وی با اشاره به حک شدن قرآن بر قلب حافظ گفت: این که حافظ در سینه دارد و آن را گنج میداند چیست؟ خود او میگوید: چو حافظ گنج او در سینه دارم و یا در جایی دیگر میگوید: ندیدم خوشتر از شعر تو حافظ به قرآنی که اندر سینه داری.
کاکایی، قرآن کریم را لوح محفوظ دانست و گفت: حافظ قلب خود را به خدا سپرده و خداوند قرآن کریم را در لوح قلب او محفوظ کرده است پس در واقع حافظ قرآن خدا است و آیاتش را قلوب حافظان قرآن محفوظ کرده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به خودسازی لسانالغیب اظهار داشت: خودسازی حافظ از طریق قرآن ستودنی است او میگوید: «صبح خیزی و سلامت طلبی چون حافظ، هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم»، همچنین حافظ گنج سعادت خود را از یمن دعای شب و ورد سحری میداند.
وی با اشاره به تجلی خدا در قلب حافظان قرآن گفت: حافظ قرآن باید قلب خود را به خدا بسپارد تا خدا معانی قرآن را بشناساند و خودش حافظ قرآن باشد.این استاد دانشگاه شیراز قرآن را معرفت و حکمت دانست و گفت: قرآن کریم در قلب حافظ جای گرفته و از قلبش جوشیده و بر زبانش جاری شده است، همچنین شعر حافظ سراسر حکمت، نکته، معرفت و لطیفه است و خود او میگوید: شعر حافظ همه بیتالغزل و معرفت است و یا میگوید: صبحدم از عرش میآمد خروشی عقل گفت، قدسیان را بین که شعر حافظ بر میکنند.
وی با توصیه حافظان و قاریان قرآن کریم به از دست ندادن مقام والای خود گفت: باید مواظب باشیم احسنت گفتن و تشویق کردن سبب نشود تا مقامی که خداوند به ما داده است را از دست بدهیم، همچنین خود حافظ میگوید: من این مقام را به دنیا ندهم.
کاکایی داشتن محبت اهلبیت(ع) را در دل سبب عمل واقعی به قرآن دانست و گفت: برخی از اهل سنت قرآن را بالاتر از پیامبر میدانند در حالی که قرآن بر قلب پیامبر(ص) نازل شده است و حافظ هم میگوید: اگر قرآن را مانند حافظ با چهارده روایت بخوانی عشق به فریاد تو میرسد، همچنین او میگوید: حافظا میخور و رندی کن و خوش باش ولی، دام تزویر نکن چون دگران قرآن را.
منبع:خبر آنلاین
211008