22 اسفند 1400 10 شعبان 1443 - 51 : 03
کد خبر : ۲۳۴۲۹
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۱
یک کارشناس دینی گفت: شیعه نه یک نحله کلامی است و نه یک مذهب نوظهور بلکه زمان و تاریخ تشکیل شیعه همزاد با نبوت است و این را وهابیتی که خود هیچ پشتوانه‌ای ندارد تکذیب می‌کند!

عقیق: حجت الاسلام علیرضا جوادی، کارشناس دینی در برنامه «شب آسمانی» شبکه قرآن و معارف سیما درباره «اصالت و پیدایش تشیع» صحبت کرد و گفت: وهابیت که خودش هیچ پشتوانه و عقبه‌ای ندارد و به تعبیر مقام معظم رهبری مولودشان بر حرام است شیعه را متهم می‌کند و معتقد است شیعه ساخته و پرداخته جریان‌های سیاسی و یا ساخته بعضی افراد غیر مسلمان مانند یهودی‌هاست.

وی ادامه داد: اصل پیدایش شیعه و زمان تاریخ پیدایش تشیع همزاد و همزمان با نبوت است زیرا بخشی از تعالیم الهی را که پیامبر با خود آورده است مربوط به هدایت امت اسلامی بعد از پیامبر(ص) است و در حقیقت این تعالیم، رهبری بعد از پیامبر را ضامن بقا و استمرار دین می‌داند، از سویی در این تعالیم نیز مشخصات فردی که باید رهبر امت اسلامی پس از پیامبر(ص) باشد بیان شده به گونه‌ای که در این رابطه آیات و روایات بسیاری وجود دارد.

جوادی با تأکید بر این مطلب که شیعه نه نحله کلامی است و نه مذهبی نو ظهور و نه یک مذهب فقهی بیان داشت: شیعه به فرد خاصی وابسته نبوده و نیست بلکه پیدایش آن در حقیقت به این موضوع باز می‌گردد که راهبری و رهبری بعد از پیامبر بر عهده چه کسی است و مشخصه و ممیزی تشیع نیز همین موضوع است زیرا شیعه معتقد است که پیامبر بحث رهبری بعد از خود را رها نکرده و تمام شالوده تشیع نیز در رابطه با همین اعتقاد به جانشینی بعد از پیغمبر(ص) است.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه تعبیر شیعه را خود رسول اکرم(ص) از زمانی که دعوتش را علنی فرمود به کار برد، گفت: در حقیقت زمانی که حضرت محمد(ص) 40 نفر از اقوام خویش را دعوت کرد و فرمود من پیامبر شده‌ام و هر کس به من ایمان بیاورد جانشین من خواهد بود و در آن زمان امام علی(ع) تنها کسی بود که به پیامبر (ص) ایمان آورد و رسول اکرم نیز امام علی (ع) را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد، بنابراین مسلماً شیعه همزاد به نبوت خواهد بود.

وی در ادامه افزود: یکی از مکان‌هایی که پیامبر تعبیر شیعه را به کار برده در سوره مبارکه بینه است که بیان شده: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ» در تمامی تفاسیر شیعه و سنی وارد شده که امام علی(ع) از پیامبر پرسیدند که منظور از خیر البریه کیست و پیامبر در جواب فرموده‌اند: «انت یا علی و شیعتک» و این موضوع را تمام تفاسیر اهل سنت نیز تأیید می‌کنند.

جوادی تأکید کرد: یکی از دلایل دیگر در رابطه با بحث جانشینی امام علی(ع) آیه 55 سوره مائده است: «اِنّما وَلیّکم الله و رسوله و الّذین آمنوا الّذین یقیمون الصّلوة و یؤتون الزّکاة و هم راکعون» تمام تفاسیر شیعه و سنی بر این باورند که منظور از «هم راکعون» علی بن ابی طالب است

وی در توضیح بیشتر آیه 55 سوره مائده بیان داشت: اِنّما نیز که در ابتدای این آیه آمده در ادبیات عرب دلیل بر حصر است یعنی ولی شما تنها خدا و رسول او و کسانی که ایمان آورده‌اند؛ همان کسانی که نماز را بر پا می‌دارند و در حال رکوع نماز زکات می‌پردازند، است.

وی در ادامه شبهات وارد بر پیدایش تشیع را بی منطق خواند و گفت: دشمنان شیعه در جایی می‌گویند که خواستگاه شیعه در سقیفه است به طوری که طایفه اوس در سقیفه طرفدار ابوبکر و خزرج نیز طرفدار خلافت علی(ع) شدند.  این شبهه بسیار بی اساس است زیرا امام علی(ع) اصلاً در سقیفه حضور نداشتند بنابراین اگر هم خزرج از علی بن ابی طالب(ع) دفاع کرده‌اند خلق الساعه نبوده است و همان لحظه به وجود نیامده بلکه مسلماً به خاطر پیش زمینه‌هایی چون غدیر، آیه ولایت و سایر موارد بوده است.

وی با بیان این مطلب که بعضی جنگ جمل را خواستگاه تشکیل تشیع می‌دانند، اظهار داشت: جنگ جمل در حقیقت سرآغاز ظهور و بروز ابعاد سیاسی و نظامی شیعه بود نه خواستگاه تشکیل آن، زیرا تا آن زمان امام بنا به مصالح حکومت و امت اسلامی سکوت کرده بودند اما در جنگ جمل قدرت نظامی شیعه ظهور پیدا کرد.

جوادی در پایان به برخی از دلایل گسترش شیعه در ایران اشاره کرد و گفت: بعضی دلایل گسترش شیعه در ایران را با خواستگاه تشکیل تشیع اشتباه می‌گیرند در حالی که ایرانیان به دلایل متفاوتی به شیعه روی آوردند که یکی از این دلایل مربوط به جنگ قادسیه و ظلم‌هایی است که در حق عجم بعد از آن صورت گرفت، بنابراین در زمان حکومت امام علی(ع) عدالت امام باعث شد تا ایرانیان که بی عدالتی زیادی را تجربه کرده بودند به سمت تشیع متمایل شود.

وی بیان داشت: بعد از جنگ قادسیه و ورود گروه موالی به ایران، ایرانیان زیادی شیعه شدند علاوه بر این موضوع ورود امام رضا(ع) به ایران و استقبال گرمی که از ایشان صورت گرفت و سخنرانی‌هایی که در مسیر سفر خود به مشهد داشتند و همچنین سفر حضرت معصومه(س) از مهم ترین دلایل گرایش ایرانیان به شیعه است.


منبع:فارس

211008

 

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: