یکی دیگر از دلایل
انتساب این سوره به امام حسین(ع) آیات پایانی این سوره است که می فرماید:
«یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ـ ارْجِعِی إِلَى رَبِّک رَاضِیةً
مَّرْضِیةً ـ فَادْخُلِی فِی عِبَادِی ـ وَادْخُلِی جَنَّتِی»؛ تو ای روح
آرام یافته به سوی پروردگارت باز گرد در حالی که هم تو از او خشنودی و هم
او از تو خشنود و در سلک بندگانم و در بهشتم داخل شو.
شیخ عبدالله
بحرانی پس از نقل روایتی که از امام صادق(ع) در خصوص این سوره و اختصاص آن
به امام حسین(ع) بیان شد، مینویسد: «یکی از حاضران پس از بیان امام
صادق(ع) عرض کرد: چگونه این سوره، سوره امام حسین(ع) است؟ حضرت فرمود:
»انما یعنی الحسین بن علی ـ علیهما السّلام ـ فهو ذو النفس المطمئنه
الراضیه المرضیه و اصحابه من آل محمد ـ صلوات الله علیهم ـ الرضوان عن الله
یوم القیامه و هو راض عنهم، و هذه السوره فی الحسین بن علی و شیعته و شیعه
آل محمد خاصه، امام صادق(علیه السلام) در تفسیر آیه میفرماید: این آیه
درباره حسین بن علی ـ علیهماالسّلام ـ است؛ چرا که آن بزرگوار صاحب نفس
مطمئنه بود و از خدا راضی بود و خدا نیز از او راضی بود، و یاران آن
بزرگوار از خاندان محمد(ص) از خداوند راضی بودند و
خداوند نیز از آنها راضی بود، و این سوره فقط درباره حسین بن علی و شیعیان
او و شیعیان آل محمد(ص) میباشد.
و در پایان روایت،
امام صادق(ع) میفرمایند: من ادمن قراءه الفجر کان مع الحسین فی
درجته فی الجنه، ان الله عزیز حکیم، هر کس در خواندن سوره فجر مداومت داشته
باشد، با امام حسین در درجهاش در بهشت خواهد بود، به درستی که خداوند بر
هر چیز توانا و به هر امری دانا است.(2)
گفتنی است که امام حسین (ع) در
آخرین جملاتی بیان کردند فرمودند: « صبراً علی قضائک یا ربّ لا اله سواک یا
غیاث المستغیثین، مالی ربّ سواک و لا معبود غیرک، صبراًعلی حکمک،» بر
قضای تو شکیبا هستم! پروردگارا! معبودی جز تو نیست، ای پناه بیپناهان! من
غیر از تو پروردگار و معبودی ندارم، برخواست و اراده تو شکیبا هستم.(3)