03 تير 1401 25 ذی القعده 1443 - 18 : 21
کد خبر : ۱۸۳۹۳
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۸
منتظران مانند کسانی هستند که در کنار امام زمان (عج) به شهادت رسیده اند و به آنان اجر هزار شهید مانند شهداد بدر داده می شود.
عقیق:به استناد روایات، یکی از وظایف مسلم مردم در دوران غیبت کبری، انتظار فرج است؛ انتظار برای تحقق حکومت موعود الهی.
علامه محمدباقر مجلسی بخشی از کتاب بحارلانوار را به همین وظیفه اختصاص داده و 70 روایت از معصومین (ع) را در این باره ذکر کرده است. در روایات آمده است: انتظار فرج برترین اعمال و بهترین عبادت مومن است. منتظران بهترین مردم زمان هستند. منتظران مانند کسانی هستند که در راه خدا شمشیر زده و در خون خود غلطیده اند. منتظران مانند کسانی هستند که در کنار امام زمان (عج) به شهادت رسیده اند و به آنان اجر هزار شهید مانند شهدای بدر داده می شود.
منتظران از برخی شهدای بدر و احد بهترند و خداوند راه روزی را برایشان باز می نماید و آنان را در زمره اولیای الهی قرار خواهد داد که هیچ ترس و وحشتی در آنها نیست. (1)
انتظار چیست؟ چرا انتظار این همه مورد سفارش اهل بیت (ع) قرار گرفته است؟ چرا این مسئله همواره مورد تهاجم حملات ناجوانمردانه دشمنان اسلام و معارف ناب محمدی قرار گرفته است، به طوری که گاهی آن را نتیجه و زاییده فکر عده ای ترسو و بی منطق دانسته و گاهی به توجیه و تفسیر آن به میل خود پرداخته اند.
برخی با برداشت غلط از مفهوم انتظار، گمان می کنند که باید به هر وسیله ممکن به ظهور امام عصر (عج) سرعت بخشید، گرچه به ترویج کفر و بی دینی و فساد و فحشاء در بین مردم باشد. برخی نیز بر این باورند که در برابر انحرافات و مفاسد باید بی تفاوت بود، تا فساد همه جا را بگیرد و در نتیجه امام زمان (ع) ظهور کند. دامن زدن به برداشت های غلط از مفهوم انتظار، گناهی نابخشودنی است.
امام صادق (ع) به ابوبصیر فرمودند: "هر شخصی که در حال انتظار بمیرد، شهید خواهد بود اگرچه در رختخواب هم باشد".
چگونه می توان پذیرفت که فردی به ترویج فساد کمک کند و اجر شهید را ببرد؟! چگونه ممکن است فردی نسبت به منکرات بی تفاوت باشد و اجر شهید را ببرد؟ چگونه ممکن است فردی نسبت به منکرات بی تفاوت باشد و اجر شهید شهید را ببرد؟ چگونه انسانی بی تافوت و کسی که فساد و ستم را گسترش می دهد میت واند مصداق کسی باشد که در کنار حضرت حجت (ارواحناه فداء) در راه خدا شمشیر زده و در کنار رسول خدا (ص) جهاد و رزم نوده و در کنارش به شهادت رسیده است؟! اگر انتظار فرج عامل محرکی بری تجدید نظر فردی و اجتماعی نبود، هرگز چنین روایاتی درباره اش صادر نمی گردید.
آیت الله مکارم شیرازی برای روشن شدن مفهوم انتظار و آثار سازنده آن می فرماید: ارتشی که در انتظار جهاد آزادی بخش به سر می برد، حتما به حالت آماده باش کامل در می آید، سلاحی که برای چنین میدان نبردی شایسته است، به دست می اورد، سلاح های موجود را اصلاح می کند، سنگرهای لازم را می سازد، آمادگی رزمی نفرات خود را بالا می برد، روحیه افراد خود را تقویت می کند و شعله عشق و شوق را برای چنان مبارزه ای در دل فرد فرد سربازانش زنده نگاه می دارد. ارتشی که دارای چنین امادگی نیست، هرگز در انتظار بسر نمی برد و اگر بگوید، دروغ می گوید.(2)
حقیقت انتظار از دو عنصر نفی و اثبات ترکیب یافته است، نفی یعنی از بین بردن نابسامانی های موجود و عواملی که موجب اختلاف و از هم پاشیدگی است و اثبات یعنی جانشین کردن عوما رشد و ترقی جای آنها. باید خود را اصلاح کنیم و اندیشه هایمان را از کج نظری، حسادت، کینه و صدها عیب دیگر برهانیم؛ چون اگر این عیب ها در ما باشد، چگونه می توانیم منتظر تحولی باشیم که اساس آن مبارزه با همه عیب ها است و سرانجام دامان ما را خواهد گرفت.
علاوه بر اصلاح خویش، باید درپی اصلاح جامعه هم باشیم. باید اصلاح جامعه را جدی بگیریم تا مشمول آیه مبارکه شویم.
باید توجه داشت انتظار سازنده، از بزرگترین عوامل مقاومت و پایدارى است و از آن جهت که مسلمانان و به ویژه شیعیان را در برابر ظلم ها، فسادها و... ثابت و پابرجا نگه مى دارد و به آنان دل و جرأت مى دهد تا در برابر دشمنان اسلام مقاومت و ایستادگى کنند و در عقیده خود محکم و استوار و ثابت قدم بمانند سرمایه روحى بزرگى براى منتظران است.
«جیمز دارمستتر» شرق شناس و زبان دان معروف فرانسوى نیز انتظار را عامل مقاومت و بقاى تشیع دانسته است: "در حلّه که نزدیک بغداد است همه روزه پس از نماز عصر صدنفر سوار با شمشیر برهنه مى رفتند و ار حاکم شهر اسبى با زین و برگ مى ستاندند و... فریاد مى زدند که اى صاحب الزان! بیرون بیا".
وى مى گوید: "قومى را که با چنین احساسات پرورش یافته است مى توان کشتار کرد اما مطیع نمى توان ساخت".(3)
در طول تاریخ حیات پرافتخار تشیع، مهم ترین عاملى که شیعیان را در برابر حکومت هاى جور و ستم از زوال و انقراض نگه داشته است مسأله انتظار و عقیده به ظهور حضرت مهدى (عج) بوده است. آیت الله صافى می گوید:
"پس از رحلت رسول خدا(ص) و شهادت امیرالمؤمنین و سیدالشهداء(ع) تا امروز ریشه تمام حرکات و نهضت هاى شیعه و مسلمین علیه باطل و استعمارگران، همین فلسفه اجتماعى انتظار عقیده به ادامه مبارزه حق و باطل تا پیروزى مطلق بوده است".(4)


پی نوشت ها:
1- بحارالانوار، ج 52، ص 122؛

2- جزوه درس های آیت الله مکارم شیرازی درباره انگیزه پیدایش مذهب، ص 47؛
3- مهدى از صدر اسلام تا قرن 13 هجرى، ترجمه محسن جهان سوز، ص 39، 79.
4- امامت و مهدویت، لطف الله صافى گلپایگانى، ج 1، ص 353.
منبع:قدس
211008

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: