عقیق:با اندکی تأمل در میان روایات تبیین کنندهی تعداد و احوال یاران حضرت مهدی(عج), این امر که تعداد یاران خاصّ حضرت مهدی (عج), سیصد و سیزده نفر است؛ به وضوح تبیین گردیده است. در میان این
دسته از روایات برای این افراد ویژگی ها و خصوصیاتی ذکر گردیده که تا
حدودی, حاکی از تمایز و خاص بودن این افراد می باشد. در ادامه به گوشه ای
از این روایات اشاره می گردد.۱- جابر جعفی از امام باقر(ع) نقل کرده که فرمود: «بین رکن و مقام سیصد و اندی به عدد اهل بدر با
قائم(عج) بیعت خواهند کرد, در میان آنان نجیبانی از اهل
مصر, و ابدالی از اهل شام, و اخیاری از اهل عراق وجود دارد, آن گاه دین را
تا مقداری که خداوند بخواهد بر پا خواهند داشت.»[۱]۲-
امیرالمومنین علی(ع) در خصوص ویژگی های یاران حضرت مهدی(عج) می فرماید: «یاران مهدی جوان هستند و پیر در میان آنها وجود
ندارد, مگر فقط به مقدار سرمه در چشم و نمک در توشه راه, و کمترین چیز در
توشه راه, نمک است».[۲]مفضل بن عمر می گوید: امام صادق(ع) فرمود: آیه ی ««... فَاسْتَبِقُواْ الْخَیرَْاتِ أَیْنَ مَا تَكُونُواْ
یَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِیعًا ...» [۳] در باره ی آن عده از اصحاب امام
قائم(عج) که غائب هستند نازل شده است که ناگاه شب هنگام
از بسترهایشان غایب می شوند و صبح در مکه هستند, بعضی از آنها در میان ابر حرکت می کنند, اسم آنها, نام پدرشان و سیما و قیافه و نسبشان شناخته می
شود.» مفضل می گوید: عرض کردم : «فدایت شوم, ایمان کدام یک قویتر است؟»
فرمود: «آنکه در میان ابر حرکت می کند».[۴]جابر جعفی از امام باقر(ع) نقل کرده که فرمود: «... به خدا سوگند ۳۱۳ تن از مردان نزد او
می آیند, که در میان آنان پنجاه زن نیز هستند....». [۵]۳- امام
صادق(ع) در وصف یاران خاصّ حضرت مهدی (عج)
فرمود: «مردانی که گویی قلب هایشان مانند پاره های آهن است. هیچ چیز نتواند
دل های آنان را نسبت به ذات خداوند گرفتار شک سازد. سخت تر از سنگ هستند.
اگر بر کوه ها حمله کنند, آنها را از هم خواهند پاشید ... گویی که بر اسبان
خود مانند عقاب هستند. بر زین اسب امام دست می کشند و از این کار برکت طلب
می کنند. گرد امام خویش چرخیده, در جنگ ها جان خود را سپر او می سازند و
هر چه بخواهد برایش انجام می دهند. مردانی که شب ها نمی خوابند؛ در نمازشان
همهمه ای چون صدای زنبور عسل دارند. شب ها بر پای خویش ایستاده و صبح بر
مرکب خود سوارند. پارسایان شب اند و شیران روز. اطاعت آنان در برابر امام
شان, از اطاعت کنیز برای آقایش زیادتر است. مانند چراغ ها هستند .... گویی
که دل های شان قندیل است. از ترس خدا بیمناک و خواهان شهادت اند. تمنای شان
شهید شدن در راه خدا است. شعارشان این است: «ای مردم! برای خون خواهی حسین
به پا خیزید». وقتی حرکت می کنند, پیشاپیش آنان به فاصله یک ماه ترس و
وحشت حرکت کند, آنان دسته دسته به سوی مولا می روند. خدا به وسیله آنان
امام راستین را یاری می فرماید».[۷]ظهوراز مجموع روایاتی که در
باب معرفی یاران و اصحاب حضرت ولی عصر(عج) در دست است,
صفات و ویژگی های این بزرگان را میتوان اینگونه بیان کرد:۱- آنان از مناطق مختلف جهان به صورتی خارق العاده گرد هم می آیند.۲- آنها نخستین بیعت کنندگان با حضرت مهدی(عج) هستند.۳- آنان سرسپردگان ویژه و مدافعان خاصّ حضرت حجت (عج) هستند.۴- آنان پرچم داران و حاکمان روی زمین از طرف حضرت مهدی (عج) هستند.۵- آنان مصداق عذاب الهی برای ستمگرانند.۶- به عنوان یکی از شرایط ظهور, فراهم آمدنشان, نشان از قطعی شدن
جابر جعفی از امام باقر علیه السلام نقل
کرده که فرمود: «... به خدا سوگند ۳۱۳ تن از مردان نزد او می آیند, که در
میان آنان پنجاه زن نیز هستند....»
ظهور دارد.
۷- آنان در پرتو عنایت های الهی همواره پیروز میدان نبرد خواهند بود.
۸- آنان دارای روحی تأئید شده از طرف خداوند هستند که هرگز تردیدی درباره ی حقّ در آنان راه نخواهد یافت.
۹- ایشان در مبارزه با دشمنان و از بین بردن آنها, کارگزاران آن حضرت در روی زمین خواهند شد.
۱۰-
بیشتر یاران حضرت در سن جوانی اند و بزرگسالان در میان آنان کم هستند. این
یاران دارای افکاری متحد و دیدگاههایی یکنواخت بوده و دل هایشان به هم
پیوسته است.
۱۱- حضور زنان در میان یاران حضرت مهدی(عج), خود حاکی از دو نکته است:
الف)
زنان که در طول تاریخ از حقوق خویش محروم بودند و شخصیت آنان تحقیر گشته
بود, در دوران آن انقلاب بزرگ, شخصیت واقعی خویش را باز خواهند یافت و به
عنوان کارگزاران اصلی تحوّل عظیم, در جامعه جهانی شرکت خواهند داشت. این
موضوع اهمیت ویژه ای دارد که ارزش واقعی و پایه قدرت و توانمندی نوع زن و
ارزشیابی استعدادهای او را مشخص می سازد.
ب) زنان اگر در جهاد و
رویارویی مستقیم شرکت نکنند, در دیگر پست ها و مسئولیت ها و سازندگی ها, می
توانند مشارکت داشته باشند. همچنین در گسترش فرهنگ اسلامی, تبیین خطوط
اصلی دین, آموزش معارف الهی و جایگزین ساختن معیارها و اصول انقلاب مهدوی,
می توانند کارآمد بوده و نقش های اصلی و برجسته ای را بر عهده گیرند و در
دوران ظهور, شایستگی شرکت در آن حرکت بزرگ و کمک رساندن به داعی حق را
داشته باشند. [۷]
پی نوشت ها:
۱. مجلسى، محمد
باقر, بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، بیروت, مۆسسة
الوفاء، ۱۴۰۴ه, ج۵۲, ص۳۳۴, ح۶۴ و نیز: الغیبةللطوسی, ص۴۷۶
۲. النعمانى, محمد بن ابراهیم، الغیبة، تهران، مكتبة الصدوق، ۱۳۹۷ق, صص ۳۱۶و ۳۱۵, ح۱۰
۳. بقره/۱۴۸: « ... پس در كارهاى نیك بر یكدیگر پیشى گیرید. هر كجا كه باشید، خداوند همگى شما را [به سوى خود باز] مىآورد ....»
۴. مجلسى، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، پیشین, ج۵۲, ص۲۸۶, ح۲۱
۵. تفسیر عیاشی, ج۱, صص۶۴و۶۵, ح۱۱۷
۶. مجلسى، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، پیشین, ج۵۲, ص۳۰۸, ح۸۲
۷. ر.ک: سلیمیان, خدامراد, پرسمان مهدویت, قم: شباب الجنه, چاپ دوم, ۱۳۸۵ش, صص ۲۵۹-۲۶۱
منبع:تبیان
211008