24 مهر 1400 10 (ربیع الاول 1443 - 03 : 04
کد خبر : ۱۹۸۳
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی محمدی:
عید غدیر، روز اکمال دین و اتمام نعمت های الهی بر ما شیعیان است. غدیر فرصت بندگی های ویژه خداوندی است، روزی که زمین به عطر ولایت امیرالمومنین(ع) متبرک شد.

عقیق: عید غدیر، روز اکمال دین و اتمام نعمت های الهی بر ما شیعیان است. غدیر فرصت بندگی های ویژه خداوندی است، روزی که زمین به عطر ولایت امیرالمومنین(ع) متبرک شد.

روایتی از امام صادق(ع) در بحارالانوار آمده که: بوی شما و روح شما بهشتی است، اما فقط به دین کمک کنید، سعی کنید از حرام، دروغ و تهمت و رذیله های غیر انسانی دوری کنید. محرمات را ترک کنید و به صرف اینکه ولایت را قبول دارید کافی نیست. محب ولایت باید در عمل نیز این محبت را اثبات کند. اگر به ما تاسی کردید در عمل اثبات کنید.
و باز می‌فرمایند: ما اهل بیت بهشت را بر شما از سوی خدا ضمانت می‌کنیم، شما پاکیزه ها هستید....
مولای متقیان علی (ع) هم فرمودند: ای قنبر! بشارت بده به شیعیان و بگو خوشحال باشند، به خدا سوگند! شیعیان را شفاعت می‌کنم که بهترین امت پیامبر(ص) هستند. ملائکه هم برای شیعیان دعا می‌کنند که دوست خصوصی خدا هستند و خدا دعای آنها را مستجاب می‌کند. نترسید شیعیان از سختی قیامت که بهشتی هستید، اما سعی کنید در دین و واجبات.
حضرت دوباره سوگند یاد می‌کنند: عرش خدا جایگاه آنها است که بر محبت اهل بیت و ولایت زندگی می‌کنند. اما می‌ترسم که این بشارتها موجب غرور شما شود و مورد شماتت دیگران قرار بگیرید...از گناه دوری کنید که جای شما بهشت است.

*معنای غدیر
غدیردرلغت به معنای آبگیر است؛ گودالی در بیابان که آب باران در آن گرد آید. در میان راه دو شهر بزرگ دنیای اسلام، مکه و مدینه، محلی است به نام «جُحفه» که در زمان رسول گرامی اسلام (ص) ، کاروانیان حج گزار در آنجا از هم جدا می‌شدند و به طرف دیار خود می‌رفتند. در این محل، غدیر خم جای دارد.
علت نامگذاری این غدیر به خم، آن است که آبگیر آنجا به شکل خُمِ رنگرزان بوده و برخی قبایل صحرایی، گاه جامه‌های رنگ کرده خود را در این آبگیر می‌شسته‌اند.

*بازخوانی غدیر
در سال دهم هجرت، رسول خدا (ص) به حج رفت و احکام آن را به مردم آموزش داد. هنگام بازگشت از مکه، در استراحتگاه جُحفه و در غدیر خم، به امر خدا مردمان را گرد آورد و در آن مجمع سترگ، امام علی (ع) را به جانشینی خود به آنان شناساند و فرمود: «هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست».
البته جانشینی علی (ع) سالها پیش در مکه و در جمع خاندان هاشم انجام گرفته بود، ولی در غدیر، به اطلاع عموم رسید.

*درسها و رسالت غدیر
داستان غدیر از عظمت و ضرورت ولایت و ریشه‌ای بودن این موضوع خبر می‌دهد. رسول خدا (ص) در آن هنگام و در زیر آن آفتاب سوزان. آن همه جمعیت را برای چه نگه می‌دارد و چه پیامی برای‌شان دارد.
این پیام اساسی‌ترین پیام دین او بود و به راستی رسول (ص) بر عظمت و ضرورت آن واقف بود، که مردم را در آن گرمای سوزان نگه داشت و رسالت آسمانی خویش را به مسلمانان ابلاغ فرمود.

*سرنوشت اسلام به غدیر گره خورده است
بدون شک واقعه غدیر خم، نقش سرنوشت سازی در تعیین مسیر آینده اسلام داشته است. در این واقعه، پیامبر اسلام(ص)‌ مهم‌ترین مأموریت دوران پیامبریِ خود را به انجام رساند؛ مأموریتی که انجام آن، به منزله رساندن پیام رسالت حضرت بود و کوتاهی در مورد آن، به از بین رفتن زحمات چندین ساله ایشان می‌انجامید؛ چنانکه خداوندمتعال درآیه 67 سوره مائده می‌فرماید:هان ای پیامبر! آنچه را از سوی پروردگارت به تو نازل شده است، تبلیغ کن و اگر چنان نکنی، پیام و رسالت او را انجام نداده‌ای وخداوند تو را از مردم حفظ می‌فرماید.
*غدیر و احیای سنت نبوى
جوامع بشرى نیازمند یادآورى و حضور همیشگى هویت‌هاى فرهنگى و اصالت‌هاى معنوى است. زنده نگه داشتن شعائر الهى، رسالتى است که مرزبانان عقیده و ایمان، از جمله رسول اکرم (ص) بر آن تأکید داشته‌اند.
از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که فرمودند: به من تبریک بگویید؛ زیرا خداوند مرا به پیامبرى و اهل‌بیتم را به امامت ممتاز ساخته است.
و باز در روایت دیگرى پس از ذکر حدیث غدیر آمده است: سپس رسول گرامى در خیمه مخصوص خویش نشست و به امیر مؤمنان على (ع) دستور داد در خیمه دیگرى بنشیند و به مردم امر فرمود به حضور على (ع) برسند و به ایشان تبریک بگویند. اینک و در عصر ما، شناختن مرزهاى بلند غدیر، بازگویى این شکوه و جشن و سرور این عید بزرگ، در راستاى آن پاسداشت است.



منبع: قدس آنلاین

کدخبرنگار:211001

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: