در كمال الدين از امام حسين(ع) روايت شده: «ما دوازده امام داريم،
اول آنها اميرمؤمنان علي بن ابيطالب(ع) و آخرين آنها نهمين فرزند من است،
او امامي است كه بهحق قيام مينمايد و خداوند زمين را پس از آن كه با «كفر و بي ديني اهلش» مرده باشد،به وسيله او زنده ميكند و هم با وي
دين حق اسلام را بر همه اديان غالب ميگرداند، هرچند مشركان نخواهند. او
غيبتي دارد كه در آن مردم بسياري از دين بر ميگردند و گروهيديگر، بر دينِ
حقِ اسلام ثابت ميمانند؛ برخي از «روي سرزنش» به آنها ميگويند: اگرراست
ميگوييد موقعِ ظهور امام زمان شما چه وقت است؟«!
»ان الصابر في غيبته علي الاذي و التكذيب بمنزله المجاهد بالسيف بين
يديرسول الله(ص)؛ آگاه باشيد آنان كه در غيبت وليّ با تحملّ رنجها و
تكذيب بي دينان برعقيدة خود ثابت ميمانند، مثل كسانياند كه با شمشير در
ركاب رسول خدا جهاد كردند.»
از پيشگاه امام حسين (ع) سوال كردند: آيا شما صاحب اين امر هستيد؟
فرمود: «لا لكن
صاحب الامر الطريد الشديد، الموتوربابيه، المكني بعمه، يَضَعُسيفه علي
عاتقه ثمانية اشهر؛ نه من نيستم، بلكه صاحب اين امر كسي است كه از ميان مردم
كنارهگيري ميكند، به سرزمينهاي دور دست ميرود و خون پدرش بر زمين ميماند
و از عمويش پنهان ميشود. آن گاه شمشير بر ميدارد و هشت ماه تمام شمشير بر
زمين نگذارد.«
هم چنين در جاي ديگر روايت است:
»قائم هذه الامه التاسع من ولدي صاحب الامر، و هو الذي يقسم ميراثه و هو حي؛قائم اين امت، نهمين فرزند من است كه او صاحب اين امر، و ميراثش تقسيم ميشود، درحالي كه او زنده است.«
نشانههاي حضرت
حارث بن مغيره ميگويد: به ابي عبدالله حسين بن علي (ع) عرض كردم:
امام مهدي(ع) با چه نشانهاي شناخته شود، فرمود: «با آرامش و وقار. عرضكردم:
و(نيز) با چه نشانهاي؟ فرمود: با شناختن حلال و حرام الهي و به اين كه
مردم به اومحتاج اند و او به كسي نياز ندارد.«
و باز از امام حسين(ع) روايت شده كه فرمود: «در قائم ما(آل محمد(ص)) سنتي از
ابراهيم و سنتي از موسي و سنتي از عيسي و سنتي از ايوب و سنتي از محمد(ص)
است؛ سنتي كه از نوح به ارث برده است: طول عمر است ؛
سنتي كه از ابراهيم به ارث برده است: پنهان به دنيا آمدن و كناره
گرفتن از مردماست؛
سنتي كه از موسي به ارث برده است: ترس و غايب شدن است؛
سنتي كه از عيسي به ارث برده است: اختلاف مردم در مورد اوست؛
سنتي كه از ايوب به ارث برده است: بخشايش، پس از گرفتاري است؛
سنتي كه از پيامبر اكرم(ص) به ارث برده است: ظهور با شمشير است.«
امام حسين(ع) فرمودند:
»لِلمْهدي خَمسُ علامات: السفياني و اليماني و الصيحة من السماء،
والخسفبالبيداء، و قتل النفس الزكيه ؛
براي مهدي ما پنج علامت است: 1 ـ خروج سفياني؛ 2 ـ خروج يماني؛
3 ـ بانك آسماني؛ 4 ـ خسف در سرزمين «بيدا» 5 ـ قتل نفس زكيّه.
و باز حارث بن مغيره ميگويد: به خدمت امام حسين(ع) شرف ياب شدم
و عرضكردم: حضرت مهدي را با چه نشانههايي بشناسيم؟ فرمود: «بمعرفة الحلال
و الحرام وبحاجة الناس اءليه، ولايحتاج الي أحد؛
با شناخت احكام و معارف و نياز همگان به او، و بي نيازي او از همه.«
ارتباط بين حوادث كربلا و ظهور مهدي
روايت شده است كه ظهور حضرت مهدي(عج) با حوادث كربلا رابطۀ خاصي
پيداكرده، كه از آن جمله است:
1 ـ در تمام ايام مربوط به حضرت ولي عصر(عج) زيارت امام حسين(ع)
وارد شدهاست، چون شب نيمه شعبان و شب قدر ؛
2 ـ آغاز قيام جهاني حضرت مهدي(عج) طبق روايات فراواني در روز
عاشوراخواهد بود؛
3 ـ در بيشتر احاديث كه از وجود مقدس رسول اكرم(ص) در خصوص آن مصلحجهاني
وارد شده به وسيلة امام حسين(ع) به عناويني، چون( از تبار پسرم حسين
(ع))، (از نسل اين پسرم)، (نهمين فرزند پسرم حسين) معرفي شده است ؛
4 ـ سفر تاريخي امام(ع) كه از مكه معظمه به مقصد كوفه آغاز شد و به مقصدنرسيد،
توسط فرزند رشيدش تكميل ميشود و پايتخت حكومت جهاني آن حضرت،شهر كوفه
خواهد بود ؛
5 ـ وجود مقدس ولي ا... اعظم طبق روايات همواره به ياد جد بزرگوارش
امامحسين(ع) هر صبح و شام اشك ميريزد.
از جمله عبادتهاي بسيار مهم و با فضيلت در شب نيمة شعبان زيارت حضرتسيدالشهدا(ع) است و البته در اين جا اين سؤال پيش ميآيد كه ولادت حضرتمهدي(عج)
چه ارتباطي با زيارت امام حسين(ع) دارد كه در شب تولد امام زمان(عج)زيارت
حضرت اباعبدالله حسين(ع) مستحب است؟ ممكن است، گفته شود: چون امامحسين(ع)
جد بزرگوار آن حضرت است با اين زيارت، ولادت فرزندش را به ايشان تبريك ميگوييم،
ولي اين سخن از جهاتي نميتواند درست باشد، زيرا كه در اين صورت زيارتحضرت
امام حسن عسكري(ع) مناسبتر بود، چرا كه آن حضرت پدر بلا واسطه و امامحسين(ع) پدر با واسطه امام زمان(عج) است و اگر گفته شود امام حسين(ع) چون
پدربزرگ است، زيارتش، زيارت بقية ائمه معصومين: مانند امام حسن عسكري
(ع) نيز هست. در اين صورت گوييم زيارت حضرت اميرالمؤمنين و يا زيارت رسول
الله(ص) مناسبتر خواهد بود.
زيرا آن دو بزرگوار پدر ائمهاند، پس با اين مقدمات بايد گفت:حقيقت
مهمتر از اينها است.
زيارت امام حسين(ع) در اين شب حاكي از رابطة مخصوص و پيوند آسماني
قيامكربلا و نهضت امام حسين(ع) با حضرت مهدي (عج) است، زيرا در اين قيام
مقدسآسماني رهبر و پيشواي نهضت حسين بن علي (ع) بر خاك و خون كشيده ميشود
و دراين جهاد مقدس اصحاب و ياران سلحشور و با وفايش به لقاء ا... ميپيوندند
و همهميدانيم كه انتقام خون مقتول بر عهدة وصي و فرزند مقتول است.
خداوند ميفرمايد: (و من قتل مظلوما جعلنا لوليه سلطانا)؛ كسي كه
مظلومكشته شد و به دست ستمگران و مردم جفا پيشه از پاي درآمد، براي ولّيِ
او سلطنت وقدرت قرار داديم».
لذا وليّ دمِ امام حسين (ع) حضرت مهدي است و امر انتقام و خون
خواهي بهدست آن حضرت ميباشد.
ويژگيهاي امام هنگام ظهور
امام حسين (ع) فرمود:
»اگر مهدي آل محمد(ص) قيام كند، مردم او را نشناسند، زيرا او به سوي آنان ميآيد،
در حالي كه جواني رشيد است و از بزرگ ترين آزمون ها اين است كه صاحب
مردم(امام زمان)، جوان ظهور ميكند، در حالي كه آنان ميپندارند، او
پيرمردي كهن سالاست».
امام حسين (ع) فرمود: « خدا قائم ما (آل محمد (ص) را آشكار ميكند، تا
ازستمكاران انتقام بگيرد؛ عرض شد: اي فرزند رسول خدا قائم شما كيست؟ فرمود:
نهمينفرزند از فرزندان پسرم، محمد بن علي (ع)، او حجة بن الحسن بن علي بن محمد بنعلي بن
موسي بن جعفر بن محمد بن علي، فرزندم ميباشد و او همان كسي است كهزماني
طولاني غايب ميشود. سپس ظهور ميكند و زمين را پر از عدل و داد ميسازد، بههمان
سان كه از ظلم وجور پر شده است
منبع:باشگاه خبرنگاران