23 آبان 1400 9 ربیع الثانی 1443 - 02 : 21
کد خبر : ۲۲۷۸۶
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۶
راه‌آهن مدينه بين سال‌هاي ۱۹۰۸ تا ۱۹۱۶ در دوران سلطان عبدالحميد دوم عثماني به عنوان خط مواصلاتي مدينه و دمشق فعاليت مي‌كرد كه از آن پس تا كنون براي هميشه تعطيل مانده است.

عقیق: ساختمان قديمي اين ايستگاه راه آهن كه مردم به آن «استاسيون» مي‌گويند نظر هر گردشگري در مدينه را به خود جلب مي‌كند.
اين ساختمان در ابتداي شهر مدينه منوره قرار دارد كه هم اينك اين ساختمان به موزه تاريخي تبديل شده است و هر روز صدها زائر از كشورهاي مختلف به اين مكان جهت بازديد مراجعه مي‌كنند.
هر زائري كه به اين منطقه مي‌رود با ديدن ريل راه آهن، متوجه تعطيلي اين راه‌آهن عظيم مي‌شود كه متاسفانه همچنان اين پروژه مهم در كما به سر مي‌برد.
شايان ذكر است، پيش از كشيده شدن راه آهن سراسري دمشق مدينه در
۱۳۲۴/۱۹۰۶، تبوك آبادي (واحه) بود و حدود ۲۰۰ تن جمعيت داشت.
در
۱۳۳۰ ش /۱۹۵۱ جمعيت آن به دو هزار تن رسيد كه نيمي از آنان بازرگان و كارمند دولت بودند.
در سرشماري
۱۳۴۲ ش /۱۹۶۳ جمعيت شهر سه هزار و ۱۶ تن و در ۱۳۷۹ ش / ۲۰۰۰ جمعيت آن ۱۵۰ هزار تن بود.
راه آهن دمشق مدينه كه از تبوك مي‌گذشت، بين سال‌هاي
۱۳۲۴ تا ۱۳۲۶/ ۱۹۰۶ ۱۹۰۸ ساخته شد و تبوك به سبب آن مشهور شد و در جنگ جهاني اول (۱۹۱۴ ۱۹۱۸) اهميت بسيار يافت. امروزه اين شهر با راه‌هاي آسفالت با ساير شهرها مرتبط است.
ايستگاه بنايي است عثماني (راه آهن مدينه در دوران سلطان عبدالحميد دوم عثماني با كمك فني آلماني‌ها كشيده شد.
هدف اين بود كه از اين طريق سوريه به شهرهاي مقدس مدينه و مكه متصل شود.
ساختمان ايستگاه بنايي است نه چندان بزرگ، سنگي، با طاق‌هايي سياه و طبقه دوم آن زرد و سياه و پنجره‌هاي گِرد و هلالي. گِردها از شيشه‌هاي رنگي جلوي ساختمان چند رديف نخل است و يك نوع درخت ديگر، درها و پنجره‌هاي ساختمان قفل است و جلوي آنها نرده‌اي براي حفاظت كشيده‌اند.










211008

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: