29 آذر 1400 16 جمادی الاول 1443 - 24 : 08
کد خبر : ۱۷۴۳۵
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۶
تا 12 دی ماه؛
دبیر برگزاری سوگواره نواها و اشعار آئینی از مهلت ارسال آثار شرکت کنندگان تا ۱۲دیماه امسال خبر داد.

عقیق: مصطفی زیبایی نژاد، دبیر برگزاری سوگواره نواها و اشعار آئینی با اشاره به هدف برگزاری این سوگواره گفت: هشتمین دوره سوگواره نواها و اشعار آیینی با همکاری بسیج مداحان، سازمان فرهنگی و اتماعی شهرداری تهران، و شبکه قرآن و معارف سیما در راستای کشف استعدادهای مداحی و شاعران شعر آیینی به همت هیئت رزمندگان اسلام برگزار می شود.
وی افزود: یکی مهم ترین ویژگی های برگزاری این سوگواره معرفی چهره های گمنام روستاها و شهرهای سراسر کشور به جرگه مداحان ممتاز است که برخی از برگزیدگان آن در مراسم دیدار جامعه مداحان با رهبر انقلاب اسلامی برنامه ذکر و مدح اهل بیت(ع) را برگزار کردند.
همچنین رویکرد اصلی سوگواره نواها و اشعار آیینی تربیت محور بوده که تاکنون بسیاری از مداحان نوجوان در کلاس های و کارگاه های آموزشی هیئت رزمندگان اسلام شرکت داشتند و سطح و کیفیت مداحی و یا اشعار خود را ارتقاء داده اند.

زیبایی نژاد عنوان کرد: هشتمین دوره سوگواره نواها و اشعار آئینی برای گروه سنی 16 تا 30 سال برگزار می شود که شرکت کنندگان در رشته مداحی به چهار گروه سنی 12 تا 16 سال، 16 تا 20 سال، 20 تا 25 سال و 25 تا 30 سال تقسیم می شوند.
وی تصریح کرد: توجه به سبک های سالم مداحی و بهره مندی از اشعار کاربردی و همراه با نوآوری از مهم ترین محورهای قضاوت آثار این دوره از رقابت ها است.
زیبایی نژاد با اشاره به حضور گسترده علاقه مندان به شرکت در سوگواره نواها و اشعار آیینی گفت: تاکنون بیش از 300 تا 40 اثر به دبیرخانه سوگواره ارسال شده که پیش بینی می شود این رقم تا زمان برگزاری مرحله اول در 8 اسفندماه امسال به چندین برابر افزایش یابد.
وی با اشار ه به جوایز ارزنده ی هشتمین دوره سوگواره نواها و اشعار آیینی تصریح کرد: امسال همچون ادوار گذشته به نفرات برگزیده هر رشته جوایز نفیسی همچون کمک هزینه سفر حج عمره، کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و مشهد مقدس اهدا می شود.

دبیر برگزاری سوگواره نواها و اشعار آئینی با اعلام خبر اعمال تغییراتی در داوری سوگواره جهت بالا رفتن سطح آگاهی شرکت کنندگان و ایجاد رقابت بیشتر میان شرکت کنندگان گفت: امسال داوری این سوگواره در بخش شعر با سالهای گذشته متفاوت خواهد بود و علاوه بر ساختارهای مدنظر در شعر فارسی و مطابقت با آیین و مذهب، کار آمد بودن شعر در مجالس حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و هیئات مذهبی از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.
لذا شاعران در تولید محتوا با مضامین معرفتی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که متناسب با اسلام و انقلاب باشد و همچنین تولید نوحه و شعر برای هیئات اهتمام کامل بورزند.
بر این اساس داوری های این دوره از مسابقات می بایست دارای مضامین انقلابی، تبیین کننده خط امام و رهبری، اسلام سیاسی، اسلام مجاهدت و ترویج کننده معارف دینی و قرآنی باشد.
وی تصریح کرد: در بخش داوری مداحی شرایط به نحوی مهیا شده است که خواهران گرامی بتوانند با خیال راحت در این مسابقه شرکت نمایند و آثار ایشان توسط چند تن از داوران مجرب و پیشکسوت خواهر داوری خواهد شد.
بخش داوری مداحی برادران سال گذشته از آقایان حاج ماشاء الله عابدی، حاج مرتضی طاهری، حاج عباس دلجو، محمود تاری و... استفاده شد که به حول قوه الهی امسال نیز برنامه ریزی های خوبی برای ترکیب داوران در مقاطع سنی مختلف به عمل آمده است.
در بخش داوری دعاخوانی نیز ترکیب یک مداح دعاخوان معروف و یک قاری بین المللی نیز رعایت خواهد شد که در سال گذشته بخش داوری این قسمت به عهده آقایان حاج ماشاءالله عابدی و محمد حسین سعیدیان بود که نتایج خوبی را هم داشتیم.
گفتنی است متقاضیان شرکت در این سوگواره می توانند آثار خود را در رشته مداحی شامل مدیحه سرایی و نوحه خوانی، در رشته مناجات خوانی قرائت فرازهایی از ادعیه مشهوره مانند دعای کمیل، ندبه، توسل، زیارت عاشورا و جامعه کبیره و در رشته مداحی و مناجات در قالب لوح فشرده به دبیرخانه این سوگواره ارسال نمایند.
تمامی آثار باید تا 12 دی ماه مصادف با پایان ماه صفر همراه با کپی شناسنامه، یک قطعه عکس، نشانی و شماره تماس داوطلب به دبیرخانه سوگواره ارسال شود.
زیبایی نژاد خاطرنشان کرد: علاقه مندان می توانند آثار خود را از طریق پایگاه اینترنتی www.e-heyat.com و یا صندوق پستی 111- 15715ارسال کنند.
هشتمین دوره سوگواره نواها و اشعار آیینی با همکاری بسیج مداحان، سازمان فرهنگی و اتماعی شهرداری تهران، و شبکه قرآن و معارف سیما در راستای کشف استعدادهای مداحی و شاعران شعر آیینی به همت هیئت رزمندگان اسلام برگزار می شود.

 

منبع:شبستان
گزارش خطا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: