24 شهريور 1401 19 صفر 1444 - 45 : 07
کد خبر : ۱۸۸۰۹
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶
بی شک برای شناخت هر یک از انسان ها که به فضایل و رذایلی آراسته شده اند، نشانه هایی بسیار واضح وجود دارد، به نحوی که بزرگان دین به این امر فراوان اشاره نموده اند، به نحوی که لقمان حکیم یکی از این افراد می باشد.

عقیق:لقمان حکیم در یکی فرازهای نصیحتانه خود در راه شناخت افراد به فرزندش می فرماید: ای پسر گرامی؛ همانا که به درستی هر چیزی را علامتی هست که آن را به آن علامت می توان شناخت و به درستی که آن علامت ها بر آن گواهی می دهند، چنانچه:

ایمان را سه علامت است: تصدیق به خداوند متعال، و پیغمبران خدا، و به کتاب های خدا؛

و دین را سه علامت است: علم، عمل کردن به آن، ایمان؛

و عالم را سه علامت است: آنکه پروردگار خود را بشناسد، و بداند که پروردگار کدام عمل را دوست دارد، و کدام عمل را نمی خواهد؛

و فرد عمل کننده به عمل را سه علامت است: نماز، روزه، زکات؛

و ظالم را سه علامت است: فردی بلندپایه بر او به دلیل نافرمانی ظلم می کند، و او ستم می کند بر زیردستان خود(به دلیل تلافی ظلمی که از بالادست خود دیده) با غالب شدن بر آن ها و استیلا، و یاری می کند ستمکاران را؛

و منافق را سه علامت است: زبانش با دلش موافق نیست، و دلش با کردارش موافق نیست، و آشکارش با پنهانش موافق نیست؛

و گناهکار را سه علامت است: در اموال مردم خیانت می کند، دروغ می گوید، و برخلاف آنچه می گوید عمل می نماید؛

و ریاکننده را سه علامت است: چون تنها باشد در عبادت خداوند تنبلی می کند، و چون در میان مردم قرار گیرد به صورت بسیار جدی به عبادت خداوند می پردازد، و هر چه انجام می دهد برای آن است که مردم او را تحسین و ستایش نمایند؛

و حسود را سه علامت است: در غیاب مردم غیبت آن ها را انجام می دهد، در حضور ایشان به تملق از آن ها می پردازد، و از مصیبتی که به مردم می رسد شاد می شود؛

و اسراف کننده را سه علامت است: می خَرَد چیزی را که مناسب او نیست، و می پوشد چیزی را که مناسب او نیست، و می خورد چیزی را که مناسب او نیست و بدان نیازی ندارد؛

و فرد غافل را سه علامت است: در عبادات خود سهو و شک می نماید، یاد خداوند را فراموش می کند، و کارهای خیر را نیز فراموش می کند.

 

پی نوشت ها:
1- شیخ صدوق، الخصال: 121.
2- محمدباقر مجلسی، حیوة القلوب، ج2: 864- 865.
منبع:قدس
211008
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: