عقیق: حجت الاسلام و المسلمین پناهیان، در دهۀ اول
ماه مبارک رمضان، بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد امام حسین(ع)-ضلع شمالی میدان امام
حسین(ع)- که به امامت حجت الاسلام ابوترابی اقامه میشود، به مدت ده روز و با موضوع
«نقش عبادت در سبک زندگی» سخنرانی میکند.
گزیدهای از اولین جلسه سخنرانی این استاد حوزه و دانشگاه را در ادامه میخوانید:
· یکی از مفاهیمی که اخیراً بر سر زبانها افتاده و جا هم دارد که به آن توجه شود مفهوم سبک زندگی است. سبک زندگی به بیان ساده یعنی اینکه شما چگونه رفتارهای شبانهروزی خودتان را در زندگی شخصی و اجتماعی تنظیم میکنید. عادات رفتاری، برنامهها و علاقههایی که انسان در رفتارهای خودش نشان میدهد، سرگرمیها و آداب و رسوم اجتماعی همه در بحث سبک زندگی مطرح میشود.
· ماه مبارک رمضان برای ما یک سبک زندگی تعریف میکند، مثلاً زمان سحری خوردن که بلند میشویم برنامۀ خواب و بیداری ما تغییر پیدا میکند و بعد، افطاری خوردن هم تبدیل به یک مراسم میشود و در همۀ خانهها به نوعی این مراسم برگزار میشود.
· قدیمها در برخی از فیلمهای ژاپنی میدیدیم که برای خودشان یک مراسمی داشتند به نام «مراسم چای خوردن» و برای خودشان یک آداب و رفتارهای خاصی را هنگام چای خوردن اجرا میکردند.
· افطاری خوردن هم برای ما یک مراسم خاصی دارد، سفرۀ افطار برای ما یک مراسم و آدابی دارد؛ ذکر و دعا در آن هست، سبزی معمولاً در این سفرۀ افطار وجود دارد که البته مستحب هم هست. بعضیها یک استکان آب جوش یا چای قبل از غذا صرف میکنند، و بالاخره اینکه مراسم افطاری آداب خاصی دارد. در سحری خوردن هم خانوادهها برنامههای متفاوتی دارند.
· معمولاً خانوادهها برای افطار، خیلی حسابشدهتر دور هم جمع میشوند و همین مسأله در روابط خانوادگی یک تغییری ایجاد میکند و این تغییر برای سی روز ادامه دارد. در این سی روز، باب مهمانیها و افطاری دادنها نیز باز میشود و در روابط اجتماعی ما هم تأثیراتی خواهد داشت.
· مساجد هم در ماه رمضان یک رونق ویژهای پیدا میکنند و گاهی اوقات اطعام میکنند. یعنی در این ماه، مردم فقط برای نماز خواندن به مسجد نمیآیند بلکه گاهی برای افطاری خوردن میآیند. یعنی سبک زندگی در رفت و آمد به مساجد هم کمی تغییر میکند.
· در ادارات دیگر چای ترک میشود و پذیرایی در جلسات حذف میشود و کسی هم گلهمند نیست چون طبیعتاً همه، روزه هستند. همینکه زمان ناهار خوردن حذف میشود ظهرها کمی وقت افراد آزاد میشود و اگر بعضیها در اثر ناهار خوردن نیاز به کمی استراحت داشتند، در ماه مبارک این تغییر پیدا میکند و اگر استراحتی لازم باشد در اثر روزه خواهد بود.
· برنامههایی مانند قرآن خواندن اضافه میشود و کسانی که اهل تلویزیون هستند سریالهای هر شب ماه رمضان را تماشا میکنند. آنهایی که سطحشان بالاتر است و اهل معنویات و معرفت هستند سی شب پشت سر هم در مراسم روضۀ امام حسین(ع)، مناجات یا سخنرانی شرکت میکنند و همۀ اینها یعنی اینکه سبک زندگی مردم در ماه مبارک تغییر و تعالی پیدا میکند.
· نه تنها ماه مبارک رمضان سبک زندگی ما را تغییر میدهد و تعالی میبخشد بلکه خود نماز هم برای ما سبک زندگی میآورد. اولاً نماز بخشی از زندگی انسان را منظم میکند، یعنی ما بر اساس این نماز سهگانه مجبور هستیم یک برنامۀ ثابت در طول 24 ساعت داشته باشیم و خدا میداند همینکه انسان یک برنامۀ ثابت روزمرّه داشته باشد چقدر زندگی او را از بینظمی نجات میدهد و چقدر انسان و جامعۀ انسانی را از بیهویتی نجات میدهد. تصور کنید اگر این مساجد در گوشه و کنار شهر نبود، شهر ما چقدر بیهویت و بیروح میشد.
· ثانیاً نماز مسألهای به نام وضو و طهارت را وارد زندگی فردی انسان میکند و موضوع طهارت اهمیت ویژهای پیدا میکند، تغییراتی در رفتارهای ما ایجاد میکند و جزء سبک زندگی قرار میگیرد.
· گویا عبادتهای دینی، به گونهای نشانهگیری کرده است تا رفتارهای ما را تغییر دهد و سبک زندگی ما تحت تأثیر قرار دهد. مهم این است که ما به عبادت و به ماه رمضان بها دهیم و اجازه دهیم در ما تغییر ایجاد کند. اگر ما به عبادت پا بدهیم و با عبادت صفا کنیم، تأثیرش در زندگی ما خیلی بیشتر خواهد بود.
· اگر ما برنامۀ روزمرّۀ خودمان را با نماز تنظیم کنیم و برنامۀ سالیانۀ خودمان را با ماه رمضان تنظیم کنیم، برکات بسیاری برای ما خواهد داشت. به همین خاطر است که بعضیها اولِ سال خمسی خودشان را شبِ قدر قرار میدهند و میگویند چون هر کاری در شب قدر ثواب مضاعف دارد، ما زمان خمس دادن خودمان را در شب قدر قرار میدهیم.
· تأثیراتی که روزه بر سبک زندگی ما میگذارد به قدری اهمیت دارد که اگر کسی نماز نخواند به او کاری ندارند، و کسی هم که روزه نگیرد به او کاری ندارند ولی اگر کسی علنی روزهخواری کند باید شلاّق بخورد، چون دارد فضایی که ماه مبارک ایجاد کرده است را خراب میکند و به آن لطمه میزند. چون ماه مبارک رمضان میخواهد رفتارها، سبک زندگی، فضا و محیط جامعه را تغییر دهد و کسی که علنی روزهخواری میکند دارد نتیجۀ اینها را خراب میکند.
· حتی در روایت دارد که اگر با کسی در ماه مبارک رمضان بحث میکردید و دیدید کار دارد به مشاجره و مجادله کشیده میشود بحث را ادامه ندهید. یعنی مردم در گفتگوی خودشان هم کوتاه بیایند و مجادله نکنند. ضمن اینکه ضعفِ ناشی از روزهدار بودن هم به این مجادله نکردن کمک میکند.
· عبادت کردن، خیلی به رفتار انسان ارتباط پیدا میکند. اطبا میگویند نماز جدای از همۀ آثار معنویای که دارد، یک نوع ورزش هم محسوب میشود. برخی از اطباء نیز میگویند نشاطی که وضو گرفتن در انسان ایجاد میکند، از جهاتی معادل یک استحمام کامل و یا استخر رفتن اثر دارد.
· عبادت و برنامۀ عبادی، زندگی انسان را تحت تأثیر قرار میدهد و به زندگی ما «سبک» میدهد. خداوند اصرار دارد حتی برای مهمانیهای ما هم برنامهریزی کند. لذا میفرماید ماه رمضان صلۀ رحم کنید تا از عذاب الهی نجات پیدا کنید.
· در خطبۀ شعبانیه دوبار سفارش شده است که در ماه رمضان به ایتام رسیدگی کنید. اگر این کار انجام بگیرد، ماه مبارک رمضان برای «ایتام آن شهر» یک عید خواهد بود.
· امام صادق(ع) میفرماید خداوند خطاب به بنگانش میگوید: ای بندگان صدیق و راستگوی من! (صدیقین مقام بسیار بالایی است) از عبادت من در دنیا لذت ببرید، که شما از همین عبادت در آخرت هم لذت خواهید برد. (قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَا عِبَادِيَ الصِّدِّيقِينَ تَنَعَّمُوا بِعِبَادَتِي فِي الدُّنْيَا فَإِنَّكُمْ تَتَنَعَّمُونَ بِهَا فِي الْآخِرَةِ؛ کافی/ج2/83)
· آیت الله بهجت(ره) میفرماید: «از این حدیث بر میآید عبادات قابلیت تنعّم را دارد ولی ما عبادات را بهگونهای به جا میآوریم که گویا شلاق بالای سرِ ماست، گویا داروی تلخی را از روی ناچاری میخوریم.» پس معلوم میشود که عبادت یک تکلیف اجباری نیست که چوب بالای سرِ آدم بگیرند و او را وارد به عبادت کنند. بلکه میتوان از عبادت لذت برد.
· اگر ما به عبادت پا بدهیم، این عبادت میآید و رفتارهای ما را تنظیم میکند و تغییر میدهد.
· بعضیها عادت دارند هنگام نماز یک عبایی روی دوش خود میاندازند. این یعنی لباس شما برای نماز تغییر پیدا کرده است، اگر یک مدتی این کار را انجام دهید حسّ خیلی بهتری پیدا میکنید و دیگر نمیتوانید موقع نماز از عبا جدا شوید. همین فُرم خاص لباس سرِ نماز، جزء سبک زندگی است. خیلی از مساجد هم همیشه تعدادی عبا برای این منظور دارند و این خوب است.
· همین که انسان موقع نماز در لباس خودش یک تغییر جزئی میدهد کمک میکند که انسان در سرِ نماز توجه بیشتری پیدا کند و احساس معنوی بهتری پیدا کند.
· چرا عبادت اصرار دارد رفتار ما را به صورت دائمی تغییر دهد؟ چرا عبادت اصرار دارد که به رفتار ما یک جهت الهی بدهد و آن را تحت تأثیر قرار دهد؟ مگر رفتار انسان و سبک زندگی او چقدر اهمیت دارد؟
· چرا سبک زندگی اینقدر اهمیت دارد که عبادات اصرار دارند روی سبک زندگی ما تأثیر بگذارند؟ برای اینکه اساساً عمل و رفتار ما بر علاقهها، عقاید و بر علم و معرفت ما خیلی اثر دارد ولی متاسفانه به این مسألۀ مهم کمتر توجه میشود. خیلیها فکر میکنند برای اینکه عقاید ما محکم شود فقط باید در کلاسهای عقیدتی شرکت کنیم، البته این هم نقش دارد ولی همۀ نقش با این نیست، بلکه بیشترین نقش با عمل است.
· شما وقتی به اثر عمل دقت کنید، میبینید که عمل بر علاقههای شما تأثیر میگذارد. انسان مستقیماً نمیتواند علاقههای خود را تغییر دهد، مثلاً اگر کسی بپرسد: «من که دنیا را دوست دارم، چگونه میتوانم دنیا را دوست نداشته باشم؟ چگونه محبت دنیا را از دل خودم بیرون کنم؟» پاسخ این است: «عمل و رفتار خودت را باید اصلاح کنی. یک مقدار از این دنیا چشمپوشی کن، از مال خودت بیشتر صدقه بده، یک مقدار بذل و بخشش داشته باش، با رفتار خودت میتوانی احوال خودت را تغییر دهی»
· حبّ الدنیا فقط با صحبت و موعظه از دل انسان نمیرود، البته تذکر و موعظه هم مؤثر است ولی ریشهکن شدن حب الدنیا از دل با رفتار خود انسان ممکن خواهد بود.
· اگر میخواهیم معرفت بیشتری پیدا کنیم، باید بدانیم که علم و معرفت هم با عمل پیدا میشود. رسول خدا(ص) میفرماید: هر کس به آنچه میداند عمل کند خداوند آنچه نمیداند را به او تعلیم خواهد داد (قال رسول الله ص: مَنْ عَمِلَ بِمَا عَلِمَ وَرَّثَهُ اللَّهُ عِلْمَ مَا لَمْ يَعْلَم؛ الخرائج و الجرائح/ج3/ص1058) و (قَالَ الصادق ع مَنْ عَمِلَ بِمَا عَلِمَ كُفِيَ مَا لَمْ يَعْلَم؛ توحید صدوق/ص416) وقتی شما به آنچه که میدانید عمل کنید خداوند از آسمان برای شما علم و معرفت فرو میریزد. انگار فرشتههای الهی میآیند و معلم شما میشوند.
· اثر عمل خیلی بالاست. چرا پیغمبر اکرم(ص) به استغفار اینقدر اهمیت میدادند در حالی که ما به استغفار اینقدر اهمیت نمیدهیم؟ پیامبر گرامی اسلام(ص) از هر جلسۀ گفتگوی دوستانهای که بلند میشدند هرچند آن جلسه کوتاه بود، بیست و پنج مرتبه استغفار میکردند تا آثار احتمالی سوء آن جلسه را از بین ببرند (عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ لَا يَقُومُ مِنْ مَجْلِسٍ وَ إِنْ خَفَّ حَتَّى يَسْتَغْفِرَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَمْساً وَ عِشْرِينَ مَرَّةً؛ کافی/ج2/ص504)
· البته واضح است که در جلسۀ گفتگویی که پیامبر خدا(ص) در آن بودهاند، غیبت نمیشده است، و همهاش ذکر خدا بوده است ولی بالاخره همینکه انسان نشسته است و گفتگو کرده است، برای اینکه مبادا رفتاری داشته که مورد رضای خدا نبوده باشد، به همین خاطر استغفار میکند. این نشان میدهد که رفتار انسان اینقدر مهم است که اگر انسان احیاناً یک رفتار خیلی کوچکِ بد هم داشته باشد، اینقدر نیاز به استغفار دارد.
· ما اگر به اسلامِ عزیز اجازه بدهیم، حتی رنگ و فُرم لباس ما را هم تعیین میکند. اگر به اسلام اجازه بدهید فُرم خانههای ما را هم برای ما تعیین میکند. فُرم شهر و کوچههای ما را هم تعیین میکند و روی همۀ اینها تأثیر میگذارد و یک برنامۀ رفتاری جامع و کامل به ما ارائه میدهد.
· اساساً رفتار ما در زندگی خیلی تأثیر دارد. سبک زندگی صرفاً رفتار نیست، بلکه آن رفتاری که مداوم انجام میگیرد، تبدیل به سبک زندگی خواهد شد. وقتی در روایات نگاه میکنیم میبینیم که اثرِ رفتار و عمل مداوم بسیار بیشتر از عمل مقطعی است، حتی اگر این عمل مقطعی بهتر و بیشتر باشد. امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: «اگر عملِ کم ولی مداوم انجام دهید، اثرش بیشتر از آن است که عمل زیاد اما موسمی و غیر مداوم انجام دهید (قَلِيلٌ مَدُومٌ عَلَيْهِ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْه؛ نهج البلاغه/حکمت 444)
· شما یک عمل خوبِ مداوم انجام دهید، هرچند اگر به ظاهر عملِ کم و ناچیزی باشد، ببینید اثر این عمل بر روی شما چقدر زیاد خواهد بود. گاهی اوقات یک دفعهای صدتا زیارت عاشورا بخوانید، البته اثر خواهد داشت ولی اثرش کمتر از این خواهد بود که هر روز یک بار بگویید «السلام علیک یا اباعبدالله ع» اگر این عمل اندک را به طور دائمی انجام دهید اثرش بسیار بیشتر خواهد بود.
· رفتار دائمی اثرش روی انسان خیلی زیاد است به همین دلیل سبک زندگی برای اسلام خیلی مهم است و به همین خاطر است که خودِ اسلام در طراحی سبک زندگی برای ما کمک میکند. جدای از همۀ این کمکها، اسلام چند عبادت کلیدی و محوری (مثل نماز و روزه) را در زندگی ما قرار داده است که خود آن عبادتها مثل نخ تسبیحی سایر رفتارها و امور مختلف زندگی ما را به طور منظم در کنار هم قرار میدهد.
· خوشا به حال کسانی که در سبک زندگی خودشان یک برنامۀ مداوم به نام «روضۀ اباعبدالله الحسین(ع)» دارند، یعنی به صورت مداوم اهل روضه هستند. خدا میداند که روضۀ امام حسین(ع) چه تأثیرات عمیقی در روح انسان و در نورانیت و معنویت انسان بهجای میگذارد. به حدّی که اگر کسی یک ذرّه اهل باطن باشد، آدم اهل روضه را در همان نگاه اول تشخیص میدهد.
· چقدر خوب است که انسان در زندگی خودش این سبک را قرار دهد که زیاد و به طور مداوم به خدمت اهلبیت(ع) و به ویژه اباعبدالله(ع) برسد.
· ماه مبارک رمضان ماه امیرالمؤمنین(ع) است. یک بار کمیل از حضرت خواست که دعای خضر (که امروز به نام دعای کمیل در اختیار ما قرار دارد) را به او یاد بدهند. حضرت به او فرمودند: وقتی این دعا را آموختی، اگر توانستی هر هفته (هر شب جمعه) آن را بخوان، اگر نتوانستی هر ماه یک بار بخوان، اگر نتوانستی سالی یک بار آن را بخوان و لااقل در تمام طول عمرت یک بار این دعا را بخوان. «...قُلْتُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ دُعَاءُ الْخَضِرِ فَقَالَ اجْلِسْ يَا كُمَيْلُ إِذَا حَفِظْتَ هَذَا الدُّعَاءَ فَادْعُ بِهِ كُلَّ لَيْلَةِ جُمُعَةٍ أَوْ فِي الشَّهْرِ مَرَّةً أَوْ فِي السَّنَةِ مَرَّةً أَوْ فِي عُمُرِكَ مَرَّةً تُكْفَ وَ تُنْصَرَ وَ تُرْزَقَ وَ لَنْ تُعْدَمَ الْمَغْفِرَةَ»(اقبال الاعمال/2/706)
· وقتی کمیل از امیرالمؤمنین(ع) خواست که این دعا را به او یاد بدهد، حضرت فرمود: بله، به تو یاد میدهم. اینکه تو زیاد درِ خانۀ ما میآیی و زیاد با ما همنشینی داری، بر ما واجب میشود که هرچه خواستی به تو بدهیم.(يَا كُمَيْلُ أَوْجَبَ لَكَ طُولُ الصُّحْبَةِ لَنَا أَنْ نَجُودَ لَكَ بِمَا سَأَلْتَ ثُمَّ قَالَ اكْتُب...؛ اقبال الاعمال/2/706)
· اگر زیاد درِ خانۀ اهلبیت(ع) بنشینم اهلبیت(ع) بر خودشان واجب میدانند که به ما عنایت داشته باشند.
· چقدر خوب است که تصمیم بگیریم سی روز ماه رمضان هر روز برویم درِ خانۀ اباعبدالله(ع) و بگوییم «صلی الله علیک یا اباعبدالله(ع)». از امام حسین(ع) بخواهیم که ماه رمضان هم مانند ماه محرم سبک زندگی ما را تغییر بدهد. اگر محرم برای خیلیها ده روز است، ماه رمضان سی روز این کار را انجام دهیم.
211001