عقیق:در عالم هستی برخی از موجودات غیرمحسوساند و با حواس طبیعی و عادی قابل درک نیستند. یکی از این موجودات جن است.
جن که در اصل معنا مفهوم «پوشیدگی» دارد، از چشم انسان پوشیده است. قرآن وجود این موجود را تصدیق کرده و سورهای به نام «جن» نیز در قرآن وجود دارد.
در قرآن گاهی از این موجود به «جان» تعبیر میشود.[۱] ماهیت و حقیقت این موجودات چندان برای ما روشن نیست ولی از پارهای آیات و روایات میتوان به برخی از مشخصات این موجود دست یافت، از جمله:
۱. از آتش آفریده شده و خلق آن پیش از خلق انسان است.[۲]
۲. جن نیز مانند انسان مکلف و مسؤول است.[۳]
۳. دستهای از آنها مؤمن و گروهی کافر، عدهای از آنها نیک کردار و برخی از آنها زشت کردارند.[۴]
۴. بعضی از آنها مرد و مذکر و پارهای دیگر زن و مؤنث هستند و تولید نسل نیز میکنند.[۵]
۵. آنها زندگی میکنند و میمیرند.[۶]
۶. دارای شعور و ارادهاند و میتوانند با سرعت حرکت کنند. مانند قصه حضرت سلیمان (علیهالسلام) و تخت بلقیس - ملکه سبا. [۷]
۷. مسخّر انسان میگردند؛ البته در این رابطه تنها در قرآن به قضیه حضرت سلیمان (علیهالسلام) اشاره شده است که علاوه بر پرندگان، وحوش و انسانها، جنها نیز در اختیار و به فرمان حضرت سلیمان (علیهالسلام) بودند.[۸]
۸. در روایات آمده است که جن مؤمن برای پیامبران و امامان (علیهمالسلام)، مسخر میشوند و خدمت میکنند و کسانی که به اذن الهی ولایتی دارند نیز میتوانند جنیان کافر را تحت فرمان خویش درآورند.[۹]
۹. از پارهای آیات قرآنی و روایات معلوم میشود که جنیان به پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآله) ایمان آوردهاند.[۱۰]
۱۰. خداوند در آیه ی ۲۷۵ سوره ی بقره میفرماید: «کسانی که ربا میخورند (در قیامت) برنمیخیزند مگر مانند کسی که بر اثر تماس شیطان دیوانه شده (و تعادل خود را نمیتواند حفظ کند گاهی زمین میخورد و گاهی به پا میخیزد).
مرحوم علامهی طباطبایی در تفسیر این آیه میفرماید: اگرچه آیه دلالت ندارد که هرگونه جنون و دیوانگی ناشی از تماس شیطان باشد و لکن اشارهای است بر اینکه بعضی از دیوانگیها از ناحیه شیطان است و همینطور آیه دلالت بر این نمیکند که اینگونه تماس فعل خود شیطان باشد؛ برای این که شیطان به معنای شریر (شرور- مردم آزار) است که هم بر ابلیس اطلاق میگردد و هم بر انسانهای شریر و هم جنّیان شریر و ابلیس هم از طایفه جن است؛ اما آن چه یقینی است از دلالت آیه، این است که برای جنّ در این گونه تماس (که حاصل آن دیوانگی است) شأنی است ولو این که همهی آنها این گونه نباشند.[۱۱] اما اینگونه نیست که شیطان سلطهای قهری و غیراختیاری بر انسان داشته باشد، بلکه سلطه شیطان، همه سلطه فتنه و غرور است به این معنی که انسان را دعوت به آلودگی مینماید و به عبارت دیگر در راه هدایت دام میگستراند، به فرموده قرآن: «(ای شیطان) بر بندگانم تسلط نخواهی یافت مگر گمراهانی که از تو پیروی میکنند.»[۱۲]
۱۱. این که جن در کجای زمین قرار دارد؟ به طور واضح و مشخص مطرح نشده است؛ هر چند برخی از روایات به اماکنی که جنیان در آنجا حضور بیشتری دارند اشاره شده است. آنچه که مسلم است جن نیز مانند انسان موجودی است جسمانی با این تفاوت که انسان از خاک و جن از آتش است.
۱۲. منظور از ظهور جنّ و شیطان این نیست که از ماهیّت حقیقی خود خارج شوند و تغییر ماهیت بدهند بلکه به این معنی است که در قوّه حسّ و ادراک انسان به صورتهای مختلفی محسوس میشوند. به همین جهت، گاهی جنیان به صورت یک آدم، گاهی موجودات کوچک، گاهی موجودات بزرگ با بدنها و چشمها و موهای عجیب متمثّل میشوند و شیطان نیز بصورت یک پیرمرد، گاهی بصورت جوان ظاهر شده است.
در روایتی میخوانیم که شیطان انگشت پای مبارک امام سجاد (علیهالسلام) را در حال نماز نیش میزند و میخواهد حضرت را از توجه در نماز غافل سازد ولی امام با ذکر الهی از شرّ او نجات مییابد.
۱۳. آزار و اذیت جن به این معنا که الآن شایع هست و مردم از آن میگویند در مورد آزار و اذیت و یا اینکه به اشکال و چهرههای مختلف حضور پیدا میکند و انسانها را میترساند، نمیباشد، البته همانطور که قبلا اشاره شد جن وجود دارد اما وجود جن دو نوع خوب و بد دارند، یعنی بنابر آنچه در روایات آمده اجنه مثل انسانها دارای مؤمن و کافر میباشند، پس جن مؤمن با انسانهای مؤمن، خوب است و کاری با آنها ندارد اما جن کافر، انسانهای بد را ضرر میرساند و آنها را اذیت میکند.[۱۳]
با نگاه به برخی آیات بر میآید که اگر ما اجازهی ورود به جنیان ندهیم، از بسیاری از احوالات و افکار ما غافلاند و میتوان با وارد شدن در قلعهی شریعت الهی از تیررس حیلههای آنها به دور بود. پس این طور نیست که فکر کنیم حال که آنها ما را میبینند و ما آنها را نمیبینیم، آنها اجازه داشته باشند به راحتی وارد حریم شخصی ما شوند و با ما مقابله نمایند .
۱۴. شیاطین و جنیان هیچگونه تصرف و سلطه قهری و غیراختیاری بر انسان ندارند و هرگونه انحرافی از ناحیه آنها در مورد انسان صورت میگیرد همراه با اختیار آدمی است، اما این که بعضی سختیها در زندگی انسان از ناحیه شیاطین است شکی نیست که همه برای آزمایش و امتحان ماست. از این رو تفاوت است میان انحراف و سختی. انحراف برای مؤمنین نیست، اما چه بسا سختی برای آنها باشد.
پی نوشت:
[۱] . الرحمن، ۳۹؛ حجر، ۲۷.
[۲] . حجر، ۲۷؛ الرحمن، ۱۵.
[۳] . ذاریات، ۵۶.
[۴] . جن،۱۱ و ۱۴ و ۱۵؛ احقاف،۳۱.
[۵] . جن، ۶.
[۶] . احقاف، ۱۸.
[۷] . نمل، ۳۹ -۳۸.
[۸] . سبأ، ۱۴ _ ۱۲؛ انبیاء، آیه ۸۲.
[۹] . مصباح یزدی، محمد تقی، معارف قرآن، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، چاپ دوم ۱۳۷۸ - ص ۳۱۲ – ۳۱۳.
[۱۰] . جن، ۱ ؛ احقاف، آیه ۳۲ – ۲۹.
[۱۱] . الرحمن ۳۹؛ حجر ۲۷.
[۱۲] الرحمن ۳۹؛ حجر ۲۷.
منبع: پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب