رئیس هیئت امنای مؤسسه روایت سیره شهدا بیان داشت: بیماریهایی در جامعه وجود دارد که مجالس اهلبیت(ع) مانند درمانگاهی برای درمان این بیماریهاست؛ در این سیستم، طبیب و دارو درست است؛ در صورتی که شخصی با مراجعه به این دارالشفاء، درمان نشد، مشکل از خود فرد است.
وی افزود: ممکن است برخی از ما قبل از ماه محرم و صفر، نسبت به طاعت الهی کوتاهیهایی داشتیم و با رغبت آنها را انجام نمیدادیم؛ اگر بعد از این ایام نسبت به آنچه خدا تکلیف کرده، با میل و رغبت عمل کند، نشان می دهد که این دو ماه عزاداری توانسته قلب بیمار ما را درمان کند.
حجتالاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان این که برخی در این دو ماه با عشق به اهلبیت(ع) به عزاداری و برپایی مجالس سوگواری پرداخته است،ولی این کارها، تأثیری بر عمل و عبادت او نداشته است، افزود: انسان باید مراقب باشد که از این فرصتها بهرهمند شود.
وی با بیان این که انسان در صورتی که مشاهده کند فرزند او نسبت به غذا بی اشتها است، حساس شده و او را به پزشک میبرد، ادامه داد: زمانی هم که شخص میبیند فرزندش نسبت به نماز و دیگر عبادات اشتها(رغبت) ندارد، باید حساس باشد.
رئیس هیئت امنای مؤسسه روایت سیره شهدا دیگر نشانه پذیرش عزاداریها و سوگواریها در ماههای محرم و صفر را دوری جستن انسان از گناه و معصیت دانست و گفت: کسی که در دارالشفاء محرم و صفر به شرایطی رسید که قلباً از گناه و معصیت بدش آمد، بداند که این عزاداریها او پذیرفته شده و فرد را در مسیر درست قرار داده است.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی انسان نه تنها به سراغ گناه نمیرود، بلکه از زمینههای گناه و نافرمانی خداوند نیز دوری میکند.
حجتالاسلام والمسلمین ماندگاری در تبیین دیگر آثار و نشانههای قبولی عزاداری های محرم و صفر گفت: از دیگر نشانهها در این عرصه، خالص شدن نیتهاست؛ بعد از ماه محرم و صفر باید نیتها نیز درست شود.
وی خاطرنشان کرد:اگر نیت ما پاک باشد و مادیات را در کارهای معنوی هدف قرار ندهیم، خداوند سود مادی نیز در کار او قرار میدهد.
وی حرمت گذاشتن را از دیگر نشانههای قبولی طاعات و عزاداریها در محرم و صفر دانست و گفت: نعمت خداوند، مسجد، اماکن متبرکه، پیر، کودک، پدر، مادر و...، همگی حرمتهایی دارد که اگر انسان بعد از این دو ما در این عرصه معرفت یافت، بداند که عزاداریها بر او تأثیر داشته است
منبع:حوزه
211008