عقیق:تبلیغِ حقایق ناب اسلامی میان کسانی که تنها نامی از اسلام را شنیدهاند و فطرت پاکشان آنها را بهسوی آن حقیقت ناب دعوت میکند، رنجها و سختیها و در پایان، شیرینیهای خاص خود را دارد که مبلّغ بایستی قبل از گام نهادن در این مسیر، خود را آماده کند. سختی کار تبلیغ در بیرون مرزها ازآنروست که امروزه روح مادهگرایی و سلطهطلبی و ترویج آموزههای غیرتوحیدی در غرب موجب شده که فاصله انسانها از دین بیشتر شود.
چالش دیگری که در این زمینه وجود دارد، آن است که نیازهای یک منطقه با مناطق دیگر متفاوت است. شاید در یک منطقه از جهان مثل آمریکا نیازهایی مطرح باشد که این نیازها اصلاً در اروپا معنی نداشته باشد و یا در کشورهای آفریقایی شدیدتر باشد. یک روحانی یا مبلّغ که نماینده دینی ما در هر منطقه جهان است، بایستی وضعیت جغرافیایی و نیازهای آن منطقه را بهخوبی بشناسد؛ ضمن آنکه نیازهای گروههای سنی و جنسی و نیز اقشار مختلف مردم مثل نخبگان، دانشجویان و عالمان با یکدیگر متفاوت است و باید اشراف زیادی نسبت به حیطههای مختلف مردم آن سرزمین داشت، از این رو باید اذعان داشت اکنون در دنیا تبلیغ جنبه علمی و تخصصی پیدا کرده است و نمیتوان با معلومات جزئی وارد این حیطه شد.
حجتالاسلام محسن مجتهدزاده مشهور به شیخ قمی از روحانیونی است که بهصورت تخصصی چیزی حدود 15 سال است که در زمینه تبلیغ در حوزه آمریکای لاتین فعالیت دارد و در این راستا مرکزی را با عنوان "مرکز تخصصی تربیت مبلّغ آمریکای لاتین" راهاندازی کرد. بهگفته وی با توجه به علاقهای که به حوزه تبلیغ در بیرون مرزها داشت، جهت زندگی خویش را در این راستا تعریف کرد. شیخ قمی در این باره به خبرگزاری تسنیم میگوید: سال سوم دبیرستان که بودم، خیلی به آیتالله مصباح یزدی علاقهمند شدم و بهصورت منظم در سخنرانیهای ایشان حضور داشتم. ایشان علاوه بر داخل کشورمان، در حوزه بینالملل هم فعالیت داشتند. در ذهنم بود که میتوان بیش از این مؤثر بود، لذا سراغ حوزهای رفتم که علاوه بر مطالعه حوزوی، بتوانم در حوزه بینالملل نیز فعال باشم، از این رو حوزه علمیه شهیدین را انتخاب کردم.
وی میافزاید: یکی از ویژگیهای این مدرسه، اجباری بودن یادگیری دو زبان تخصصی بود. در سالهای اول تا سوم، زبان عربی را خواندیم، پس از آن، زبان انگلیسی بود. اکثر دوستانمان این زبان را انتخاب کردند، اما ما بهتناسب ارتباطی که با دوستان اسپانیاییزبان داشتیم، برایم جالب بود که حوزه زبان اسپانیایی را مقداری مطالعه کنم. یک هفته به کتابخانه رفتم و درباره ظرفیتهای این زبان مطالعه کردم، برایم خیلی عجیب بود زیرا با وجود آنکه 600 ــ 700 میلیون نفر زبان مستقیمشان اسپانیایی است، کمتر مورد توجه ما قرار گرفته است. از بین 23 کشور، سه کشور، زبان دومشان اسپانیایی و 21 کشور، زبان اولشان اسپانیایی است. سال 83 دنبال کتابهای مربوطه رفتم تا زبان اسپانیایی را آغاز کنم، از این جهت کلاسهایی را برای این امر سامان دادیم. بهمرور زمان بهقدری کار گسترش یافت که بهپیشنهاد حجتالاسلام طباطبایی، مدیریت مدرسه شهیدین، بیرون از مدرسه مجموعهای مستقل را راهاندازی کردیم. با عدهای از طلبهها شروع به فراگیری زبان اسپانیایی کردیم. ابتدا تعدادی کتاب و دیکشنری جمعآوری کردیم و بعد کمکم که اینترنت Dial-up آمد، در حوزه چت اینترنتی شروع به تبلیغات کردیم، سپس جهت تبلیغ در کشورهای آمریکای لاتین سفرهایی به سرزمینهای آنجا داشتیم.
گزارش زیر، مستندی از فعالیتهای شیخ قمی در حوزه کشورهای آمریکای لاتین است که در ادامه مشاهده میکنید.
فیلمبرداری:
محمدرضا کشتدار
حسین دزفولی
تدوین:
مهدی کماسی
تهیه و تنظیم:
سعید شیری