عقیق:حضرت محمد (ص) درباره ی بدهکارانی که
به پس دادن قرض خود نمی اندیشند، می فرمایند: چهار گروه هستند که دوزخیان از بوی
بدشان همواره در آزارند و آب گرم می آشامند و فریادشان به گفتن واویلا و واثبورا
بلند است که یکی از آن چهار گروه کسی است که مرده است و حق الناس (وام
و قرض) از مردم بر عهده اش بوده و آن را پرداخت نکرده است.(1)، و همچنین این بزرگوار
فرموده اند: لاوجَعَ الا وجَعُ العین وَ لاهَمّ الا هَمّ الدین؛ هیچ دردی به درد و
عذاب چشم نمی رسد، و هیچ غصه ای به غصه ی بدهکاری نمی رسد، و در پی آن پیامبر (ص)
بدهکاری را ریسمان و طناب خداوند متعال در زمین معرفی نمودند که اگر خداوند بخواهد
بنده ای را ذلیل نماید، آن را به گردن او می اندازد(2).
بی شک بدهکاری و مدیون بودن به انسان
ها، از مواردی می باشد که خداوند به آسانی از رسیدگی به آن نمی گذرد، چرا که مربوط
به حق الناس می گردد و از این رو امام باقر (ع) فرموده اند: اول قطرةٍ مِن دَم
الشَهید کَفارةٌ لذُنوبِه اِلا الدَین فَانّ کَفارة قَضاوه؛ نخستین قطره ی خونی که
از شهید ریخته می شود، کفاره گناهانش می گردد، مگر بدهی او که، کفاره اش ادای آن است.(3)،
و همچنین از ائمه اطهار (ع) نقل شده است که فرموده اند: روز قیامت بدهکار در حال
وحشت از غم و غصه شکایت می کند. پس او را می آورند و اگر اعمال نیکو داشته باشد،
آن ها را برای طلبکارش منظور می کنند و اگر اعمال نیک نداشته باشد، گناهان و
زشتکاری های طلبکار را برای فرد بدهکار حساب می کنند(4).
پی نوشت ها:
1_ (لئالی
الاخبار، ج3: 197)
2_ (فروع کافی، ج5: 110)
3_ (من لاحضره الفقیه، ج2: 60)
4_ (علل الشرایع: 178؛ آمال الواعظین، ج 3:
241- 242)
منبع:قدس
211008