وقتی بین نیازهای مادی و معنوی قرار می‌گیرند، خواستهای متعالی و انسانی را مقدم می‌دارند. در سوره مبارکه «دهر» یا «انسان» که درباره اهل بیت(ع) نازل شده می‌بینیم وقتی ایشان و خانواده شان سه روز متوالی روزه می‌گیرند، هر روز افطار خود را به یتیم و اسیر و مسکین می‌دهند و خواست نفسانی و جسمانی خود را کنار می‌نهند و آن را فدای رسیدگی و ایثار در حق دیگران می‌کنند. این، یعنی تقویت روحیه ایثار و از خودگذشتگی که الگویی برای بشریت است.
حضرت زهرا(س) همچنین همواره در حق دیگران و همسایگان دعا می‌کنند و این یعنی خودسازی و تقدم خواستهای خدا بر خواهشهای نفسانی.

عفاف و حجاب در فرهنگ فاطمی چه جایگاهی دارد و امروزه ما چه بهره‌ای می‌توانیم از این فرهنگ ببریم؟
حجاب و عفاف در زندگی ایشان در اولویت قرار دارد، اما ایشان در کنار رعایت حریم عفاف و حجاب مسؤولیت اجتماعی هم دارند؛ تا جایی که در جنگها و غزوات پیامبر(ص) به مداوای مجروحان می‌پرداختند و پس از رحلت پیامبر(ص) بیشترین حضور اجتماعی را برای دفاع از ولایت دارند؛ به گونه‌ای که برای حقانیت واقعه تاریخی غدیر از مهاجر و انصار کمک می‌طلبند. یا وقتی امیرالمومنین(ع (را به مسجد می‌برند، ایشان نیز علی رغم بیماری به مسجد می‌روند و از همسرشان(ع) حمایت می‌کنند و در میان زنان مهاجر و انصار برای ولایت و تبیین آن به صحبت می‌پردازند؛ به عبارت دیگر حضور ایشان در اجتماع در عین رعایت حجاب و عفاف بی بدیل است.
علاوه بر این، توجه حضرت فاطمه(س) در پاسخگویی به پرسشهای زنان و ارتقای سطح معرفتی جامعه همراه با سعه صدر نشان از اهتمام ایشان به مسایل اجتماعی است.

ما در زمینه بهره گیری از فرهنگ فاطمی چقدر توفیق داشته ایم؟
ما در این باره سهل انگاری کرده‌ایم و ضرورت داشت تا سیره حضرت صدیقه(س) و موضعگیری‌های ایشان و فعالیتها و صفات و ویژگی‌های آن حضرت(س) را تجزیه و تحلیل کنیم و راهبردها و راهکارهای عملی را متناسب با آن ارایه کنیم و این مجموعه را در قالب سبک زندگی مترقی هم به جامعه خود هم دیگر جوامع عرضه کنیم، زیرا ایشان باید الگویی برای همه ملتها باشند. همچنین باید این فرهنگ را متناسب با اقشار و سطوح مختلف تبیین و عرضه کنیم، در مقام تبلیغ هم سرمایه گذاری ویژه‌ای نکرده ایم، این در حالی است که حتی در عرصه بین المللی می‌توان عزت و کرامت انسانی را از فرهنگ فاطمی الگو گرفت. امید است در این سال که دغدغه اصلی فرهنگ است، تلاشی از جانب همه نهادها و ارگانها بویژه از سوی حوزه های علمیه صورت بگیرد.

حوزه های علمیه به عنوان نهاد علمی دینی کشور در عرضه فرهنگ فاطمی به جامعه چه رسالتی دارند؟
بی تردید حوزه های علمیه نقشی اصلی باید ایفا کنند و سایر دستگاه‌ها باید حامی باشند. اگر قرار باشد سبک زندگی براساس فرهنگ اسلامی ارایه و تبیین شود، رسالت اصلی آن بر دوش حوزه های علمیه است؛ البته همه نهادها موظفند در حوزه فرهنگ و الزامات چنین رسالتی را فراهم کنند، اگرچه سرمایه گذاری و همکاری و زمینه سازی ضرورت دارد، اما بدون محوریت حوزه ممکن نیست.
باید توجه داشت فرهنگ فاطمی، فرهنگ انقلاب ماست و این وظیفه سایر نهادهاست که در پیوند با حوزه این رسالت را انجام دهند وگرنه مسؤول هستند، از این رو باید به تعبیر مقام معظم رهبری، مدیریت جهادی شود تا فرهنگ فاطمی محقق گردد و با این فرهنگسازی می‌توان در عرصه ملی بر تمام مشکلات غلبه کرد.

 

منبع:قدس
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: