عقیق: حدیث هفته / امام رضا(ع): هر کـس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل کم او راضى خواهد بود.
حرکت، سرعت، سبقت سه وازه کلیدی درمعارف دینی است که هر یک انبوهی از معرفت و درایت در مسیر رشد و شکوفایی به همراه دارد، از این رو در قرآن حرکت سنجیده "لا تُحَرِّک بِه ِلِسَانَکَ لِتَعجَلَ بِهِ"سرعت پسندیده"اُولَئِک َیُسرِعسوُنَ فِی الخَیرَاتِ" " وَسَارِعُوا اِلَی مَغفِرَهٍ مِّن َّرِبکُم وَ جَّنَه..." و سبقت ارزنده" فَستَبِقُوا الخَیرَاتِ فَاستَبِقُوا الصِّرَاطَ" سَابِقُو ا اِلَی مَغفِرَه ًمِّن رَّبِکُم" فَالسَّبِقت سَبقًا"مطرح شده است تا در هجوم حوادث زندگی سکون و سکوت با درجا زدن و عقب گرد گریبان انسان را نگیرد و هرگز هدف و آرمان عالی فراموش نشود.
امام صادق(ع) رهاورد بی بصیرتی در حرکت و سرعت را، چیزی جز دوری و گم گشتگی ندانسته و هشداری این چنین می فرماید:
" عمل کننده بدون بصیرت و بینایی همانند حرکت کننده در غیر مسیر است که هر چه سرعت بیش تری می یابد، گمراهی و دوری زیادتری یافته است."/ امالی صدوق، ص421
روزی رسول خدا (ص) حرکت به سوی بهشت و ورود به آن را همراه با شرایطی خاص توصیف کرده، فرمود: کسانی از امت من که از چهار خصلت به دور باشند، وارد بهشت می شوند:
1- دلبستگی و آلودگی به دنیا
2- تبعیت از هوا ها و هوس ها
3- تنوع طلبی در خوردنی ها و آشامیدنی ها
4- شهوت شکم و زیاد خواهی ها
با نگاهی به مجموعه معارف دینی، به خوبی از ارتباط بین سرعت در ورود به بهشت با اخلاص عمل رمزگشایی می شود، زیرا رسول گرامی ما فرمود: یگانه پرستی و خدا خواهی بهای بهشت است./ طرائف الحکم، آشتیانی، ص223
اما چه می شود که اخلاص باعث ورود به بهشت است، چه آثار و برکاتی را به دنبال دارد که ما را بهشتی می کند.
آثار اخلاص:
* عمل کم ولی همراه با اخلاص، آثار بسیار به دنبال دارد./ بحار الانوار، ص175
* انسان به واسطه آن محبوب خاص خداوند می شود./ همانف ص249
* در ملکوت آسمان ها عظیم و باشکوه خوانده می شود./ لاکافیف ص35
* از شرک و دو گانگی پرستی مصون می ماند./ همان، ص293
* باعث جوشش چشمه های حکمت از قلب بر زبان می شود./ بحارف ص242
* سبب رهایی از زنجیر های وابستگی به دل ها و دیده های اطرافیان می گردد./ تنبیه الخواطر، ص360
منبع: بی باک
212009