مسأله
ازدواج در اسلام آن قدر مورد توجه و اهمیت قرار داده شده است که انجام آن در بعضی
از روایات مساوی با احراز نیمی از دین است؛ یعنی با ازدواج ، شخص نیمی از دین خود
را تحصیل کرده. بعبارت دیگر شخصیت مؤمن با ازدواج به مرحله ای می رسد که با ازدواج
نیمی از دین خود را حفظ می کند. در روایات آمده است که دو رکعت نماز انسان متأهل
برتر از هفتاد رکعت نماز شخض مجرد است. اما این مسئله با چنین جایگاه و اهمیتی امروز
بنا به دلایلی با مشکلات و موانع بسیار روبه رو شده است. یکی از موانع و
مشکلات موجود در این عرصه، مسایل مادی و هزینه های بسیار برای ازدواج و از
جمله موضوع مهریه است. مسئله ای که هرگاه صحبت از ازدواج می شود
بلافاصله اذهان را به سوی خود معطوف می کند. مهریه در اسلام به شدت مورد
تاکید بوده و در واقع یکی از ارکان ازدواج شمرده می شود اما آنچه اسلام
درباره مهریه عنوان می کند با آنچه که امروز در جامعه ما رواج یافته بسیار متفاوت
است.
تعیین و پرداخت مهریه از جانب پسر یکی از شرایط عقد و ازدواج و نشانه صداقت، راستی و درستی مرد در ادعای دوستی همسر و به عنوان دین (بدهکاری) بر عهده او است، بنابراین مرد باید در تعیین میزان آن شرایط، وضعیت و توان خود را در نظر بگیرد، از این رو باید دانست که تحمیل مهریههای سنگین بر پسر پسندیده نیست همانطور که تحمیل مهریه اندک بر خانواده دختر نیز کار شایستهای نخواهد بود. این موضوع باید با توافق طرفین و بدون دخالت اطرافیان تصمیمگیری و اجرا شود.
در قرآن کریم تأکید شده است که مهریه تعیینشده را به همسرتان با میل و رغبت بپردازید: و آتو النساء صدقاتهن نحله (سوره نساء، آیه 4)
در عین حال در روایات اسلامی تأکید شده است که میزان مهریه، سنگین نباشد .رسول خدا(ص) میفرماید: در مهریههای زنان زیادهروی نکنید چرا که زنان در واقع باران خداوند سبحاناند. (1) همچنین از ایشان نقل است که بهترین مهریه سبکترین آن است.(2)
این سخن گهربار نیز ز سخنان آن حضرت است که بابرکتترین زنان کممهریهترین آنان است. (3) و پربرکتترین ازدواج آن است که کمهزینهتر باشد.
بنابراین میزان مهریه باید متناسب با توان مرد پیش از ازدواج تعیین شود و چنانکه در روایات اسلامی آمده مرد برای استحکامبخشیدن به پیوند ازدواج پیش از ازدواج یا پس از آغاز زندگی مشترک هدیهای به همسر خود بپردازد.
در روایات اسلامی نسبت به برگزاری مراسم جشن ازدواج نیز تأکید شده است. رسول خدا صل الله علیه وآله در اینباره میفرماید ازدواج را آشکارا و علنی برگزار کنید. (4) همچنین مستحب است که عقد ازدواج شبهنگام انجام شود.
علاوه بر جشنگرفتن برای ازدواج بر ولیمهدادن نیز تأکید شده است. امام علی علیه السلام میفرماید: پیامبر خدا(ص) به کسی که ازدواج کرده بود فرمود ولیمه بده اگرچه با قربانیکردن یک گوسفند باشد.
پی نوشت ها:
1. بحارالانوار، جلد 103، صفحه 353
2، 3 و 4 . تحکیم خانواده از نگاه قرآن و حدیث صفحه 109
منبع: کتاب آیین و سبک زندگی، تالیف محمد حسین توانایی
منبع:شبستان