عقیق:انجیل قبل از تحریف در دسترس ما نیست، البته روایات ما گویای این مطلب
هستند که اسامی پیامبر اسلام(ص)، علی، فاطمه، حسن و حسین(ع) در زبور، تورات
و انجیل آمده است: امام رضا(ع) در سفری که به بصره داشتند در مجلسی در
حضور مردم و دانشمندان ادیان و مذاهب بر بالای منبر رفتند پس، از سخنان و
پرسش و پاسخ، سفر[1] اول از زبور را خواند. تا اینکه به نام محمّد، على، فاطمه و حسنین (ع) رسید. فرمود: اى رأس الجالوت[2]! تو را به خدا! آیا اینها در زبور داود نیست؟ ... رأس الجالوت گفت: آرى، عین مطالب و نامها در زبور آمده است.
حضرت فرمود: تو را به حق ده معجزهاى که خداوند بر موسى بن عمران اعطا
نمود، قسم مىدهم، آیا این پنج تن، در تورات به عدل و فضل توصیف
نشدهاند؟ گفت: آرى، و کسى که منکر آن شود به خدا و پیامبرانش کافر
گردیده است. امام رو به او کرد و فرمود: فلان سفر از تورات را بیاور و شروع
کرد به خواندن. رأس الجالوت از خواندن و فصاحت و بلاغت حضرت، تعجّب
کرد. وقتى امام به نام مقدس محمّد(ص) رسید، رأس الجالوت گفت: آرى، اینها
احماد و دختر او، الیا، شبر و شبیر هستند که معناى آن به عربى مىشود:
محمّد، فاطمه، على، حسن و حسین. ... حضرت، سفر سوم از انجیل را گرفته و خواند، تا رسید به نام پیامبر اسلام(ص)، سپس رو به جاثلیق[3] نموده، فرمود: این پیامبرى که در اینجا توصیف شده است، کیست؟ جاثلیق گفت: او را توصیف کن.
حضرت فرمود: چیزى از خود نمىگویم، بلکه توصیف خدا را ذکر مىکنم؛ او
صاحب ناقه و عصا و کسا مىباشد، پیامبر امّى است که نام مبارک او در تورات
و انجیل نوشته شده، امر به معروف و نهى از منکر مىکند و حلال و حرام خدا
را بیان مىنماید. طیّبات و پاکیها را حلال و خبائث و ناپاکیها را
حرام مىنماید. تکالیف و گناهان سخت را بر مىدارد. و زنجیرهایى را که
مانع از پیمودن راه رستگارى و طریق عدل و مستقیم مىشوند، از بین
مىبرد. اى جاثلیق! تو را به حق عیسى- که روح خدا و کلمه او بود- آیا در
انجیل این توصیفات را براى این پیامبر ندیدهاى؟ جاثلیق سرش را پایین
انداخت و دانست که اگر انکار کند، کافر خواهد شد. بعد گفت: آرى، این صفات
در انجیل هست و عیسى(ع) نام این پیامبر را آورده است. امام فرمود:
اکنون که انکار نکردى و به این مطالب اقرار نمودى، سفر دوم انجیل را نیز
بیاور که در آنجا نام آن پیامبر و جانشینش على(ع) و نام دخترش فاطمه و
فرزندانش حسن و حسین (ع) ذکر شده است.[4]
پینوشت:
[1]. سفر به کسر سین و سکون فا، به جزئى از اجزاى تورات و انجیل میگویند.