عقیق: برای
انجام هر کاری و رسیدن به هر هدفی، وسیله یا وسایلی وجود دارد. به عنوان مثال:
خودرو، وسیله ی حمل و نقل است. هم میتوان با آن مسافر حمل نمودد و هم کالا و هم
قاچاق و نیز مواد مخدر. هم میتوان با آن زیارت و یا برای کسب حلال رفت و هم میتوان
به دنبال فسق و فجور رفت. میتواند ابزاری برای سهولت امور باشد و یا ابزاری برای
فخر و مباهات و تکبر و رفتن به جهنم.
قرآن
کریم نیز برای تعلیم و هدایت بشر نازل شده است. پس استفاده از آن مانند استفاده از
هر ابزار دیگری، بستگی به قصد، نیت و چگونگی استفاده ی مصرف کننده دارد. قرآن کریم
میتواند وسیلهای برای هدایت و هم چنین وسیلهای برای انحراف بیشتر باشد. چرا که
فقط وسیله است و نه هدف. لذا اگر کسی خوب و درست استفاده کرد، هدایت میشود «هدیً
للمتقین» و اگر کسی سوء استفاده کرد، با همین وسیله گمراهتر میگردد. چنان چه
فرمود:
وَ
نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُۆْمِنینَ وَ لا
یَزیدُ الظَّالِمینَ إِلاَّ خَساراً (الإسراء - 82)
و
ما آنچه از قرآن فرستیم شفای دل و رحمت الهی بر اهل ایمان است، لیکن کافران را به
جز زیان چیزی نخواهد افزود.
البته
نه تنها قرآن، بلکه هر نعمت دیگری همینگونه است. نعمات موجب رحمت و آسایش و گشایش
کار مۆمنین و موجب ضلالت، گمراهی و گرفتاری بیشتر ظالمین و کافرین میگردد. پس،
اگر کسی دست کم، بدون غرض و مرض به قرآن رجوع نماید، بهترین بهرهها را از این
اقیانوس بیکران علم میبرد.
دقت
شود که چون انسان از خود هیچ ندارد، آنچه میشنود، میفهمد، میگوید و میپذیرد،
همه سخن دیگران است، حال چه سخنی جامعتر، خوشتر، علمیتر، نورانیتر، صادقتر و
هدایت کنندهتر از سخن خداوند متعال است. آیا خوشتر نیست که گوش انسان به جای
صداهای گوشخراش که دعوت به جهل و جهنم میکنند، کلام خدا را بشنود و به جای آن که
صدای حیوانات یا خناسان از گلویش خارج شود، مانند یک نبی، کلام خدا را بازگو نماید
و به جای فهم هر سخن بیمنطق و غیر مفهومی که فقط از روی ظن و گمان (نظریه) بیان
میگردد، حقایق کلام الهی را فهم نماید و به جای پذیرش هر اعوجاجی، را بپذیرد؟
إِنَّ
الَّذِینَ یَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنفَقُوا مِمَّا
رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِیَةً یَرْجُونَ تِجَارَةً لَّن تَبُورَ(فاطر - 29)
در
حقیقت، كسانى كه كتاب خدا را مى خوانند و نماز برپا مى دارند و از آنچه بدیشان
روزى دادهایم، نهان و آشكارا انفاق مى كنند، امید به تجارتى بستهاند كه هرگز
زوال نمى پذیرد.