18 مرداد 1401 12 محرم 1444 - 24 : 09
کد خبر : ۱۱۲۰۷
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۳
فطر را از آن جهت فطر گویند که سالک الی الله در فرصت ارزشمند ماه خدا جان و روانش را از آلودگی ها شستشو داده و چونان روزی که از مادر متولد شده بود، روان و جانی خالی از هر پلیدی و گناه می شود.
عقیق: مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم (ع) گفت: مهمترین سفارش امیرمؤمنان علی (ع) به شرکت کنندگان در ضیافت الهی که در روز عید، سخنانش را می شنیدند، این بود که بازار تهمت و نسبت های ناروا باید برچیده شود؛ زیرا اولین آفت آلودگی های فرد و جامعه است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی اسماعیلی اظهار کرد:  فطر را از آن جهت فطر گویند که سالک الی الله در فرصت ارزشمند ماه خدا جان و روانش را از آلودگی ها شستشو داده است و چونان روزی که از مادر متولد شده بود و روان و جانی خالی از هر پلیدی و گناه، به فطرت سالم خویش دوباره باز می گردد.

این مدیر پژوهشی در مورد اعمال شب و روز عید فطر بیان کرد: از اعمال ارزشمند شب و روز عید سخن بسیار گفته اند که از جمله غسل در این شب و آمادگی برای حضور در جشن عبادت، با بدنی پاک و تمیز است. دوم احیا و شب زنده داری، پایان بخش این ماه باید باشد، امام باقر(ع) می فرماید: «کان علی ابن الحسین یحیی لیلة عید الفطر بصلاة حتی یصبح و یبیت لیلة الفطر فی المسجد»(1) پدرم شب عید فطر را با نماز و راز و نیاز می گذراند و در مسجد شب زنده داری می کرد.
حجت الاسلام اسماعیلی در مورد اعمال دیگر روز عید بیان کرد: بر  اساس نقل سید ابن طاووس از دیگر اعمال مستحب در روز عید زیارت امام حسین(ع) و ارتباط با آن امام صبور است، یعنی پیوند روزه با امامت.

وی افزود: حضور در نماز عید و اقامه عبادت جمعی با دل هایی سرشار از شادی و محبت و مهربانی. و پرداخت زکات فطر به قصد انجام واجب دینی که در حقیقت متمم روزه ماه رمضان است، امام صادق (ع) فرموده است: (ان من تمام الصوم اعطاء الزکاة – یعنی الفطرة – ) فقیه ج 2 ص 119.

مدیر گروه حدیث پژوهشکده به فلسفه پرداخت زکات فطره اشاره کرد و افزود: چرا به قصد انجام امری واجب زکات فطره پرداخت می کنیم؟ پرداخت مقداری از درآمد سالیانه تحت عنوان زکات و صدقات از دستورات و فرمان های خدای سبحان است که هدف از آن بر اساس سخن صریح خداوند متعال، پاکیزه شدن جان و اموال و تربیت انسان ها با انگیزه تزریق روح تعاون و کمک به افراد ضعیف و نیازمند جامعه است.

وی ادامه داد: در سوره اعلی آیه 14 خداوند متعال می فرماید: (قد افلح من تزکٌی) هرکس پاکدلی پیشه کرد رستگار شد. تزکیه و زکات، پاک شدن و پاک کردن است، و پرداخت زکات و صدقه از مهمترین مصادیق تصفیه جان ومال است.
این استاد حوزه در ادامه با استفاده از سخن امیر المؤمنین (ع) در این زمینه عنوان کرد: امیر مؤمنان علی (ع) می فرماید: (من ادٌی زکاة الفطرة اتمٌ الله له بها ما نقص من زکات ماله). پرداخت زکات فطره نقص ها و کاستی های زکات واجب مالی را جبران می کند.
وی ابراز کرد:  امام (ع) گویا در مسجد کوفه بود که این سفارش ها را به همگان ابلاغ فرموده است بدون شک اولین نکته سفارش به دوری از محرمات و نواهی پروردگار است (اطیعوا الله فیما نهاکم عنه) از آثار بزرگ روزه تمرین کنترل اراده و مالکیت و تسلط بر خواهش های نفسانی است، یاد گرفتیم که مرزهای بر انگیخته شدن خشم خدا را نشکنیم، پس باید هوشیار بود.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم (ع)، حجت الاسلام اسماعیلی تاکید کرد: مهمترین سفارش امیرمؤمنان علی (ع) به شرکت کنندگان در ضیافت الهی که در روز عید، سخنانش را می شنیدند، این بود که بازار تهمت و نسبت های ناروا باید برچیده شود؛ زیرا اولین آفت آلودگیهای فرد و جامعه است.

وی در در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: و حضرت (ع) فرمودند: آزاد گذاشتن برخی از غرایز، مانند شهوت جنسی دومین عامل در تزلزل شخصیت انسان و موجب هرزگی و هوسبازی می شود. نوشیدنی پلیدی به اسم شراب را از سفره ات دور کن و تا می توانی در عاقبت و نتیجه همه کارهایت پیش از گرفتار شدن بیندیش.

پی نوشت:
1_( وسائل الشیعة ج 8ص 87 ح 10150.)
منبع:شبستان
211008

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: