27 مهر 1400 13 (ربیع الاول 1443 - 56 : 06
کد خبر : ۲۲۲۷۸
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۳
یک متفکر شیعی مصر با بیان اینکه مخالف مساجد ویژه شیعیان در مصر هستم، گفت: گفت‌وگوی شیعه و سنی باید بین متخصصان دو مذهب و به دور از رسانه‌ها باشد و به تقریب بین مذاهب اسلامی و تبادل آرا درباره مشکلات مسلمانان کمک کند.

عقیق:سالم الصباغ یکی از چهره‌ها و متفکران شیعه مصر در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المصری الیوم» با بیان اینکه مخالف ساخت مساجد ویژه شیعیان در مصر هستم، گفت: نماز در مذهب شیعه به جز در برخی موارد اختلافی با نماز اهل‌تسنن ندارد و این در حالی است که وحدت اسلامی فریضه‌ای مقدم بر همه واجبات است.

وی با اشاره به مرجعیت شیعیان مصر، افزود: شیعیان مصر به هیچ دولتی اقتدا نمی‌کنند بلکه اقتدای آنان به مراجع علمی است حال در هر دولتی باشند.

این چهره شیعی مصر با اشاره به تلاش شیعیان این کشور برای ورود به عرصه سیاست، اظهار داشت: شیعیان به دنبال تاسیس حزب التحریر بودند که به دلیل فضای تروریستی سلفی و کینه‌توزی ضدشیعه ممکن نشده است؛ البته من در این حزب شرکت نخواهم کرد چراکه معتقدم نقش سیاسی شیعیان در مصر باید ملی باشد نه دینی.

وی خواستار اجرایی شدن ماده دو قانون اساسی مصر مبنی بر اسلامی بودن قوانین موضوعه این کشور شد و گفت: استقلال مصر و قرار دادن اسرائیل به عنوان دشمن ابدی مصری‌ها و تلاش برای خلاص شدن از توافقنامه‌های ظالمانه با این رژیم ضروری است.

الصباغ خواستار روابط مصر با ایران شد و افزود: ایرانیان هیچ سرباز یا شهروند مصری را نکشته‌اند و مصر و ایران دو بال امت اسلامی هستند که می‌توانند نیرویی قدرتمند را ایجاد کنند که جامعه جهانی بر روی آنها حساب ویژه باز کند.

وی ادامه داد: این عاقلانه نیست که مصر با دشمن صهیونیستی رابطه داشته باشد اما با ایران اسلامی رابطه نداشته باشد؛ ایرانی که این روزها آمریکا نیز چون می‌داند نمی‌تواند کاری بکند به آن نزدیک شده است.

این چهره شیعی مصری که پس از انقلاب اسلامی ایران به مذهب شیعی گرویده است از گفت‌وگوی شیعیان با الازهر و علمای اهل‌سنت استقبال کرد و تاکید کرد: این گفت‌وگوها باید بین متخصصان دو مذهب و به دور از رسانه‌ها باشد.

وی با بیان اینکه سنی و شیعه دو بال جهان اسلام هستند، افزود: این گفت‌وگوها همچنین باید به تقریب بین مذاهب اسلامی، گشاده‌رویی و گشاده‌دستی مذاهب بر دیگران و تبادل آرا درباره مشکلات مسلمانان کمک کند.

این چهره شیعی مصر همچنین به تلاش آمریکا برای ایجاد جنگی جهان در سوریه برای از بین بردن محور مقاومت اشاره و تصریح کرد: می‌خواستند مصر را وارد این نبرد کنند.

 

منبع:فارس

211008

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: