19 آبان 1400 5 ربیع الثانی 1443 - 36 : 20
کد خبر : ۱۱۹۲۹۳
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰
آیت الله رشاد تشریح کرد؛
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه عالم دینی باید تصویری از شهدا و صدیقین باشد، گفت: عالم غیر عامل بدتر از انسان جاهل است.

عقیق:آیت الله علی اکبر رشاد، امروز صبح در جلسه درس اخلاق که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: انسان همواره باید قدر فرصت‌ها را بداند، طبق صریح روایات؛ فرصت‌ها همانند ابر می‌گذرد، مقصود از ابر نامحسوس بودن گذشت فرصت‌ها است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با استناد به کلام امیرمومنان علی (ع) عنوان کرد: حضرت فرمودند: حرمت عالم عامل همانند حرمت شهدا و صدیقین است؛ مراد امیر در این کلام آن است که عالم عامل هویت صدیقیت و شهادت دارد و خصوصیات شهدا و صدیقین را می‌توان در وجود عالم عامل به علم مشاهده کرد.

وی افزود: توقع و تصوری که از شهید و صدیق وجود دارد آن تصور و شانیت را نیز باید از عالم عامل داشت؛ غالباً در ادبیات دینی اسلام مقصود از علم، علم الادیان است و مراد علم‌الابدان نیست.
رئیس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه تهران در ادامه به فعالیت‌های علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اشاره کرد و گفت: همه فعالیت‌هایی که در این پژوهشگاه توسط گروهای مختلف علمی صورت می‌پذیرد فعالیت‌های علمی دینی است.

این استاد حوزوی با بیان اینکه عالم دینی دو حکم دارد، تصریح کرد: عموم مردم عوام و عامی هستند و هر یک از افراد یک حکم دارند؛ شارع برای هر فرد عامی یک وظیفه و حق تعیین کرده که باید رعایت شود.

آیت الله رشاد ادامه داد: کسی که اهل علم است و ادعا دارد در مسیر علوم دینی فعالیت می‌کند و می‌خواهد عقاید و مبانی دینی مردم را تقویت کند چنین شخصی دو حکم شرعی و شانی دارد.

وی درباره حکم شانی عالم، عنوان کرد: بعضاً بر عالم عامل چیزهایی حرام است که بر دیگران حرام نیست یا چیزهایی احیاناً بر عالم واجب است که بر افراد به اصطلاح عامی واجب نیست؛ این حرمت و وجوبها شانی است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اینکه سینه و ذهنی انباشته از گزاره‌های علمی باشد سبب نمی‌شود درباره چنین فردی گفته شود که حرمتش حرمت شهدا و صدیقین است چرا که اگر چنین بود باید این مصادیق شامل دایره المعارف و ابلیس که از همه انسان‌ها باسوادتر است نیز اطلاق می‌شد. وی افزود: بنابراین مقصود این جمله نورانی امیر مؤمنان علی (ع) همان حالات و صفات عالم است که به حالات و صفات صدیقین و شهدا شباهت دارد.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: زمانی که ارزش ذاتی علم در وجود انسان تسریع پیدا کرد چنین فردی شبیه شهید و صدیق می‌شود و اگر آثار علم در وجودش متجلی شد دیگر اخلاق، اعمال، رفتار، کنش و منش او به لحاظ معنویت ارتقای پیدا می‌کند و به شأن شهید دست می‌یابد.

وی با بیان اینکه عالم غیر عامل بدتر از انسان جاهل است، خاطرنشان کرد: انسان عالم باید خود را با صفات شهدا مقایسه و تطبیق دهد تا مبادا در زمره عالم غیر عامل قرار گیرد.

منبع:مهر

گزارش خطا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: