مرکز فتوای الازهر تاکید کرد: برپایی جشن روز میلاد پیامبر اسلام، یکی از مظاهر تعظیم پیامبر(ص) و نشانه دوست داشتن و محبت نسبت به پیامبر(ص) است و روشن است که بزرگداشت پیامبر اسلام و دوست داشتن ایشان از اصول ایمان است و در حدیث صحیح بخاری نیز آمده است که پیامبر اسلام(ص) فرمود: «کسی از شما ایمان نمی آورد مگر اینکه من نزد او از پدر و فرزندانش و تمام مردم محبوب تر باشم».
این مرکز وابسته به الازهر ادامه داد: دلیل قرآنی جواز برپایی جشن میلاد پیامبر این آیه سوره ابراهیم است که می فرماید: «وذکرهم بأیام الله» و تردیدی نیست که گران قدرترین ایام الله همان روز میلاد پیامبر اسلام(ص) است و از جمله دلایل دیگر جواز جشن میلاد پیامبر(ص) آیه ای از سوره یونس است که می فرماید: «قل بفضل الله و برحمته فبذلک فلیفرحوا» که عبدالله بن عباس در تفسیر این آیه گفته فضل الله همان علم است و رحمت خداوند همان محمد صلی الله علیه و آله است که خداوند درباره او فرمود: «و ما ارسلناک إلا رحمة للعالمین».
در ادامه این بیانیه آمده است: علاوه بر این ادله ما می بینیم که خدای متعال روزهای میلاد انبیای گذشته را گرامی داشته و آنها را روزهای صلح و آرامش قرار داده است و به عنوان مثال در سوره مریم درباره تولید حضرت عیسی(ع) می فرماید: «وسلام علیه یوم ولد» و معلوم است که روز میلاد پیامبر اسلام(ص) روز میلاد شخصیتی است که مظهر و سبب تمام نعمت های دنیا و آخرت است.