وی بیان کرد: مسائل کشور دودسته هستند، جاهایی که موفق بودیم مثل حوزه سیاسی و معجزهای چون نظریه ولایتفقیه بر محور حلم و صبر که رهبر معظم انقلاب بر این محور یک رهبری حکیمانه تاکنون داشتهاند و این نقطه قوت نظام است و یا در حوزه امنیت که ما قدرتمند هستیم و برکریدور استراتژیکی چون سوریه مسلط هستیم و این ازجمله موفقیتهای نظام جمهوری اسلامی است.
دبیر راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی تصریح کرد: اما در عرصهای دیگر چالشها و مشکلاتی هست، باید راجع به چالشهای پیش روی نظام جدی باهم صحبت کنیم که شاید یکی از مقصرهای اصلی آن خود حوزویان هستند که با نگاه نقادانه و جدی در مورد مسائل صحبت نمیکنند.
وی با بیان اینکه کشور در شرایطی نیست که باهم تعارف کنیم، ما نیازمند اقامه دین هستیم نه تبلیغ دین، گفت: نظریه مدرسه اقامه یکی از صد نظریهای است که در سند الگوی پیشرفت اسلامی مطرحشده است.
حجتالاسلام کشوری عنوان کرد: در قرآن آمده است که همه پای اقامه دین بیایند و مردم را مسئول اقامه دین میداند نهفقط پیامبران، بنابراین اقامه دین وظیفه فقط طلاب نیست.
وی ادامه داد: اقامه دین با تبلیغ دین متفاوت است و ما دستور بر اقامه دینداریم، تبلیغ دین جزئی از اقامه دین است ما اگر دیندار تولید کردیم و جوامع دیندار شدند اقامه دین میشود.
دبیر راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی یادآور شد: امروز مدارس علمیه ما مدرسه تبلیغ دین هستند نه مدرسه اقامه دین، تبلیغ همه آنچه باید حوزه علمیه کند، نیست، از دانشگاه انتظار داریم فرصت اقامه دین را فراهم کنند.
وی اضافه کرد: معتقدم که اکتفا کردن فقط به امر تبلیغ در حوزهها و دانشگاهها اشتباه است، تبلیغ دین لازمه اقامه دین است، سه خاصیت برای اقامه دین هست، نخست اینکه انسان در آخرت سعادتمند میشود و جز سعادتمندها خواهد بود.
حجتالاسلام کشوری اذعان کرد: خاصیت دوم اینکه خود فرد اقامه کننده دین، آرام میشود، آدمی که معتقد به دین هست از آدم سکولار آرامتر هست، خاصیت سوم اینکه در سایه اقامه دین، روابط بین انسانها بهینه میشود.
وی تشریح کرد: بهینه شدن روابط انسانی یک امر معقول است، یکی از کارکردهای اقامه دین این بهینه کردن روابط انسانی است، همه روایات و آیات ما یک اثر از بهبود روابط انسانی را بیان میکند.
دبیر راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با تأکید بر اینکه در غرب روابط انسانها بسیار دچار چالش شده بهنحویکه ارتباط با حیوان را جایگزین ارتباط با انسان کردهاند، گفت: اگر اصطکاک بین افراد ایجاد شود توانایی تولید فکر هم پایین میآید بنابراین کمک به بهبود روابط انسانی منجر به تولید علم هم میکند و یا اگر روابط انسانی بهبود نیابد هزینههای مختلف را هم زیاد میکند.
وی با اشاره به اینکه اگر به فکر اقامه دین باشیم اصطکاک روابط انسانی هم در جامعه پایین میآید، متذکر شد: امروز معادلات بهینه کردن روابط انسانی را مبتنی بر اسلام داریم که در جهان خریدار دارد، تکامل روابط انسانی از خاصیتهای اقامه دین است.
منبع:حوزه