15 آذر 1400 2 جمادی الاول 1443 - 16 : 18
کد خبر : ۲۲۵۴۸
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۹
دو خواهر به حکم نسبت و پیوند نسبی و عاطفی، نسبت به یکدیگر علاقه ی شدید دارند ولی هنگامی که رقیب هم شوند

عقیق: درشرع مقدس اسلام ازدواج، هم زمان با دو خواهر جایز نیست. لازم به ذکر است اگر ازدواج با دو خواهر یا بیشتر به صورت جمع؛ یعنی دریک زمان نباشد، اشکال ندارد. به بیانی دیگر هرگاه مردی زنی را برای خود عقد کند، تا وقتی که زن در عقد اوست، نمی‏تواند با خواهر وی ازدواج کند، خواه عقد دائم باشد یا موقت. حتی بعد از طلاق تا وقتی که در عدّه است (در صورتی که عدّه رجعی باشد) نمی‏تواند خواهر او را بگیرد، اما هنگامی که همسرش را طلاق داد، یا از دنیا رفت و عدّه او تمام شد، می‏تواند با خواهر وی ازدواج کند[1].

شاید حکمت و فلسفه ی این که اسلام از ازدواج هم زمان با خواهران جلوگیری کرده، این باشد که اوّلاً: حرمت و شخصیت زن را حفظ کند، چنان که در ازدواج با دختر برادر زن و دختر خواهر زن رضایت و اجازه زن را شرط دانسته است.

ثانیاً: دو خواهر به حکم نسبت و پیوند نسبی و عاطفی، نسبت به یکدیگر علاقه ی شدید دارند ولی هنگامی که رقیب هم شوند، نمی‏توانند علاقه ی گذشته را حفظ کنند، به این ترتیب تضاد عاطفی در آن‏ها پیدا می‏شود که برای زندگی زیان بار است و اساس خانواده را از هم می پاشد؛ زیرا همیشه انگیزه ی محبت و رقابت در وجود آن‏ها در کشمکش است.[2]

ثالثاً: ازدواج با شوهر خواهر با طبع زنان که شوهر خواهر را از خود می‏دانند و با آنان احساس خویشاوندی می‏کنند، سازگار نیست.

در پایان تذکر این نکته ضروری است که اگر چه در جای خود ثابت شده است که احکام الاهی بر اساس مصالح و مفاسد وضع شده اند، ولی کشف مصالح و مفاسد در جزئیات و مصادیق، بسیار مشکل است.

زیرا اولاً: نیازمند داشتن امکانات وسیع، در ابعاد مختلف علمی است.

ثانیاً: بشر هر قدر از نظر علم و صنعت پیشرفت کند، باز معلومات او در برابر مجهولاتش، قطره ای است در برابر دریا "جز اندکی از دانش به شما داده نشده است" .

و شاید علت بیان نکردن فلسفه ی تمام احکام، از سوی اولیای دین، این بوده که بیان تمام اسرار احکام برای انسان هایی که بسیاری از حقایق علمی هنوز برایشان کشف نشده، مانند گفتن معما ست که چه بسا موجب تنفر شنوندگان می گردد. امام علی (ع) می فرمایند: "مردم، دشمن آن چیزی هستند که نمی دانند[3]" لذا اولیای الهی در حد فهم انسان ها به بعضی از علت ها و فلسفه ی احکام اشاره نموده اند.

وانگهی هدف از دین و شریعت، آراستگی انسان ها به خوبی های علمی و عملی، و اجتناب از زشتی های فکری و عملی است، و این هدف با عمل به شریعت به دست می آید، و لو این که افراد فلسفه و علت احکام را ندانند، نظیر این که مریض با انجام دادن دستورات پزشک، بهبودی را به دست می آورد ولو فایده و فلسفه ی، دارو و دستورات پزشکی را نداند.

مضافاً این که مؤمنان چون اطمینان و یقین دارند به این که دستورات دینی، از کسانی صادر می شود که علم و آگاهی آنان خطاناپذیر است، پس یقین به اثربخشی و مفید بودن این دستورات دارند.

[1]توضیح المسائل مراجع، ج 2، مسئله ی، 2390 و 2391.

[2]تفسیر نمونه، ج3، ص 368.

[3] الناس اعداء ماجهلوا گزیده میزان الحکمة، ج 1، ص 214.


 

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
احمد
|
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
شاید علاوه بر دلایل ذکر شده یک علی دیگر آن فرزندان متولد شده از دو خواهر می باشند که با فرض اینکه اگر ازدواج با دو خواهر درست بود فرزندان متولد شده از هر دو بهم محرم و نمیتوانستن ازدواج کنن
احمد
|
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
شاید علاوه بر دلایل ذکر شده یک علی دیگر آن فرزندان متولد شده از دو خواهر می باشند که با فرض اینکه اگر ازدواج با دو خواهر درست بود فرزندان متولد شده از هر دو بهم محرم و نمیتوانستن ازدواج کنن
مازیار
|
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۸
پس چرا زمان حضرت موسی و حصرت یعقوب مجاز بوده انها هم جزو پیامبران خدا هستن و مورد قبول ما ....
سیاوش
|
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
با سلام .هرچند پاسخ به این سوال از نظر عقلی در قسمت اول پاراگراف سخیف مینماید ولی دلیل اصلی میتواند ناشی از آسیبی باشد که در کودکان دختر ایجاد نماید دو خواهر که صمیمانه باهم بزرگ میشوند با حلال شدن این مورد ناخود آگاه در سنین بلوغ که با احکام ازدواج آشنا میشوند رو به صحبت های جنسی و تخیلهایی نمایند که با ایجاد اختلال در روح و روانشان تاثیرات منفی گذاشته وایجاد اختلال های شخصیتی بسیار ناگواری در خود و در آینده به جامعه داشته باشند و علاوه براین مورد این نکته ظریف را داشته باشیم که در اوایل ازدواج مردان و حتی زنان چنان شخصیتی دارند که آرزوی هر زن و مردی خواهد بود که چنان همسران خوب و مهربانی داشته باشند و اگر این مورد صحت پیدا کند طبعا میل ازدواج با شوهر خواهر و زن خواهر جذاب خواهد بود ولی در طول زندگی این روند اگر رو به طلاق نهد در حقیقت دو نفر از یک خانواده میتواند آسیب ببیند و حتی خطرناک باشد لذاخداوند با توسل به ماهیت شناختی از ساختار طبعیت انسانها سعی در قانونمند کردن این امر و آسایش و احتمال خطرات را کم کرده است .
ناشناس
|
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
پس زنان حضرت یعقوب چراخواهربودن؟
SIAVASH
|
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
نظر علما برگرفته از نظرات دوران پیامبر و قبل از آن بوده و اینکه دوخواهر با هم سازگار نیستن و باعث دشمنی میشود کاملا اشتباست، دو خواهر دشمن هم میشوند پس اگر دوتا غریبه باشن همدیگرو میکشن. این حکم یا فتوا از نظر عقلانی صحیح نیست
SIAVASH
|
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
نظر علما برگرفته از نظرات دوران پیامبر و قبل از آن بوده و اینکه دوخواهر با هم سازگار نیستن و باعث دشمنی میشود کاملا اشتباست، دو خواهر دشمن هم میشوند پس اگر دوتا غریبه باشن همدیگرو میکشن. این حکم یا فتوا از نظر عقلانی صحیح نیست
ناشناس
|
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
دلایل ذکر شده قابل قبول نیست چطور میشود کسی راپیدا کرد که هیج شبهه ای درحرفهایش نباشد تا به گفتارش یقین پیدا کرد؟
مهرداد
|
|
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
اتفاقا سوال بسیار خوبی است امیدوارم آقایان علما جواب خوبی بدهند اینکه بگوییم دوخواهربه هم نسب دارند وبعد باهم دشمن میشوند بسیار جواب سخیفی است چون آن وقت میپذیریم تعدد زوجات باعث دشمنی میشود چرا باید دو خواهر را باهم دشمن کنیم چون این طور است پس این دونفر مستثنی هستند که باز هم دلیل عقلی ندارد . منتظر واب شایسته هستم!!!!
mace
|
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
اگه اين امر شدنى بود واژهء باجناق از دايرهءلغات خارج ميشد!البته ديگه نبايد نگران اين مقوله شد چون تعداد بچه ها اون قدر كم شده كه در سالهاى آينده واژهءدايى،عمو،خاله،عمه،هم كمتر براى شخص اصلى استفاده ميشه.
ناشناس
|
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
چون که این در شریعت اسلام است و قبل از آن این حکم نبوده است
ناشناس
|
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
چرا مادر یوسف(ع) وخاله اش هوو بودن