20 مهر 1400 6 (ربیع الاول 1443 - 23 : 10
کد خبر : ۱۹۰۱۷
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۷
بخش پایانی گفت و گوی عقیق با روح الله بهمنی مداح اهل بیت
من مجلسی که نشناسم نمی روم. قبل از قبول شرکت در یک مکانی حتما قبل آن تحقیقاتی می کنم و اطمینان حاصل می کنم. به خاطر همین یک شناختی معمولا بین من و کسی که دعوت کرده است همواره وجود دارد.

عقیق: پیش از این بخش اول گفتگو با حاج روح الله بهمنی و پدرش را منتشر کردیم که می توانید اینجا بخوانید.

اکنون بخش پایانی این گفتگو پیش روی شماست.


آقا روح الله به نظر شما مداحی یک شغل است؟ برخی بر سر این مسئله مناقشه دارند. یکی عده مداحی را به عنوان یک شغل قبول کرده اند ولی برخی با این نگاه به مداحی مخالف هستند...

نه به نظر من مداحی شغل نیست. با اینکه برخی هستند که امورات زندگی شان را هم از این راه تامین می کنند. مداحی برای من بیشتر یک اعتقاد است تا یک شغل.

این نظر می تواند تبعات بعدی فراوانی داشته باشد. مثل اینکه برخی برای هر مجلسی که می روند نرخی تعیین می کنند و چشم داشت خاصی دارند. آیا با این مسئله موافق هستید یا نه و مشی و سبک خودتان چیست؟

من مجلسی که نشناسم نمی روم. قبل از قبول شرکت در یک مکانی حتما قبل آن تحقیقاتی می کنم و اطمینان حاصل می کنم. به خاطر همین یک شناختی معمولا بین من و کسی که دعوت کرده است همواره وجود دارد. هیچ وقت هم مبلغی را برای مداحی در جلسه ای با کسی طی نمی کنم. اما معتقدم کسی که جلسه ای برای امام حسین برپا می کند و همه جوانب را در نظر می گیرد٬ هزینه تبلیغات٬ هزینه حمل و نقل٬ هزینه واعظ و پذیرایی... در این میان باید توجه داشته باشد که مداحی هم که دعوت کرده و آن مداح تا آن شهرستان رفته است برای خودش زندگی دارد و هزینه ای کرده است. به نظر من خود برگزار کننده باید در بین همه هزینه ها می بایست مداح را هم در نظر بگیرد. ولی می بینم که در میان آن همه خرج و هزینه می گویند نباید برای مداح هزینه ای کنار گذاشته شود. در حالیکه حلال ترین و طیب ترین پول همانی است که مداح داده می شود. در سیره اهل بیت بهترین هدایا را به مداح می دادند.  ولی این مسئله نرخ تعیین کردن از طرف مداح را هم نمی پسندم.

در مورد هیئت خودتان هم توضیح دهید. هیئت عشاق العباس ظاهرا دیگر مکان اصلی خود را هم پیدا کرده و فعالیت اش بیشتر خواهد شد...

هسته این هیئت از سال ۱۳۸۱ شکل گرفت. با دوستان شهرک محلاتی این هیئت را تشکیل دادیم. بچه هایی هم در این هیئت حضور دارند همه مذهبی و ولایی اند. از همان سال بیرقی را به نام نامی حضرت عباس بلند کردیم که شکر خدا توانسته ایم تا امروز آن را برپا نگه داریم که از عید غدیر هم با حمایت های دوستان خوبمان در شهرداری توانستیم خیمه ثابت را هم برپا کنیم. فضای قبلی ما خیلی محدود بود و شرمنده مردم می شدیم و ولی امسال در این مکان این مشکل بر طرف شد. البته استقبال خوبی هم محرم امسال صورت گرفت. برای هیئت های هفتگی و چهارشنبه ها٬ هم برنامه ریزی هایی انجام دادیم و تبلیغاتی می کنیم تا آن جلسه ها شاکله اصلی خود را پیدا کند.  

معمولا این مسئله تبدیل به عادت هیئتی ها شده است که از دل هیئتی٬ هیئت دیگری شکل می گیرد. شما که دچار این آفت نشده اید؟

خوشبختانه ما دچار این مسئله نیستیم. چون ما با این افرادی که این هیئت را دایر کرده ایم از بچگی باهم بزرگ شدیم. این ماجراهای انشعاب هم در هیئت ها از منیت های خودمان سرچشمه می گیرد. اگر نه کسی که هیئتی را بدون ضرورت تاسیس می کند مدعی توسعه فرهنگ اهل بیت است. اگر این نیت٬ نیت خدایی باشد همان هیئتی که در آن حضور دارد را توسعه دهد چه نیازی به تاسیس هیئت دیگر است؟! این هم آفتی است در بین کار هیئتی ها...


چند تا کار هم امسال شما ارائه کرده اید خیلی استقبال گسترده ای شد. همین کاری که خواندید٬ سفر ه دار کرمی و... در این رابطه هم توضیح بدهید که چگونه این کارهای انجام شد؟

کاری که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. شعر این کار را آقای پاشازاده شش ماه پیش به من داده بودند. خود من هم به برخی از دوستان دادم. از طرفی آقا سعید حدادیان هم اصرار داشتند این کار در موقعیت و زمان مناسبی خوانده شود. یکی از کارهای خوبی هم که با آقا رضای هلالی خواندم این دل بسته پرچم حسینم بود! امسال با هم فکری که آقای پاشازاده و چند تن از دوستان سعی کردیم که هم کارهای وزین انجام بدهیم و از طرفی هم کارهای حرفه ای و قوی باشند. روی چند تا شور ساعت ها وقت گذاشتیم و تبادل نظر کردیم. تا اینکه تاثیر گذار باشد.

امسال در برخی هیئت ها مقتل خوانی شروع کردند به نحوی روضه خوانی را با این کار ارج و قرب بیشتری دادند. شما چنین دغدغه ای دارید که زمانی را در هیئت برای مقتل خوانی اختصاص دهید؟

ما همواره مقتل مطالعه می کنیم و ماحصل آن را خیلی با زبان ساده در مجالس به مردم انتقال می دهیم. اما خواندن عین عبارات عربی را بیشتر دوست دارم در منبر مطرح شود. امسال هم حجت الاسلام شهاب که می آمدند در جلسات آخر این کار را انجام دادند که بسیار هم به جا بود. اصالت این کار بیشتر با روحانی است معمولا. ما در مقوله ای فعالیت می کنیم که مستمعین ما مقداری متفاوت هستند. امسال هم در جلسه ما زمان روضه خوانی برابری می کرد با زمان سینه زنی ها. با این مداحانی هم به روضه هیچ اهتمامی نشان نمی دهند مخالفم. روضه ارج و قرب خاصی دارد. این مسئله هم خود من را ناراحت می کند٬ فضا طوری ترسیم شده است که می گویند مداح جوان نمی تواند روضه بخواند. که تصمیم دارم در این موضوع هم به جدیت ورود کنم تا این فضا شکسته شود.

چندتا اسم می بریم اولین چیزی که به ذهنتان می رسد را بگویید.

حاج منصور: مظهر اخلاص و نورانیت

حاج سعید حدادیان: مهربان، خیلی از او آموخته ام

حاج محمود کریمی: عشق، توانمند، با محبت

حاج حسین سازور: دلسوز، بی ریا

حاج حسن خلج: عاطفه و تصویر ساز روضه

حاج محمد رضا طاهری: مظهر ادب

حاج رضا هلالی: برادر، دوست خوب و صمیمی

سید مجید بنی فاطمه: صدای خاص، دوست عزیزم

کربلایی نریمان پناهی: حسین جان ای آبروی دو عالم


حاشیه های یک مصاحبه

مداحی با موسیقی را نمی‌پسندم

روح‌الله بهمنی یکی از مداحانی است که به‌واسطه کار پدرش می‌تواند در عرصه موسیقی هم وارد شود. این روز‌ها بازار مداحی‌هایی که با موسیقی عرضه می‌شوند داغ است اما او در این خصوص نظر متفاوتی دارد و به‌عبارتی دل خوشی از این کارها ندارد؛ «چند وقت پیش روی یکی از کارهای سینمایی پدر خواندم و بعد‌ها روی صدای من موسیقی گذاشتند. البته آن کار طوری نبود که موسیقی بر صدا غالب باشد و صرفا موسیقی زمینه آن بود. به‌قول پدر موقعیت پخش آن کلیپ‌ اقتضا می‌کرد صدای خالی پخش نشود اما در هر صورت دیگر از آن نوع کار‌ها انجام نداده‌ام. با آهنگ‌هایی که شبیه مداحی است یا مداحی‌هایی که شبیه ترانه‌اند موافق نیستم. از طرفی با اینکه موافق این کار‌ها نیستم نمی‌توانم کتمان کنم برخی از کار‌هایی که انجام شده موفق بوده‌اند و مردم هم از آنها استقبال کرده‌اند. یکی از این کار‌ها، کار حاج‌رضا هلالی با حامد زمانی است که کاری پر‌محتوا و قابل اعتناست. در کل به اجرای زنده با صدای خالی مداح علاقه زیادی دارم. به‌نظرم حال و هوایی که مداح می‌تواند برای مخاطبش ترسیم کند خیلی مهم است و این فضا را نمی‌شود با موسیقی ایجاد کرد. مداح تصویر‌سازی کرده و حس و حال خودش را منتقل می‌کند. مابین شعر‌ها جملاتی از مقتل می‌گوید. برای من ناله‌ها و نغمه‌های مداح نوعی موسیقی است. دوستانی پیشنهاد دادند با موزیک بخوانم ولی تا به‌حال به این نتیجه نرسیده‌ام».


ماجرای دوستی رضا هلالی و روح‌الله بهمنی

خیلی‌ها که پای ثابت جلسات روح‌الله بهمنی هستند همواره او را در کنار رضا هلالی دیده‌اند. این دو یکی از زوج‌های موفق مداحی در کشورند. روح‌الله بهمنی می‌گوید: «سابقه آشنایی من با رضا هلالی بر‌می‌گردد به سال‌هایی که هیات عشاق‌العباس(ع) در شهرک شهید محلاتی برگزار می‌شد. حسینیه ما در زیر‌زمینی بود که خیلی از جوانان از آن استقبال می‌کردند. آن موقع بچه‌ها رضا هلالی را دعوت می‌کردند بیاید و او لطف می‌کرد و می‌آمد. از‌‌‌ همان موقع با هم دوست شدیم. بعد از آشنایی‌ همکاری‌هایی در زمینه‌های مختلف انجام دادیم و در هیئات مذهبی مختلف با همدیگر خواندیم. رابطه ما بیشتر برادرانه است. در کارهای مداحی به یکدیگر کمک می‌کنیم و دوستی‌مان قوی‌تر از همکاری ماست».

 

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۵
روح الله
|
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
هلالي عشقه،من سر مشق زندگيمو از ايشون گرفتم ،خودم مداح هستم و صدام وسبكم شبيه حاج رضاس ،به نظر من با اخلاصترين مداح ايرانه ،نفس مسيحايي داره مارو كه آتيش ميزنه،آرزوي سلامتي براش دارم
مهدی
|
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
به نظرم حاج رضا تو اوج نیست
حاج منصور روضه خوب میخونه
حاج سعید روضه خوب میخونه
حاج محمود شور و روضه خوب میخونه
حاج محمدرضا روضه و واحد خوب میخونه
سیب سرخی شور و واحد خوب میخونه
مقدم شور خوب میخونه
احد قدمی چند سالی یه بار واحد خوب میخونه
اما.... اما... قربون حاج روح الله برم که همه چی تمومه
روضه و واحد و شور همه رو خوب میخونه
خدا حفظش کنه انشاالله
بویی بهشت
|
|
۰۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
پدر , عشـــــــــــــــــــق ، پسر...
mamir
|
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
حاج روح الله خیلی با مرامی.انشاالله تا عمر داری زیر علم امام حسین(ع)روضه خون باشی ومداح
ناشناس
|
|
۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
ببخشيد پويانفر رقاقت رو در حق كى تموم كرد؟؟!! شاخ در نياريم خوبه بابا بخدا هلالى ميكرفون به پويانفر داد ولله كى ميشناخت اين بنده خدا رو نبين الان ميگه استاد من حاج كسرى هست
محمد
|
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
سلام اینکه می فرمایند هوای مداح و باید داشته باشن درست و حق با شماست

اما اینکه می گن صله تعیین نمی کنن و از این داستان ها کذب محضه ...
چون یه موردش و خودم سراغ دارم
مجیدعلیمحمدی
|
|
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
هیچ کس به اندازه حاج روح الله با حاج رضا نتونست دوام بیاره.اون از احد قدمی،محمدحسین پویانفر،دیگه کیو بگم
پاسخ ها
حسین
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
آقای پویانفر حق رفاقت رو در حق هلای تموم کرد
1 طرفه قضاوت نکن دوست من
قصری
|
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
عقیق جان با تایید نظر بچه اردبیل به آقای قدمی بی احترامی شد حواستون باشه امام حسین قهرش نگیره اونوقت که احد (من علمدارم علمدار)و خوند اینجوری کسی دربارش حرف میزد?
محسن همتی
|
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
دوستان عزیزان نوکرا گریه کنا کلا این حاشیه سازیها تو دستگاه اباعبدلله پسندیده نیست ، فقط و فقط فوکوس کنید روی خود روضه والسلام به خدا از همه این حرفها از اول مصاحببه تا آخر نظرات خوانندگان چیزی گیر کسی نمیاد... من این بزرگوارها رو سالهای زیادیه که میشناسم و از قدیمی ترین دوستان بنده هستن ولی فکر میکنم تو موضوع روضه و هیئت اصلا نباید ورود به حوزه شخصی و زندگی یک مداح کرد ، اولا همه ما قصوراتی داریم و همه ما مشکلاتی داشته و داریم از من و منیت کردن تا گناه های بزرگ تر
اصلا ما میریم هیئت که آدم بشیم ، آدم شدن که حاشیه بازی بر نمیداره دوستان ،چه مداح چه گریه کن چه سایرین....ببخشید یاعلی
یلان
|
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
اگه ایشون نگه که یکی از بزرگترین مداحان کشوره کی بگه
ناشناس
|
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
آقا روح اله من عاشقتم به حرف اين كوته فكرام گًوش نده سلطان شوري : سفره داره كرمي.....
ناشناس
|
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
آقا روح اله من عاشقتم به حرف اين كوته فكرام گًوش نده سلطان شوري : سفره داره كرمي.....
ناشناس
|
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
چرا وقتی یه نوکر امام حسین حرف درست میزنه، عده ای بهش گیر میدن؟ آقا روح الله کاملا درست گفته که انشعاب در هیات از منیت سرچشمه میگیره.
به خدا مردم میفهمن زشته
|
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
داداش شما رو مردم چه فکری کردین چرا غیر حقیقت میگین شما و رفیقاتون محبان زهرای محلاتی رو ترکوندین و انشعاب زدین عشاق العباس رو درست کردین اون موقع منیت نبود ...... چرا اونموقع که حاج اقا رضا هلالی جونم تو مشکلات غوطه ور بود ...
بخشی از نظر شما حذف شد
پاسخ ها
...
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
آخه گفت چرا فرشو بريدي ؟
گفت خودت گفتي !
من گفتم !من كي گفتم ؟
همون ديشب كه داشتي برا مردم ميگفتي ...
گفت بابا من برا مردم گفتم چي كار به فرش خونه داشتي ؟
محمد
|
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
ان شاءالله که ایشون برای مداحی نرخ تعیین نمیکنن!!!
پاسخ ها
اخلاق
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
اگر هم پول میگیره نوش جونش، کار میکنه رو سبکاش داداش. از شیر مادر هم حلال تره
ناشناس
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
کدوم یکی از مداح ها پول نمیگیره؟
شثفاف
|
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
میخواستم بپرسم این عگسا در اتلیه گرفته میشه
پاسخ ها
ناشناس
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
بله
ناشناس
|
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
بپرسید چرا هیت محبان تعطیل کرد و چند سال تو سخت ترین سالای حاج آقا رضا تنهاش گذاشت .الان چند وقته دارم فکر میکنم امام حسین خیلی غریبتر ومظلومتر از اونی هستن که فکرشو میکردم. این همه عزت به یه نفر میده بعد از تریبون امام حسین برا طعنه وکنایه زدن استفاده میشه.مگه امام صادق نفرمود هر جا دو نفر برای جد غریب ما گریه کنن سومینشون مادر ما زهرای مرضیه است
بچه اردبيل
|
|
۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
تا اونجايى كه پرس جو كردم حاج احمد قدمى يكى از شاگرداى حاج روح الله بهمنى هست
پاسخ ها
ناشناس
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
سلام باجناق ایشون هستند
همه چیزو میدونم
|
۰۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
چرا مفت میگی احد قدمی قبل از رضاهلالی هم مداح بود
هیئت انصارالحسین جویبار
|
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
آخ گل گفتی! "منـیـّـت و من من کردن" یکی از بدترین آفت های هیئت هاست.
ansarol-hossein.ir
ناشناس
|
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
یه دونه ای آقا روح الله
نوکر
|
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
کاش در مورد رابطه اش با حاج احد قدمی هم سوال میکردید
پاسخ ها
ناشناس
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
چیه دنبال حاشیه ای؟ عقیق کار خوبی کردی نپرسیدی. این آقای نوکر دنبال شره
نوکر
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
نه آقا شر چیه میخواستم در مورد رفاقتشون سوال بشه
امیرحسین
|
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
آقا روح الله چرا هیچی از هیات کوچه 20 افسریه نگفتید؟
پاسخ ها
میثم
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
آخ یادش بخیر
علیرضا
|
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
روح الله بهمنی را با همان ظاهر گذشته دوست دارم. ساده و خاکی "سالهای 83 - 84"
بنظرم این تیپ جدید شایسته ی ایشان (نوکر امام حسین ع) نیست
انشاءالله در مسیر نوکری موفق باشد
پاسخ ها
ناشناس
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
میشه بگی مشکل تیپش چیه؟ سوژه کم آوردی؟
ناشناس
|
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
همین هیت عشاق العباس مگه انشعابی از هیت محبان الزهرا محلاتی که شما اونجا با حاج رضا میخوندین نیست خیلی هم خوبه جلسات به هر بهانه ای بیشتر بشه اما بشرطی که هیات قبلی ضربه نخوره همونطور که شما عمل کردی آقا روح اله خیلی اقایی......