ظاهر
روایت این است که در این 75 روز مراودهای بوده است، یعنی رفت و آمد جبرئیل زیاد
بوده است و گمان ندارم که غیر از طبقه اول از انبیای عظام درباره کسی این طور وارد
شده باشد که در ظرف 75 روز جبرئیل امین رفت و آمد داشته است و مسائل را در آتیهای
که واقع میشده، ذکر کرده باشد و آنچه که به ذریه او میرسیده است در آتیه، ذکر
کرده است و حضرت امیر هم آنها را نوشته است، کاتب وحی بوده است حضرت امیر، همان
طوری که کاتب وحی رسول خدا (ص) بوده است- و البته آن وحی به معنای آوردن احکام،
تمام شد به رفتن رسول اکرم- کاتب وحی حضرت صدیقه در این 75 روز بوده است.
مسئله
آمدن جبرئیل برای کسی یک مسئله ساده نیست. خیال نشود که جبرئیل برای هر کسی میآید
و امکان دارد بیاید. این یک تناسب لازم است بین روح آن کسی که جبرئیل میخواهد
بیاید و مقام جبرئیل که روح اعظم است، .... تا تناسب بین روح این کسی که جبرئیل
میآید پیش او و بین جبرئیل که روح اعظم است نباشد، امکان ندارد این معنا و این
تناسب بین جبرئیل که روح اعظم است و انبیای درجه اول بوده است مثل رسول خدا و موسی
و عیسی و ابراهیم و امثال اینها، بین همه نبوده است، بعد از این هم بین کسی دیگر
نشده است.
حتی
درباره ائمه هم من ندیده ام که وارد شده باشد این طور که جبرئیل بر آنها نازل شده
باشد، فقط این است که برای حضرت زهرا- سلام اللَّه علیها- ست که آنکه من دیدهام که
جبرئیل به طور مکرر در این 75 روز وارد میشده و مسائل آتیهای که بر ذریه او
میگذشته است، آن مسائل را میگفته است و حضرت امیر هم ثبت میکرده است و شاید یکی
از مسائلی که گفته است، راجع به مسائلی است که در عهد ذریه بلند پایه او حضرت
صاحب- سلام اللَّه علیه- است، برای او ذکر کرده است که مسائل ایران جزو آن مسائل
باشد، ما نمیدانیم، ممکن است.
در
هر صورت من این شرافت و فضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کردهاند- با
اینکه آنها هم فضایل بزرگی است- این فضیلت را من بالاتر از همه میدانم که برای
غیر انبیا- علیهم السلام- آن هم نه همه انبیا، برای طبقه بالای انبیا- علیهم السلام-
و بعض از اولیایی که در رتبه آنها هست، برای کسی دیگر حاصل نشده و با این تعبیری
که مراوده داشته است جبرئیل در این هفتاد و چند روز، برای هیچ کس تا کنون واقع
نشده و این از فضایلی است که از مختصات حضرت صدیقه- سلام اللَّه علیها- است.