03 دی 1400 20 جمادی الاول 1443 - 04 : 22
کد خبر : ۲۲۲۴۱
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۱
کتاب ارزشمند "سبک زندگی از منظر امام سجاد (ع) در صحیفه" ثمره تلاش حجت‌الاسلام علی رضایی بیرجندی است که در جستجوی آداب و روش‌های زیستن (اسلوب المعیشه یا نمط الحیات) از نگاه سید الساجدین(ع) تألیف شده است.

عقیق: حجت‌الاسلام رضایی بیرجندی اعلام کرد: امام سجاد(ع) در سراسر صحیفه، دعا کننده را به سمت سرعت جستن و سبقت‌گرفتن از دیگر انسان‌ها فرا می‌خواند و همت انسان را بلندتر از آن می‌داند که اسیر روزمرگی و یک‌نواختی در زندگی شود.

چندسالی است فرمایشات مقام معظم رهبری چند کلید واژه مهم دارد که نشانگر دغدغه‌های خاص رهبر اندیشمند و دلسوز ماست. هویت، ملیت، دین، مقاومت، آزاداندیشی، تحول در حوزه علوم انسانی، تحول در نظام آموزشی کشور، خوداتکایی و ...این‌ها مفاهیمی هستند که رهبر فرزانه انقلاب در مقابل هجمه‌های فرهنگی و سیاسی غرب و شرق بیان نمودند.

طرح مبحث کلیدی و راهبردی سبک زندگی ایرانی اسلامی پنجره‌ای دیگر رو به افق آینده کشور گشوده و تا به اکنون فرهیختگان و دانشمندان و هم‌چنین مسوولان گام‌هایی را در مسیر ایجاد تمدن عظیم ایرانی اسلامی برداشته‌اند.

تبیین و ترسیم سبک زندگی ایرانی اسلامی نیازمند شناخت دقیق فرهنگ اصیل ایرانی، معارف و حقایق دینی ماست که در هر بخش باید متخصصان و صاحب‌نظران آن حوزه دست به کار شوند و مفاهیم نظری مذکور را طوری به جامعه عرضه کنند که کاربردی بوده و قابلیت اجرا داشته باشند.

یکی از مفاهیم مقدس دینی ما که جایگاه والایی در جامعه اسلامی دارد دعا و نیایش است هرچند برخی نگرش‌ها به مقوله دعا نادرست بوده طوری که دعا را، فریاد نگون بخت‌ها، انسان‌های عاجز و درمانده یا نوای بیچارگان و گدایان می‌دانند.

اما حقیقت چیز دیگری است دعا در اندیشه اسلامی مناجات با منبع لایزال کمال است و نیایش بر درگاه پدید آورنده و مالک با اقتدار هستی.

دعا نشأت گرفته از درک درست انسان و جایگاه او و هم‌چنین شناخت صحیح نسبت به پروردگار عالمیان است اگر با تعمق و تدبر در دعاهای ماثوره از انبیا و اوصیاء الهی بنگریم می‌بینیم دعا یک مکتب تربیتی است پر از معلومات خداشناسانه، انسان‌شناسانه و هستی‌شناسانه.

در این میان کتاب گران‌سنگ "صحیفه سجادیه" که از اتقان سندی و اتفاق نظر عالمان شیعه برخوردار می‌باشد اقیانوسی است بیکران که می‌شود در ساحل آن شهری امن با تمدنی عظیم و فرهنگی ناب بنا نهاد.

 

منبع:ایسنا
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: