19 ارديبهشت 1402 19 شوال 1444 - 14 : 16
کد خبر : ۱۲۶۱۴۰
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
آیت الله سبحانی
آیت الله سبحانی گفتند: نباید به دنبال این باشیم که سنی را شیعه و شیعه را سنی کنیم. تقریب با حفظ تمام مذاهب است؛ لانّ ما یجمعنا اکثر مما یفرقنا. مشترکات را بیان کنید و مفترقات را در دانشگاه‌ها و مراکز علمی بیان و بحث کنید.

عقیق واعظین:

به نقل از دفتر حضرت آیت الله سبحانی، اعضای شورای راهبردی تقریب مذاهب اسلامی پژوهشگاه مطالعات تقریبی متشکل از نمایندگان برخی از نهادها و موسسات حوزوی با حضرت آیت الله العظمی سبحانی دیدار کردند.

                           

ایشان در این دیدار ضمن آرزوی توفیق برای این شورا در زمینه فعالیت‌های تقریبی گفتند: در ایام جوانی روزی مرحوم قمی (ره) به مدرسه ما آمدند و در موضوع وحدت امت اسلامی سخنرانی کردند. نکته مهمی که ایشان بیان کردند و باید به آن دقت شود و باید اساس تقریب باشد این بود که تقریب با تذویب متفاوت است و باید مراقب بود که در تقریب دچار تذویب نشویم.

ایشان افزودند: نباید به دنبال این باشیم که سنی را شیعه و شیعه را سنی کنیم. تقریب با حفظ تمام مذاهب است؛ لانّ ما یجمعنا اکثر مما یفرقنا. مشترکات را بیان کنید و مفترقات را در دانشگاه‌ها و مراکز علمی بیان و بحث کنید. نباید در میان عوام به بیان مختلفات بپردازید. بنابر این دقت کنید که در تقریب اصول مذهب حفظ شود. نه چیزی کم شود و نه چیزی اضافه گردد. نکته دیگر اینکه خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: ﴿واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا﴾ من گاهی فکر می‌کردم که چرا خداوند فرموده بحبل الله؟ و چرا نفرموده واعتصموا بالاسلام یا بالقرآن الکریم؟ العلم عندالله؛ شاید مقصود قرآن این است که جمعیتی که متفرق است و اهواء گوناگون دارد مثال کسی است که در چاه افتاده باشد. کسی که در چاه افتاده باشد مرگش حتمی است مگر این‌که برایش ریسمان و طنابی بفرستند و او چنگ زند به آن و بیاید بالا. در واعتصموا بحبل الله ولاتفرقوا قطعا مراد، حبل تقریب و حبل وحدت و حبل مشترکات است؛ و الا اگر متحد نباشیم دشمنان اسلام ما را در چاه نابودی می‌افکنند.

ایشان گفتند: راه نجات، راه تقریب و وحدت است تا ان‌شاءالله در کنار هم باشیم. خداوند رحمت کند مرحوم آسید عبدالحسین جبل عاملی را که جمله‌ای دارد و دیگران هم آن را نقل می‌کنند. می‌گفتند هرگاه با علمای اهل سنت در بیروت جمع می‌شویم می‌گویم: ما یجمعنا اکثر مما یفرقنا. فلذا ایشان در بیروت خیلی محترم بود. ایشان کتاب المراجعات را نوشته ولی خیلی محترمانه نوشته است. نکته آخر این‌که: سعی کنید مواضع ما را روشن کنید. آقایان هنوز شیعه را نمی‌شناسند. هنوز هم در اعماق فکر بسیاری این است که ما سبأی هستیم و پایه‌گذار شیعه عبدالله بن سبا است. من مشهد بودم و عده‌ای از قراء را دعوت کرده بودند. قاری حرم امام رضا (ع) به من گفت: ان الشیعه تسب الصحابه! در حالی که ما صد هزار صحابی داریم. نام 16 هزار از ایشان در تاریخ ذکر شده و نام بقیه نیست و ما ۸۴ هزار نفر از ایشان را نمی‌شناسیم. و آنهایی که نامشان نیست از اصحاب ولاء اهل بیت هستند، چگونه ما آنها را سب می‌کنیم. آن خطبه‌ای را که آقا امام سجاد (س) درباره اصحاب النبی (ص) می‌خواند را پخش کنید و آشکارا بخوانید تا بدانند ما صحابه بما هو صحابه را کمال احترام می‌گذاریم. اما صحابه یک مسئله است و صحابه‌ای که پایش را کج می‌گذارد مسئله‌ای دیگر است. صحابی بما هو صحابی محترم لانهم رأو نور النبی الإکرم و تربوا علی یدیه. اما این احترام مانع از این نمی‌شود که اگر در زندگی دچار انحراف شدند انحرافشان را نادیده بگیریم. ان‌شاءالله خداوند شما را موفق بدارد.

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: