24 مهر 1400 10 (ربیع الاول 1443 - 18 : 15
کد خبر : ۲۰۲۲۲
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۲
احکامی از اسلام که جنبه فردی و اعتقادی دارد و ماهیت و فلسفه آن بر ایمان و اعتقادت فردی است و اساس اثر بخشی آن بر خود سازی است، با اجبار تحقق نخواهد یافت و تنها راه تحقق واقعی این احکام، انسان سازی بر اساس معرفت و شناخت است.

عقیق:آنچه بر زن لازم است این که در برخورد با نامحرم زمینه فساد را فراهم نکند و لباسش انگشت‌نما و لباس شهرت نباشد، لباسی که دارای 3 ملاک زیر باشد مصداق حجاب اسلامی است:

1.تمام اعضای بدن‌، از فرق سر تا ناخن پا را بپوشاند. (به جز دستها تا مچ و گردی صورت اگر زینت نداشته باشند.)

.2تمام برجستگی های بدن زن را بپوشاند به طوری که حجم بدن او مشخص نباشد.

یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُۆْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُۆْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً (1)

ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مۆمنان بگو: جلبابها [ روسری های بلند ] خود را بر خویش فروافکنند ، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است ( و اگر تا کنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده توبه کنند ) خداوند همواره آمرزنده رحیم است.

.3توجه نامحرم را به خود جلب نکند و تحریک‌آمیز هم نباشد.

چادر بهترین و کاملترین نوع حجاب است‌.

خواهر گرامی حجاب اسلامی یا مانتوی بلند و مقنعه در صورتی کامل است که‌:مانتو برجستگی های بدن را بپوشاند، آستین آن بقدری گشاد نباشد که بالاتر از مچ را نمایان سازد. گریبان آن به گونه‌ای نباشد که زینتها و لباسهای زیر را آشکار نماید، رنگ و مدل آن توجه نامحرمان را به خود جلب نکند، مقنعه‌ای که می‌پوشد ساتر موها، تمام گردن‌، زیر چانه و سینه او باشد.

علاوه بر آن جورابهایی بپوشد که رنگ پا را نمایان نکند. و نیز کفشی هم بپوشد که رنگ و صدای آن توجه نامحرم را به خود جلب نکند. لذا اگر لباسهای او خصوصیات فوق را داشته باشد مصداق حجاب اسلامی است‌.(2) حقیقت آن است که وقتی زن پوشیده و با وقار از خانه بیرون رود و جانب عفاف و پاک دامنی را رعایت کند، فاسدان و مزاحمان جرأت هتک حیثیت او را در خود نمی‏یابند. بیمار دلانی که در پی شکار می‏گردند، فرد دارای حریم را شکاری مناسب نمی‏بینند. در روایات آمده است: «المرأه ریحانه؛(3)
زن همچون ریحانه یا شاخه گلی ظریف است.» بی‏تردید اگر باغبان او را پاس ندارد، از دید و دست گلچین مصون نمی‏ماند. قرآن کریم، زنان ایده آل را که در بهشت جای دارند، به مروارید محجوب و پوشیده در صدف تشبیه می‏کند: «کأَمْثالِ اللُّولُو الْمَکنُونِ. »(4)

افزون بر این، گاه آن‏ها را به جواهرات اصیلی چون یاقوت و مرجان که جواهر فروشان در پوششی ویژه قرار می‏دهند تا همچون جواهرات بَدَلی به آسانی در دسترس این و آن قرار نگیرند و ارزش و قدرشان کاستی نپذیرد، تشبیه می‏کند.(5)

پوشش و حجابی که اسلام مطرح می کند به سبب حفظ ارزش و کرامت زن است، برای حفظ و تحکیم روابط زن و مرد است ، برای مصون ماندن زنان و مردان و دختران و پسران از گناه است ، برای برقراری روابط درست بین زن و مرد است ، برای جلوگیری از بازیچه شدن زنان و دختران است، برای جلوگیری از فساد مردان است، برای حفظ ارزش های انسانی و اسلامی است ، برای حفظ نظام طبیعی حاکم بر جهان است و از همه مهمتر سعادت و کمال دنیوی و اخروی زنان و مردان است
اگر امروز حاکمان جوامع اسلامی بی توجه به مسائل امروز جوانان، احکام ناب اسلامی را با بی فکری و لجاجت و ساده لوحانه با زور و اجبار، به ظاهر پیاده می کنند، اگر امروز جوان شیعه و جوانان اسلامی به سادگی از احکام ناب اسلامی می گذرند، اگر امروز در پی آزاد شدن از قید و بند حجاب هستند، اگر امروز باید حدود حجاب با زور و اجبار تعیین شود، اگر زنان و دختران امروز الگویی امروزی ندارند، اگر زنان و دختران بین حکم اسلام و مسائل امروز منافات می بینند.

اگر امروز به زور نیروی نظامی حد و حدود پوشش و حجاب  کنترل می شود، اگر امروز مادر و دختر با دو پوشش و حجاب متفاوت و متناقض در اجتماع ظاهر می شوند ، بدانید که از اسلام و حقیقت اسلام دور شده اید و بی شک یکی از عوامل آن اصرار بر  اجرای احکام اعتقادی و معرفتی با زور و اجبار است.

با کمی تامل و دقت به این نتیجه خواهید رسید که احکامی از اسلام که جنبه فردی و اعتقادی دارد و ماهیت و فلسفه آن بر ایمان و اعتقادت فردی است و اساس اثر بخشی آن بر خود سازی است، با اجبار تحقق نخواهد یافت و تنها راه  تحقق واقعی این احکام، انسان سازی بر اساس معرفت و شناخت است.                                                                                                                

 

پی نوشت ها:

 1_(آیه 59 سوره احزاب)

2_( همان‌، ص 197)

3_( وسائل الشیعه، ج 14، ص 120)

4_(سوره واقعه: 23)

5_(گستره عفاف به گستردگی زندگی، حمیده عامری، کتاب زنان، شورای فرهنگی اجتماعی زنان، ش 12، ص 117)

منبع:پرسمان

211008

 

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: