« من جن و انس را نیافریدم جز برای اینكه عبادتم كنند (و
از این طریق تكامل یابند و به من نزدیك شوند».
عبادت راز آفرینش
از مهمترین سؤالاتی كه هر كس از خود میكند این است كه
«ما برای چه آفریده شدهایم؟» و «هدف آفرینش انسانها و آمدن به این جهان چیست؟»
آیات فوق به این سئوال مهم و همگانی با تعبیرات فشرده و
پرمحتوایی پاسخ میگوید و میفرماید: «من جن و انس را نیافریدم جز برای اینكه
عبادتم كنند.»
«و ما خلقتُ الجنّ و الانس
الاّ لیعبدون»
آیات مورد بحث تنها روی مسالهی عبودیت و بندگی تكیه میكند،
و با صراحت تمام آن را به عنوان هدف نهایی آفرینش جن و انس معرفی مینماید.
هدف اصلی همان «عبودیت» است كه در آیات مورد بحث به آن اشاره شده، و مسالهی «علم و دانش» و «امتحان و آزمایش» اهدافی هستند كه در مسیر عبودیت قرار میگیرند، و «رحمت واسعهی خداوند» نتیجهی این عبودیت است.
به این ترتیب روشن میشود كه ما همه برای عبادت پروردگار آفریده شدهایم، اما مهم این است كه بدانیم حقیقت «عبادت» چیست؟
برای یافتن پاسخ این سئوال باید روی واژهی «عبد» و «عبودیت» تكیه كرد و به تحلیل آنها پرداخت.
«ای كسانی كه ایمان آوردهاید ركوع كنید و سجود بجا
آورید و پروردگارتان را عبادت كنید و كار نیك انجام دهید تا رستگار شوید.»
ابتداء آیه خطاب به افراد با ایمان است.
دستور عبودیت به طور مطلق كه بعد از این دو بیان شده هر گونه عبادت و بندگی خدا را شامل میشود.
دستور به فعل خیرات هر گونه كار نیكی را بدون هیچ قید و
شرط شامل میشود.
«انّ الّذین عند ربّك لایستكبرون عن عبادته و یسبّحونه و
له یسجدون»[4]
«آنها كه (در مقام قرب) نزد پروردگار تواند هیچگاه از عبادتش تكبر نمیورزند و او را تسبیح میگویند و برایش سجده میكنند.»
این آیه اشاره دارد به این كه نه تنها شما باید در همه حال به یاد خدا باشید، فرشتگان مقرب پروردگار و آنها كه در مقام قرب نزد پروردگار تواند هیچگاه از عبادت او تكبر نمیورزند و همواره تسبیح او میگویند و ذات پاكش را از آنچه شایسته مقام او نیست منزه میشمارند و در پیشگاه او سجده مینمایند «ان الذین عند ربك لایستكبرون عن عبادته و یسبحونه و له یسجدون».
كلمهی «عند ربك» (آنها كه نزد پروردگار تواند) به معنی قرب مكانی نیست زیرا خداوند مكانی ندارد بلكه اشاره به قرب مقامی است یعنی آنها با آن همه موقعیت و مقام، باز در بندگی و یاد خدا و سجده و تسبیح كوتاهی ندارند شما هم باید كوتاهی نكنید. به هنگام تلاوت آیهی فوق سجده كردن مستحب است ولی بعضی از اهل تسنن مانند پیروان «ابو حنیفه» آن را واجب میشمارند.[5]
«در حالی كه به آنها دستوری داده نشده بود جز اینكه خدا را پرستش كنند با كمال اخلاص، و از شرك به توحید بازگردند، نماز را برپا دارند، و زكات را ادا كنند، و این است آئین مستقیم و صحیح و پایدار.»
«اهل كتاب» و به تبع آنها «مشركان» را مورد ملامت قرار داده میگوید: چرا در این آیین جدید اختلاف كردند، بعضی مؤمن و بعضی كافر شدند «در حالی كه در این آیین دستوری به آنها داده نشده است جز اینكه خدا را پرسش كنند، و عبادت او را از عبادت غیر او خالص سازند، و از هر گونه شرك باز گردند و متمایل به توحید شوند. نماز را برپا دارند و زكات را ادا كنند.»
منظور از «دین» كه باید آن را برای خدا خالص كنند به عقیده بعضی از مفسران همان «عبادت» است، و جمله «الا لیعبدوا الله» كه قبل از آن ذكرشده نیز همین معنی را تأیید میكند.
عبادت و یقین
خداوند متعال دستور به پیامبر(ص) میدهد كه دست از عبادت
پروردگارت در تمام عمر بر مدار «و همواره او را بندگی كن تا یقین فرا رسد» «و اعبد
ربك حتی یأتیك الیقین.»
و یا اینكه به هنگام مرگ پردهها كنار میرود و حقایق در برابر چشم آشكار میشود و حالت یقین برای او پیدا میگردد. در سوره مدثر آیهی (46 ـ 47) از قول دوزخیان میخوانیم:
از اینجا روشن میشود كه آنچه از بعضی از صوفیه نقل شده
كه آیهی فوق را دستاویزی برای ترك عبادت قرار دادهاند و گفتهاند: «آیه میگوید:
عبادت كن تا زمانی كه یقین فرا رسد، بنابراین بعد از حصول یقین نیازی به عبادت نیست»!
گفتار بیاساس و بیپایهای است، چرا كه
اولاً: به شهادت بعضی از آیات قرآن كه در بالا اشاره كردیم یقین به معنی مرگ است، كه هم برای مؤمنان و هم برای دوزخیان، برای همه خواهد بود.
ثانیاً: مخاطب به این سخن،
پیامبر (صلی الله علیه و آله) است، و مقام یقین پیامبر بر همه محرز است آیا كسی میتواند
ادعا كند كه دارای مقام یقین از نظر ایمان نبوده است.
و
ثالثاًَ: تواریخ متواتر نشان میدهد كه پیامبر (صلی الله علیه و آله) تا آخر ساعات
عمرش عبادت را ترك نگفت و علی (علیه السلام) در محراب عبادت كشته شد، و همچنین سایر
امامان.[8]
« والّذین اجتنبوا الطّاغوت ان
یعبدوها و انابوا الی الله لهم البشری فبشّر عباد »[9]
«كسانی كه از عبادت طاغوت اجتناب كردند و به سوی خداوند
بازگشتند بشارت از آن آنها است، بنابراین بندگان مرا بشارت ده.»
بندگان حقیقی خدا
در این آیات قرآن سخن از بندگان خاص و حقیقت جوی
پروردگار به میان آورده، میگوید: «بشارت باد بر كسانی كه از عبادت (طاغوت) اجتناب
كردند و به سوی خدا بازگشتند.
پی نوشت ها:
[1] . ذاریات/56.
[2] . حج/77.
[3] . نمونه، ج14، ص180.
[4] . اعراف/206.
[5] . نمونه، ج7، ص73.
[6] . بیّنه/4.
[7] . نمونه، ج27، ص203 تا 205.
[8] . نمونه، ج11، ص138.
[9] . زمر/17.
منبع:جام
211008