31 شهريور 1401 26 صفر 1444 - 42 : 16
کد خبر : ۱۲۸۳۹
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۸
كار پسنديده كاري است كه انسان را به خدا نزديك سازد. يعني او را داراي صفات كمال كند. خدا داناست، تواناست، كاردان است و از روي حساب كار مي كند. عادل مهربان و بخشنده است و همه از خوان نعمتش برخوردارند.

كار پسنديده كاري است كه انسان را به خدا نزديك سازد. يعني او را داراي صفات كمال كند. خدا داناست، تواناست، كاردان است و از روي حساب كار مي كند. عادل مهربان و بخشنده است و همه از خوان نعمتش برخوردارند. نيكان را دوست دارد و از بدان و ستمگران بيزار است و غيره. انسان به هر مقدار كه از صفات كمال الهي برخوردار باشد به همان اندازه به خدا تقرب مي يابد و به او نزديك مي شود. اگر اين صفات در انسان به صورت خلق و خوي درآيد يعني به آنها عادت كند و چنان شود كه اين كمالات از درون او بجوشند، در اين صورت مي توان گفت كه او به اخلاق اسلامي خو گرفته است.

"تخلقوا با خلاق الله" به اخلاق الهي خو بگيريد و خداگونه شويد. اين ها دو ملاك و معيار اصيل اخلاق اسلامي هستند. انسان مسلمان، با صرف نظر از هر گونه سود كه در يك كار يا يك خلق و خوي براي خود با ديگران بيابد، و با صرف نظر از هر نوع زيان كه در يك كار يا خوي براي خود يا ديگران ببيند، همواره در پي آن است كه بداند آيا اين كار يا اين خصلت با كرامت و ارج انساني او سازگار است و به او در راه تقرب و سير به سوي حق كمك مي كند يا نه. هر كار يا خصلت و خوي را كه در جهت كرامت او باشد و بر ارج انساني اش بيفزايد و او را به خدا نزديك تر كند، كار و خصلتي روا و پسنديده مي شناسد و هر كار يا خصلت و خوي را كه بر كرامت انساني او آسيبي وارد كند و او را در راه تقرب به حق ناتوان گرداند، كار و خصلتي ناروا و ناپسند مي شمرد و از آن مي پرهيزد. در عين حال مي داند كه با رعايت همين دو معيار اصيل اخلاق اسلامي،خود به خود انساني بار مي آيد هشيار، آگاه، پرشور و تلاش گر در راه بالاترين مصالح و منافع واقعي خود و كوشا در راه مصالح و منافع واقعي همه انسانهاي ديگر.

در روايتي از امام صادق(ع) چنين نقل شده است؛ خداي بزرگ پيامبران را به مكارم اخلاقي"خوبي هاي بزرگوارانه"اختصاص داده است. هر كس اين خصلت ها را داراست، خداي را بر چنين مرحمتي سپاس گزارد، و هر كس چنين خوبي هايي ندارد با التماس آنها را از پيشگاه خدا در خواست كند. پرسيدند اين خصلت ها كدامند؟ پارسايي،قناعت،بردباري،سپاسگزاري،شكيبايي،سخاوت شجاعت،غيرت،راست گويي و اداي امانت.


منبع: مهر

212009

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: