12 دی 1400 29 جمادی الاول 1443 - 41 : 08
کد خبر : ۲۰۰۹۵
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۷
در گفت و گو با حجت الاسلام یوسفی غروی تشریح شد:
برای بسیاری این امکان وجود ندارد که در جوار بارگاه رسول‌الله باشند و زیارت حضرت را بخوانند اما زیارت پیامبر(ص) از بعید را از هر دیاری می‌توان خواند.

عقیق: حجت‌الاسلام و المسلمین «محمدهادی یوسفی غروی» درباره زیارت پیامبر(ص) از بعید و آداب این زیارت اظهار کرد:‌ زیارت بعید همچون زیارت قریب از آداب خاصی برخوردار است که در متون زیارتی و آداب زیارت از جمله در مفاتیح‌الجنان آمده است.

وی ادامه داد: زیارت بعید را مرحوم محدث قمی در مفاتیح‌الجنان به‌عنوان زیارت از بعید نقل کرده است،‌ همچنین این مساله که شخص چیزی را جلو خود به تشبیه از مقبره پیامبر(ص (بگذارد نیز از مواردی است که در آداب این زیارت آمده است و شاید این مساله استحسانی از سید بن الطاووس باشد.

یوسفی غروی افزود: علامه مجلسی در کتاب «زادالمعاد» در اعمال عید مولود که روز هفده ربیع است فرموده است: شیخ مفید و شهید سید بن الطاووس(ره) گفته اند که چون در غیر مدینه طیبه خواهی که حضرت رسول(ص) را زیارت کنی غسل بکن و شبیه به قبر در پیش روی خود بساز و اسم مبارک آن حضرت را بر آن قبر بنویس و بایست و دل خود را متوجه آن حضرت بگردان. 

عضو کمیته مدارج عالی حوزه در ادامه تصریح کرد:‌ بعد از خواندن دعا،‌ چهار رکعت نماز زیارت با دوسلام خوانده می شود با هر سوره‌ای که فرد می خواهد و پس از آن تسبیح حضرت زهرا(س) و دعایی که پس از آن آمده است که تمامی این موارد در مفاتیح الجنان آمده است. 

یوسفی غروی در ادامه به نگرش وهابیت نسبت به زیارت اشاره و گفت: وهابیون اصل زیارت را نفی می کنند البته خودشان کم‌کم متوجه شدند که الان حاضر نیستند که کسی به آنها چنین نسبت دهد که با هر زیارتی مخالف‌اند،‌ آنچه که آنها مخالف‌اند رفتن به مسافرت به قصد زیارت است و می‌گویند این بدعت است و برای استناد آن به حدیث ابوهریره که از پیامبر(ص) نقل کرده اشاره می‌کنند،‌این حدیث می‌گوید:‌رحال (یعنی بار و بندیل) نکنید مگر برای سه مسجد، مسجد‌الحرام، مسجدالنبی و مسجدالمقدس.

 

منبع:شبستان
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: