عقیق: جلسه هفتگی هیئت الرضا(ع) به مناسبت سالروز شهادت حضرت جوادالائمه(ع) جمعه شب در حسینیه موسی بن جعفر(ع) برگزار شد.
حجت الاسلام شیخ یاسر محمودی در این مراسم طی سخنانی به اثرات تقوا و اعتصام به پروردگار در زندگی پرداخت. به گزارش عقیق پس از سخنرانی، حاج عبدالرضا هلالی، حاج ابراهیم رحیمی، حسین یعقوبیان و وحید یوسفی و مدیحه ثرایی و روضه خوانی در سوگ امام جواد (ع) پرداختند.
در ادامه بخش هایی از سخنرانی شیخ یاسر محمودی با موضوع اعتصام به پروردگار را خواهید خواند.
*در جلسه گذشته از امام صادق(ع) حدیثی گفتیم که در کتاب تحف العقول بیان شده است. که اگر انسان ها در سه موضوع مداومت کنند و آن را در وجود خودشان نهادینه کنند به تمام خواسته ها دنیوی و اخروی خودشان دست پیدا می کنند. در مورد اول که اعتصام به پروردگار خودشان در تمام امور می کنند و خداوند را پناهگاه و تکیه گاه خودشان قرار می دهند این انسان ها در وجودشان حالت آسیب ناپذیری پدید می آید.
*تنها خداوند متعال است که با احاطه علمی و احاطه قدرتی خودش بر تمام موجودات بهترین و تنهاترین تکیه گاه بر انسان ها می باشد. با برهان منطقی روشن می شود که انسان با تکیه بر این علم و قدرت مطلقه که فقط برای ذات پروردگار ثابت شده است، قطعاً در برابر شیاطین آسیب ناپذیر می شود. این موضوع اعتصام پذیری یک موضوع حیاتی برای تک تک انسان ها است. لذا یک توضیح مختصری از جلسه گذشته را بیان می کنم . اگر انسان بخواهد در هر بعدی و در هر مرحله ای از زندگیش آرامش داشته باشد باید خدا را معتصم داشته باشد و پناه به پروردگار ببرد و الا مشکلات دنیوی و اخرویش حل نمی شود.
*در آیه ای از قرآن می آید که چه بسا ای انسان ها چیزی را برای خودتان دوست نداشته باشید و درحالی که همان چیزی را که دوست ندارید برای شما خیر محض است و در طرف مقابلش چیزی که شما دوست دارید همان برای شما شر محض است. یعنی انسان آنقدر عاجز است و دور از واقعیات است که مصالح و منافع شخصی خودش را نمی داند. پناه بردن به پروردگار همان و انسان خودش را سپردن به کسی که عالم مطلق و قدیر مطلق است همان. در جلسه گذشته سؤالی مطرح شد که در این جلسه در باب این سؤال صحبت می کنیم.
با تقوا آسمان هم به زمین بیاید شما در امانید
راه پناه بردن به خدا چیست؟ پناه بردن فقط زبانی نیست که خداوندا من پناه به تو می برم. در روایات و احادیث نمونه هایی از راه پناه بردن آمده است. در روایتی آمده است که هر کسی که با تقوای خداوند به او پناه ببرد خداوند او را از گناه دور می کند و نمی گذارد که گرداب گناه قرار بگیرد.
*سن مکلف شدن برای پسرها 15 سال قمری و برای دخترها 9 سال قمری تمام است. یعنی وقتی من به سن تکلیف رسیدم باید واجبات پروردگار را انجام بدهم و اجتناب از محرمات پروردگار کنم که این برای من واجب عینی است تا لحظه ای که می خواهم به دنیای برزخ منتقل شوم. واجب عینی یعنی حق یک گناه تا وقت مردن را هم ندارم. این کمترین حد تقوا است که برای تمام انسان های عالم واجب عینی است.
*در روایت دیگر آمده است که تقوای الهی را رعایت کنید و به وسیله این تقوا خودتان را در پناه خداوند قرار بدهید اثرش این است که هر کسی خداوند به او رو کند و او را از گناه نگه دارد اگر آسمان بر زمین فرو بریزد دیگر برای انسان اهمیتی ندارد. یعنی اگر با تقوا به خدا پناه آورد بالاترین مصیبت هایی که بر سر انسان ممکن است بیاید از بی پولی و فقر، از دست دادن عزیزان و ... گرفته تا بالاترین مشکلات ، در برابر همه این ها آسیب ناپذیر می شود.
جز زیبایی ندیدم
*با یاران امیرالمؤمنین(ع) چه کردند، با فرزندان رسول خدا(ص) چه کردند، با ابی عبدالله(ع) در کربلا چه کردند،تمام این مصیبت ها را بی بی دو عالم حضرت زینب (س) دید، و در برابر سخن آن نانجیب که دیدید پروردگارتان با شما اهل بیت (ع) چه کار کرد، فرمودند که غیر از زیبایی ندیدم. وقتی در مرءا و منظر پروردگار این مصیبت ها اتفاق می افتد بالاترین مصیبت ها را انسان زیبا می بیند.
روایت است که شما تقوا را رعایت کنید و به وسیله تقوا اعتصام به پروردگار پیدا کنید ببینید خداوند در دنیا و آخرت چه قرار داده است.
*در روایت دیگری آمده است که اگر بلایی بر تمام زمینیان فرود بیاید و تمام آن ها را بلا بگیرد، آن کسی که در پناه خداوند است به وسیله تقوا و انجام دستورات پروردگار قرار بگیرد از تمام بلاها مصون است.
*حضرت علی(ع) به امام مجتبی فرمودند که فرزندم در تمام شئون زندگیت به پروردگارت پناه ببر چون به جایی پناه می بری که خراب شدنی نیست. خداوند با خصوصیتی که قرآن بیان می کند پناه بردنی نیست؟ انسان ها به کجا می خواهند پناه ببرند؟
تقوا لباس است
*آیه ی 26 سوره
مبارکه اعراف در مورد تقوا خیلی عجیب بیان می فرمایند که ای تمام بنی آدم و فرزندان آدم ما برای شما
انسان ها لباس فرو فرستادیم که دو مزیت دارد که یکی بدن شما را می پوشاند و زشتی
ها و عیب های بدن شما را می پوشاند و برای بدن شما زینت است ولی لباس تقوا برای
شما انسان ها بهتر است از این لباس های ظاهری است. لباس باطنی که همان لباس تقوا
است از لباس ظاهری است.
*علامه طباطبایی در المیزان یک تفسیر زیبایی از این آیه دارد که ایشان می فرماید کاملاً روشن است که رسوایی که آشکار شدن زشتی های بدن رخ می دهد هرگز به اندازه رسوایی آشکار شدن زشتی ها باطنی بدن نیست. اگر این لباس تقوا که لباس باطنی من است شیطان از تن من بیرون آورد دیگر این لباس ظاهری عیوب من را نمی پوشاند و پوشش ظاهری برای انسان فایده ای ندارد. درآمدن لباس باطنی گرفتار شدن به غیبت، تهمت، دروغ، گناه های شهوانی، هر کدام از این گناه ها می تواند انسان را به ورطه هلاکت بکشاند که هر چه این لباس ظاهری من زیبا باشد این گناهان نمی تواند رسوایی بیرون آمدن لباس باطنی که همان تقوا است را بپوشاند.
*در آیه دیگری آمده است که آدم(ع) نافرمانی پروردگار را کرد و از درگاه پروردگار رانده شد، و عیوب نهانی آنها نمایان شد. که این معنای ظاهری آیه است که از جنت و درگاه پروردگار رانده شدند.معلوم می شود آنچه که شیطان با حضرت آدم و همسرش انجام داد نمونه ای از در آوردن لباس تقوا از جان و تن انسان ها است.هر کسی تا فریب نخورده و گرفتار شیطان نشده در بهشت سعادت پروردگار زندگی می کند.
*تمام انسان ها بر
اساس فطرت توحید سرشته شدند. اهمیت تقوا این است. توصیه من به شما
عزیزان این است که البته من در مقام توصیه کردن نیستم ولی پناه به پروردگار بردن
با تقوا است و بدون تقوا مشکلات دنیوی و اخروی برای انسان قطعاً به وجود می آید.
بالاترین درجه یقین
*در روایت امام صادق نکته دوم برای اعتصام به پروردگار این است که راضی به قضا و قدر پروردگار داشته باشد. یعنی به آن چیزی که خدا از فقر و غنا و سختی و آسانی و سلامتی و بیماری و ...که در تمام لحظات انسان راضی به قضا و قدر داشته باشیم.
*امام حسین(ع) می فرماید بالاترین درجات یقین راضی بودن به تقدیرات ناخوشایند زندگی است. که بالاترین مشکلات را خود ابی عبدالله(ع) تحمل کرد که بالاتر از کودک شش ماهه خود نبود که امام حسین(ع) حضرت علی اصغر را بالای دست گرفت و گفت که خدایا من این مصیبت ها را چون در مرءا و منظر تو بر سرم می آید تحمل می کنم. در خوشایندی زندگی راضی بودن هنر نیست.
هیچ کدام از اهل بیت(ع) ترجیح امری بر امر دیگر که قضا و قدر پروردگار است ندارند. تسلیم محض پروردگار هستند. اعمال نظر کردن در برابر خواسته های پروردگار صیغه اهل بیت(ع) نیست.
*در روایت است که اگر کسی می خواهد وسعت رزق پیدا کند و مشکلات به او روی آورده متوسل به جواد الائمه(ع) شویم.
گزارش تصویری مراسم
صوت مراسم
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین شیخ یاسر محمودی
مداحی صوتی
حاج عبدالرضا هلالی - حسین یعقوبیان
حاج عبدالرضا هلالی - حسین یعقوبیان
حاج عبدالرضا هلالی - حاج ابراهیم رحیمی
حاج ابراهیم رحیمی - حسین یعقوبیان
کربلاییاش بسم الله
کامنتای همدیگر رو جواب ندید که بی احترامی بشه.
منم به نظرم منبر ایشون عالیه.
زشته این همه به هم دیگع حمله کنیم
هممون بچه هیئتی هستیم
یا علی
چرا الکی حرف درست میکنین، بنده خدا یه شور خوند که از نظر من هیچ اشکالی هم نداشت
بعد هم خود حاج عبدالرضا به این چیزا خیلی حواسش هست ، بارها هم تو مجلسش گفته
شما اگه دوست نداری برو جای دیگه
منبر شیخ یاسر خیلی قابل استفاده اس
چرا خود حاج عبدالرضا موقع سخنرانی نمیاد بشینه که بقیه هم اهمیت سخنرانی رو بفهمن
حرمت امام زاده به متولیشه
حسین یعقوبیان اونشب ترکوند
بعضی شعرایی که خوندن در شان مجلس اهلبیت نبود
غوغا کرد تو هیئت الرضا
حسین یعقوبیان اونشب ترکوند
هلالی هم یه نوکر امام حسینه مثل بقیه نوکرا
چرا وقتی از بقیه هیئتا عکس و گزارش میزارن نارحت نمی شی ؟
اینجا که از همه هیئتا خبر وعکس میزارن
حالا این وسط شما ناراحت هیئت الرضایی
متاسفم
مطالب منبر بسیار عالی بود....
یعنی منظورت اینه ذکر امام حسین نباید می شد