عقیق: نیمه شعبان سال 90 بود که حاج محمود کریمی یک قطعه جدید در مدح امام زمان(عج) خواند. شعری که برای اولین بار خوانده می شد به دلیل گیرایی و قوت شعر، توجه خیلی ها را به خودش جلب کرد.
شاعر شعر که به « شعر امام زمان(عج)» معروف شد، مجتبی روشن روان بود؛ یکی از مداحان اهل بیت(ع) که تا به حال اشعار زیادی در مدح ائمه اطهار(ع) سروده و با محمود کریمی هم ارتباط شعری زیادی دارد. این شعر جدید در قالب بحر طویل سروده شده بود و روایت سریع و زنجیره وار آن که از ویژگی های این قالب است و زبان ساده و همه فهمش، یکی دیگر از دلایلی بود که این بحر طویل را سر زبان بچه هیأتی ها انداخت.
بعد از پخش نسخه مداحی حاج محمود کریمی، یکی از افرادی که تحت تأثیر آن قرار گرفت، « علی فانی» بود. فانی از خواننده های جوانی است که دغدغه موسیقی مذهبی دارد و قطعه هایی در این زمینه از او روی اینترنت منتشر شده، سال 91 بود که علی فانی این شعر را به صورت یک قطعه موسیقیایی خوانده و در دسترس مخاطبان قرار داد. نسخه ای که فانی با نام« چشم امید» ارائه داد، شکل جوان پسندتری نسبت به مداحی کریمی داشت. تنظیم موسیقیای اش به روز بود و به همین خاطر آنقدر دست به دست گشت تا مسؤولان صدا وسیما را هم مجبور کرد آن را از رسانه ملی پخش کنند.
پخش تلویزیونی این اثر هم با استقبال مردمی مواجه شد وباعث شد بیش از قبل مورد توجه قرار بگیرد. پخش قطعه علی فانی این روزها با نام«به طاها، به یاسین» بین علاقمندان معروف شده. این آهنگ یکی از قطعه های آلبوم«عرش فرشیان» این خواننده جوان است که اگر از وزارت ارشاد مجوز بگیرد، محرم امسال وارد بازار می شود. آلبومی که در آن قطعه های دیگری در قالب بحر طویل هم وجود دارد.
« بحر طویل» چی هست؟
خیلی از نوحه هایی که در مراسم عزاداری
یا میلاد ائمه اطهار(ع) و تعزیه خوانی ها می شنویم، در دسته همین بحر طویل جای می
گیرند. اما اصلاً بحر طویل چیست؟ بحر طویل نوعی شعر یا نثر موزون است با این ویژگی
که بر خلاف بقیه قالب های شعر سنتی فارسی، مصراع های مساوی و بیت در آن وجود ندارد
و به علاوه شعر بدون هیچ محدودیت طولی سروده شده و از یک یا چند قسمت به نام بند
تشکیل می شود.
اگر هم دلتان می خواهد کمی تخصصی تر در
مورد این قالب بدانید، در هر بند یکی از دو رکن عروضی سالم« فاعلاتن» یا «فاعیلن» به هر تعداد که دلخواه شاعر است تکرار می شود. هر بند به بخش های هماهنگ
که گاهی مسجع و هم قافیه هستند تقسیم می شود. معمولاً پایان بندها را قافیه و
ردیفی که در پایان همه بندهای دیگر هم تکرار شده مشخص می کند. البته بحر طویل به
جز قافیه پایانی می تواند در میانه مصراع ها هم قافیه داشته باشد.
قالب«بحر طویل» از دوره صفویه به بعد
مرسوم شد. قدیمی ترین نمونه بحر طویل نامه منثوری است که اواخر قرن نهم هجری در
کتاب «تاریخ طبرستان و رویان و مازندران» اثر سید ظهیر الدین بن سید نصیرالدین
مرعشی چاپ شده و از نظر شکل و ورن، بحر طویل محسوب می شود. «هدهد نامه» اثر «ابوالقاسم حالت» هم مجموعه ای از بحر طویل هاست. این کتاب تنها مجموعه قابل توجه
بحر طویل در ادبیات فارسی محسوب می شود. « صامت بروجردی» هم یکی دیگر از شعرایی
است که در این قالب شعر گفته؛ با این تفاوت که بحر طویل او از شاخه « بحر طویل
منظم» است که در آن تساوی مصراع ها رعایت شده. البته بحر طویل منظم نسبت به نوع
نامنظم اش طرفداران کمتری دارد. این روزها به خاطر ویژگی هایی مثل موزون بودن
آزادی عمل در بلند و کوتاه کردن مصرع ها و قافیه ها و طنز و رجزخوانی که در بحر
طویل وجود دارد، اسم« رپ فارسی» را هم روی این قالب گذاشته اند.
متن اصلی بحر طویل میلاد امام زمان
چشم امید
نسخه ای که محمود کریمی از این بحر طویل خوانده، طولانی تر و کامل تر از کار علی فانی است که در تلویزیون پخش می شود. قسمت هایی که داخل پرانتز هستند، بخش هایی از شعر هستند که توسط علی فانی خوانده نشده است.
اجرای اصلی حاج محمود کریمی
به طاها به یاسین، به معراج احمد، به قدر و به کوثر، به وحی الهی، به قرآن جاری، تو تورات موسی و انجیل عیسی
بسی پادشاهی کنم در گدایی، چو باشد گدای
گدایان زهرا؛ چه شب ها که زهرا دعا کرده تا ما، همه شیعه گردیم و بی تاب مولا
(دوباره
بساط طرب شد مهیا، دوباره رسیده شب شور و غوغا؛شب می فروشی،شب باده نوشی، شب لب
نهادن به لب های صهبا
شب هو کشیدن، گریبان دریدن، شب پر کشیدن،
پریدن به بالا؛ چه شب ها که زهرا دعا کرده تا ما، همه شیعه گردیم و بی تاب مولا)
**
غلامی این خانواده دلیل و مراد خدا بوده
از خلقت ما؛ مسیرت مشخص، امیرت مشخص، مکن دل دل ای دل، بزن دل به دریا
که دنیا به خسران عقبا نیرزد، به دوری ز
اولاد زهرا نیرزد، و این زندگانی فانی، جوانی، خوشی های امروز و اینجا، به افسوس
بسیار فردا نیرزد.
اگر عاشقانه هوادار یاری، اگر مخلصانه
گرفتار یاری؛ اگر آبرو می گذاری به پایش، یقیناً
یقیناً خریدار یاری
بگو چند جمعه گذشتی زخوابت؟ چه اندازه در
ندبه ها زار یاری؟ به شانه کشیدی غم سینه اش را؟ و یا چون بقیه تو سربار یاری
اگر یک نفر را به او وصل کردی، برای
سپاهش تو سردار یاری؛ به گریه شبی را سحر کردی یا نه؟ چه مقدار بی تاب و بیمار
یاری؟
دل آشفته بودن دلیل کمی نیست، اگر بی
قراری، بدان یار یاری؛ و پایان این بی قراری بهشت است، بهشتی که سرخوش زدیدار یاری
نسیم کرامت وزیدن گرفته، و باران رحمت
چکیدن گرفته؛ مبادا بدوزی نگاه دلت را، به مردم که بازار یوسف فروشی در این دوره
بد، شدیداً گرفته
خدایا به روی درخشان مهدی، به زلف سیاه و
پریشان مهدی، به دست کریم و نگاه رحیمش، به چشم امید فقیران مهدی
به حال نیاز و قنوت نمازش، به سبحان سبحان سبحان مهدی؛ به برق نگاه و به خال سیاهش، به
عطر ملیح گریبان مهدی
به حج جمیلش، به جاه جمیلش، به صوت حجازی
قرآن مهدی، به صبح عراق و شبانگاه شامش، به آهنگ سمت خراسان مهدی
به جان داده های مسیر عبورش، به شهد شهود
شهیدان مهدی؛ مرا دائم الاشیاقش بگردان، مرا سینه چاک فراقش بگران؛ تفضل بفرما بر
این بنده بی سراپا،مرا همدم و محرم و هم رکاب سفرهای سوی خراسان و شام و عراقش
بگردان ...
**
( ندیدم
شهی در دل آرایی تو، به قربان اخلاق مولایی تو؛ تو خورشیدی و ذره پرتوترینی،فدای
سجایای زهرایی تو
نداری خمایری به مشتاقی من، ندیدم نگاهی
به صهبایی تو، نداری خرابی به بی تابی من، ندیدم سبویی به مینایی تو
نداری مریضی به بدحالی من، ندیدم دمی چون
مسیحایی تو؛ نداری غلامی به تنهایی من، ندیدم غریبی به تنهایی تو
نداری اسیری به شیدایی من، ندیدم کسی را
به آقایی تو.
امید غریبانِ تنها کجایی؟ چراغ سرِ قبر
زهرا کجایی؟ تجلی طاها، گل اشک مولا، دل آشفته داغ آن کوچه غم، گرفتار گودال
خونین، دل افکار غم های زینب، سیه پوش قاسم، عزادار اکبر گل باغ لیلا، پریشان دست
علم گیر سقا، نفس های سجاد، نواهای باقر، دعاهای صادق، کس بی کسی های شب های کاظم،
حبیب رضا و انیس غریب جوادالائمه، تمنای عزیز دل عسکری، پس نگارا بفرما کجایی ...
کجایی؟)
**
( دلم
جز هوایت هوایی ندارد، لبت غیر نامت نوایی ندارد؛ وضو و اذان و نماز و قنوتم، بدون
ولایت صفایی ندارد
دلی که نشد خانه یاس نرگس، خراب است و
ویران، بهایی ندارد؛ مرا در کمندت بیفکن که دیگر، گرفتار عشقت رهایی ندارد
خوشا آنکه غیر از ظهورت نگارا، شب قدر
دیگر دعایی ندارد؛ یداللهی و حق به جز دست مشکل گشای تو مشگل گشایی ندارد
غلام تو از ازل تا قیامت که این بندگی
انتهایی ندارد؛ بیا تا جوانم بده رخ نشانم، که این زندگانی وفایی ندارد
نگارا نگاهی که جز نوش لعلت، دل زخم
خورده دوایی ندارد؛ بیا تا نمردم به فکر دوا باش، به فکر علاج دل بی نوا باش
کریما! رحیما! رئوفا! عطوفا! نگارا!
بهارا! بیا جان مولا، بیا جان زهرا، بیا جان زینب، بیا جان سقا
سحر خیز مکه، سحر خیز کوفه، سحر خیز
مشهد، سحر خیز کرب و بلا و مدینه، سحر یاد ما باش... سحر یاد ما باش...!)
یک گپ کوتاه با شاعر قطعه « به طاها، به
یاسین»
در عرض چند ساعت شعر را گفتم!
شاعر این قطعه حاج مجتبی روشن روان از
مداحان اهل بیت است. این شاعر همدانی علاوه بر مداحی، مسئوولیت های دیگری از جمله
دبیری محفل شعرا و مداحان استان همدان و دبیری همایش های زیبایی شناسی مداحی را هم
بر عهده دارد.
_ فکر می کردید این شعرتان این قدر مورد
توجه قرار بگیرد؟
به راستش، مدتی قبل از نیمه شعبان سال 90
سرودن قصیده ای در مورد امام زمان(عج) را شروع کرده بودم و دو سه ماه هم رویش وقت
گذاشته بودم. صبح روز نیمه شعبان که از خواب بیدار شدم، ناگهان این شعر به ذهنم
رسید. در عرض چند ساعت شعر کامل شد و بلافاصله آن را به محمود کریمی رساندم و او هم همان روز شعر را در یک مجلس
خواند. فکرش را نمی کردم این شعرم نسبت به آن یکی که چند ماه وقت برایش صرف کرده
بودم، این قدر با استقبال روبه رو شود.
_ چرا قالب« بحر طویل» را انتخاب کردید؟
قضیه کاملاً خود جوش بود؛ یعنی من تصمیم
نگرفته بودم بحر طویل بگویم، اما حین سرودن پیش آمد. البته ابیاتی که اول هر بند
هستند در قالب غزل هستند و ادامه اش بحر طویل است.
_ در نسخه ای که حاج محمود کریمی خوانده و
نسخه ای که علی فانی خوانده، علاوه بر طول شعر، یک اختلاف دیگر هم هست. شروع شعر
در این دو نسخه با هم متفاوت است.
آقای فانی خودشان آن قسمت اول «به طاها،
به یاسین به معراج احمد» را اضافه کرده اند و شعر هم البته به همین نام مشهور شده.
_ با شما هماهنگ کرده بودند؟
نه. کلا در مورد خواندن این شعر با من
صحبتی نکردند. البته همین که لایه هایی از جامعه با این نسخه موسیقیایی از شعر من
ارتباط برقرار کرده اند و بخشی از جوان ها با آن به امام زمان(عج) متوسل شده اند،برای
من کافی است.
_تحصیلات شما در زمینه ادبیات است؟
نه. من 18 سال در حوزه بوده ام و تا پایه
دهم هم در حوزه درس خوانده ام.
_ باز خورد خاصی هم بعد از خوانده شدن
شعرتان داشته اید؟
بازخورد خاصی که همین استقبال جوان ها از
قطعه بود. اما یک بار یک بچه 8_9 ساله شعر را از حفظ جلوی محمود کریمی خوانده بود.
همین که بچه ای به این سن هم به شعر من علاقمند شده بود، برایم ارزشمند و خوشحال
کننده بود.
منبع: همشهری جوان
211008
برای مثال دربند
( اگر یک نفر را به او وصل کردی ، برای سپاهش تو سردار یاری؛ به گریه شبی را سحر کردی یا نه؟ چه مقدار بی تاب و بیمار یاری؟ )
ادامه اش این مصرع هست که ننوشته اید
( اگر اشک داری به شکرانه اش ها ، که مست نگاه گهربار یاری )
البته این فقط نیست و دو سه قسمت دیگر هم ناقص است که برای طولانی شدن پیام از ان می گذرم...اگر لطف کنید و شعر را کامل کنید متشکر خواهم شد...
معجزه ای که منه گناهکارو محکوم به ریختن اشک کرد...اشک حصرت و بعد خوشحالی از آگاه شدن.چندین و چند بار گوش دادم و هنوز راغبم...واقعا دنیای معانی توی شعر هست.
اساتید دستتون رو میبوسم
اجرکم عندالله
قابل توجه اونایی که فکر میکنن شاعر خواننده آهنگ ساز هستندحیف صد حیف
ممنون
اقاي فاني فقط تقليد كرده
البته همين كه مردم رو به امام وصل كرده خداخيرش بده ولي اصل كارو حاج محمود كريمي انجام داده
ياعلي
گریم میگیره واقعا اگر عاشقانه هوادار یاری... بهشتی ک سرخوش ز دیدار یاری.
قلبا میگم که بی نظیره
بازم بخونید لطفا
12 ساله از شهر قدس
التماس دعا
بامداحی ذاکرالحسین کربلایی ابراهیم رحیمی-محمدمولا
مکان=خ رجایی میذان بهشت تختی
التماس دعا منتظریم(محسن مولا)