وی افزود: خداوند وقتی در یک داستان از جنون امت میگوید، مراد بیان عقل پیامبر است و وقتی از عقب ماندگی جامعه سخن میگوید، پیشگامی پیامبر(ص) را نشان میدهد.
آیتالله جوادی آملی گفت: افرادی که مرتد هستند و بر کارهای بد اصرار دارند راهی برای برگشت ندارند، ولی کسانی که راه برگشت برای آنها باز میشود و فرصت بازگشت مییابند یا خوب هستند یا کار خیر انجام میدهند؛ بسیاری از افراد خوب کسانی هستند که کار خیر به پیشگاه خدا میآورند.
وی بیان کرد: در کنار این افراد، گروهی هستند که گوهر نفسشان سالم است و گوهر نفس خود را به پیشگاه الهی میبرند که همان قلب سلیم است و از قلب سلیم نیز چیزی جز حسنات اخلاقی و فقهی و حقوقی صادر نمیشود.
این مرجع تقلید تاکید کرد: ممکن است کسی کار خوب انجام دهد ولی گوهرش اصلاح نشده باشد؛ قلب سلیم از جمله معیارهای تفاضل است.
این استاد برجسته حوزه با بیان اینکه تفاضل بین انبیای الهی وجود دارد، گفت: اگر بین سلسله مرسلین تفاضل هست، قلوب سلیم آنها عامل تفاضل است و کسی که «یبعث حیا» است قطعا معصوم است که قلب سلیم دارد.
این مفسر قرآن بیان کرد: همین حضرت ابراهیم(ع) با این قلب سلیم در جایی عنوان میکند که «یا رب ألحقنی بالصالحین»؛ یعنی خداوندا مرا به صالحین ملحق کن؛ در اینجا صالحین یعنی کسانی که از عصمت کل الهی برخوردار هستند؛ البته در روایات بیان شده است که منظور صالحین امامان معصوم هستند.
وی گفت: این ذوات قدسی گوهر سالم را به خدا هدیه میدهند ولی دیگران تنها عمل صالح هدیه میآورند؛ از این ذوات چیزی جز طهارت و پاکی نشئت نمیگیرد، غیر از انسان کامل، بقیه موجودات یا ابن السبیل هستند و یا از وسط راه شروع میکنند.
جوادیآملی ادامه داد: موجودات به پنج قسم جماد، نبات، حیوان، انسان و فرشته تقسیم میشود که سه قسم اول ابن السبیل هستند و در وسط راه میمانند؛ فرشتگان نیز وقتی به لقا میرسند ولی چون از تراب ساخته نشدهاند پس از نقطه صفر شروع نکردهاند؛ در این میان تنها انسان است که از صفر تا صد را طی خواهد کرد و خداوند تنها به او گفت که «یَا أَیُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَی رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ».
این مرجع تقلید یادآور شد: در این بین برخی جنها را نیز وارد کردهاند که در پاسخ باید گفت که هیچ جنی نتوانسته به مقام پیامبری برسد، آنها پیامبر دارند ولی پیامبر آنها همین پیامبران بشری بودهاند.
وی با اشاره به داستان حضرت ابراهیم(ع) و مسئله توریه و تقیه گفت: بزرگان ما بیانات بزرگی در این رابطه عنوان کردهاند از جمله التقیة دینی و دین آبائی؛ تقیه به دو شکل تقیه در عمل و دومی تقیه در فتوا است.
منبع:ایسنا