- يا درد و مرضى در اندرون خود دارد.
- يا ظالمى از خارج او را مى آزارد.
- يا در شغل و كارش گرفتارى دارد.
- يا همسايه به او آزار مى رساند.
- و يا
...
و اگر فعلا هيچ يك از اين گرفتاريها پيش نيامده باشد،
باز عقل محال نمى داند كه در آينده گرفتاريهايى برايش پديد آيد، چگونه پديد نيايد
و حال آنكه دنيا محل حوادث است و هيچ وقت بر يك منوال، ثابت و برقرار نمى ماند و
كسى از سختيها و مصيبتهاى آن در امان نيست. منتها سختي هايش براى بعضي ها به فعليت
رسيده و محقق شده و براى عده ديگر در آينده محقق خواهد شد، اما عقل حكم به وجوب و
لزوم برطرف نمودن هر دو قسم از مصيبتها و گرفتاريها مى كند، اين از يك سوى از سوى
ديگر، دعا وسيله اى است كه مى تواند اين مشكل را برطرف سازد و آن را براى انسان
حلّ كند، پس عقلا لازم است كه دست به دامان دعا بياويزيم و از آن براى حلّ
مشكلاتمان كمك بگيريم.