10 خرداد 1401 1 ذی القعده 1443 - 00 : 06
کد خبر : ۱۳۹۷۷
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱
زائران بيت الله الحرام در حالي مدينه را به قصد انجام دادن مناسك حج ترك مي كنند كه مزار بي شمع و چراغ امام باقر(ع) در غربت و ماتم دو چندان مي كند.
عقیق: اگر چه اهل بيت فرمودند «ان قبورنا في قلوب محبينا» يعني مزارهاي ما در دل هاي دوستداران ماست ولي غربت زيارتگاه چهار ستاره پرفروغ امامت در قبرستان بقيع داستاني ديگر از مظلوميت ائمه معصومين(ع) است؛ به ويژه امام پنجم شيعيان كه در شب شهادتش، زائران بيت الله الحرام براي انجام مناسك حج عازم صحراي عرفات مي شوند.
امام باقر(ع) فرزند امام سجاد (ع) به عنوان پايه گذار انقلاب فرهنگي شيعه در اول ماه رجب سال ۵۷ هجري در مدينه ديده به جهان گشود و طي ۵۷ سال عمر مبارك خود به نشر معارف اسلام پرداختند.
باقر العلوم لقبي است كه پيامبر اعظم (ص) به آن حضرت دادند. چون رسول خدا (ص) به «جابر بن عبدالله انصاري» فرمود:‌ اي جابر، تو زنده مي ماني و مردي از اولاد حسين را كه نامش محمد است؛ ملاقات مي كني كه او علم انبيا را مي شكافد و هنگامي كه او را ديدي سلام مرا به او برسان.
آن حضرت در حماسه كربلا سه سال بيشتر نداشتند و بعد از آن واقعه در مدت ۳۴ سال با پدر بزرگوار خود زندگي پرتلاطمي را پشت سر نهادند. مدت امامت آن حضرت ۱۹ سال بود و در هفتم ذيحجه سال ۱۱۴ هجري به دست ابراهيم بن وليد و به دستور هشام بن عبدالملك مسموم شده و به شهادت رسيدند.
اينك به مناسبت سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) رواياتي از آن حضرت را مرور مي كنيم تا درس و ره توشه اي براي سبك زندگي تمام رهپويان و شيعيان آن امام باشد.

در فضيلت دانش
دانشمندي كه از علمش بهره برده شود، بهتر از هفتاد هزار عابد است.

 درس هدايت يا گمراهي
پاداش هر كسي كه به مردم درسي از هدايت آموزد؛ همانند پاداش همان مردم است؛ بدون اين كه از اجر آنان چيزي كم شود و كسي كه به مردم درسي از گمراهي آموزد؛ مانند گناه آنان برايش نوشته شود؛ بي آن كه از گناه آنان چيزي كم شود.

 زكات علم
زكات علم اين است كه آن را به بندگان خدا بياموزي.

كمال انسان
نهايت كمال انسان در سه چيز است: دانشمند شدن در دين و صبر در بلا و ميانه روي در زندگي.

دوري از حسادت و تحقير ديگران
هيچ بنده اي دانشمند نمي شود مگر اين كه به كسي كه بالا دست اوست، حسادت نورزد و كسي را كه پايين تر از اوست، تحقير نكند.

جايگاه دانشمندان
به خداي سوگند، مرگ دانشمند براي ابليس بسي محبوب تر از مرگ هفتاد عابد است و دانشمندي كه مردم از دانش او بهره گيرند، از هزار عابد برتر است .

 دنيا براي آخرت
هر كسي كه به دنبال مال دنيا باشد تا از مردم بي نياز شود و وسيله آسايش خانواده خود را فراهم سازد و به همسايگان نيكي كند؛ در روز رستاخيز چهره اش مثل ماه شب چهاردهم، درخشان خواهد بود.

 ارتباط معرفت با عبادت
كسي مي تواند به حق، عبادت خدا را به جا آورد كه به او معرفت داشته باشد و خدارا به درستي و شايستگي بشناسد.

حرص دنيا
حكايت شخص حريص به دنيا حكايت كرم ابريشم است كه هرچه بيشتر بر خود تند راه بيرون آمدنش دورتر شود تا آنكه از غصه بميرد.

دعاي مستجاب
دعايي كه بيشتر اميد استجابت آن مي رود و زودتر به اجابت مي رسد دعا براي برادر ديني در پشت سر اوست.

منبع:ایرنا
211008

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: