* آيه ۳۳
إِنَّ اللَّهَ اصْطَفي آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَي الْعالَمينَ
* ترجمه
براستى كه خداوند، آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان برگزید.
* نکته ها
در آیه ى قبل، دستور اطاعت از رسول صادر شد، این آیه دلیل آن را گزینشِ خداوند حكیم مى داند كه بر اساس برترى آنان بر دیگر مردم در كمالات است.
برگزیدگى انبیا از طریق وحى، علم، ایمان و عصمت است. [3 كافى، ج8، ص 1178]
امام باقر علیه السلام درباره ى «انّ اللّه اصطفى... ذریّة...» فرمودند: ما از آن برگزیدگان و باقیمانده ى آن عترت هستیم. [تفسیر عیّاشى، ج1، ص 168]
* پيام ها
1- انسان ها همه در یك سطح نیستند و خداى حكیم، بعضى را برگزیده است تا مسئولیّت سنگین رسالت را بر دوش آنان بگذارد. «انّ اللّه اصطفى»
2- اوّلین انسان، پیامبر خدا بوده تا بشر هیچگاه بدون هدایت نماند. «اصطفى آدم»
3- جریان بعثت، در طول تاریخ بشر استمرار داشته است. «اصطفى آدم و نوحاً و ...»
4- رسالت بعضى از انبیا، جهانى بوده است. «على العالَمین»
* آيه 34
ذُرِّيَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ
* ترجمه
فرزندانى كه بعضى از آنان از (نسل) بعضى دیگرند (از پدران برگزیده زاده شده و در پاكى همانند یكدیگرند) و خداوند شنواى داناست.
* پيام ها
1- در طول تاریخ، دودمان نبوّت از نسل پاكان بوده است. «اصطفى... على العالمین ذریّة...»
2- بعضى از ویژگى ها و كمالات از طریق وراثت منتقل مى شود. «بعضها من بعض»
3- خداوند حتّى بر گفتار و رفتار برگزیدگان خود نظارت دارد. «اصطفى... سمیع علیم»