عقیق:حجتالاسلام سید عباس موسویمطلق استاد حوزه در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) دربارۀ جایگاه والای زیارت امام حسین (ع) گفت: امام صادق (ع) در حدیثی نورانی میفرماید: «لَوْ یَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِی زِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ ع مِنَ الْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقاً وَ تَقَطَّعَتْ أَنْفُسُهُمْ عَلَیْهِ حَسَرَات»؛ اگر مردم مىدانستند که در زیارت قبر حضرت حسین بن على (ع) چه فضل و ثوابى است حتماً از شوق و ذوق قالب تهى مىکردند و به خاطر حسرتها نفسهایشان به شماره افتاده و قطع خواهد شد.
این استاد حوزه افزود: روایات فراوانی دربارۀ آثار دنیوی و اخروی زیارت امام حسین (ع) وجود دارد. به عنوان مثال، بیش از صد اثر و فایدۀ دنیوی زیارت سیدالشهداء (ع) صرفاً در کتاب «کامل الزیارت» ذکر شده است. اهلبیت (علیهمالسلام) نه تنها در سیرۀ گفتاری، بلکه در سیرۀ عملی نیز خودشان به امر زیارت امام حسین (ع) اهتمام ویژهای داشتهاند.
موسویمطلق با بیان اینکه دین اسلام حسینی البقاء است، گفت: وقتی بقای دین اسلام بر اساس حرکت و شهادت امام حسین (ع) است، پس بیجهت نیست که ائمۀ معصومین (ع) اینقدر ما را به زیارت آن حضرت توصیه و تشویق کردهاند. این موضوع به قدری نزد اهلبیت (علیهمالسلام) از اهمیت ویژهای برخوردار است که اگر فردی در رفتن به زیارت امام حسین (ع) کوتاهی کند، حقی از رسول خدا (ص) را ضایع کرده و حتی ممکن است مورد عاق ایشان نیز قرار میگیرند.
وی افزود: امام صادق (ع) در این باره میفرماید: «یَا عَلِیُّ! بَلَغَنِی أَنَّ قَوْماً مِنْ شِیعَتِنَا یَمُرُّ بِأَحَدِهِمُ السَّنَةُ وَ السَّنَتَانِ لَا یَزُورُونَ الْحُسَیْنَ؟ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنِّی أَعْرِفُ أُنَاساً کَثِیرَةً بِهَذِهِ الصِّفَةِ، قَالَ أَمَا وَ اللَّهِ لِحَظِّهِمْ أَخْطَئُوا وَ عَنْ ثَوَابِ اللَّهِ زَاغُوا وَ عَنْ جِوَارِ مُحَمَّدٍ ص تَبَاعَدُوا... أَمَا إِنَّهُ مَا لَهُ عِنْدَاللَّهِ مِنْ عُذْرٍ وَ لَا عِنْدَ رَسُولِهِ مِنْ عُذْرٍ یَوْمَ الْقِیَامَةِ؛ (أَمَّا الْقَرِیبُ فَلَا أَقَلَ مِنْ شَهْرٍ وَ أَمَّا بَعِیدُ الدَّارِ فَفِی کُلِّ ثَلَاثِ سِنِینَ فَمَا جَازَ الثَّلَاثَ سِنِینَ فَقَدْ عَقَّ رَسُولَ اللَّهِ ص وَ قَطَعَ رَحِمَهُ إِلَّا مِنْ عِلَّة»؛ امام صادق(ع) به یکی از دوستانشان فرمود: شنیدهام برخی از شیعیان ما هستند که دو سه سال بر آنها گذشته اما به زیارت مرقد حسین(ع) نرفتهاند. آن شخص پاسخ داد: آقاجان! خیلیها هستند که اینگونهاند. حضرت با تعجب فرمود: مگر میشود؟ این افراد در روز قیامت چگونه میخواهند جواب پیامبر(ص) را بدهند؟ از حضرت پرسیدند که حداکثر چند مدت یکبار باید به زیارت امام حسین(ع) برویم؟ حضرت فرمود: نباید بیشتر از سه سال غیبت کسی ـ یا نرفتنش به کربلا ـ طول بکشد و در غیر اینصورت مورد عاق رسول خدا (ص) قرار میگیرد. (کامل الزیارت، ص296)
این استاد حوزه با اشاره به نقش زیارت امام حسین (ع) در راستای تقویت امر وحدت میان مسلمانان جهان گفت: در زیارت حضرت سیدالشهداء (ع) هیچ چیز مانع دانسته نشده حتی گفته شده ثروتمندان سالی دو بار و فقرا سالی یکبار به زیارت آن حضرت مشرّف شوند. دستیابی به وحدت زیر بیرق امام حسین (ع) و تبدیل شدن به یک دست واحده در مقابل دشمنان بسیار سهلتر است.
حضور میلیونی زوّار اربعین نشان از بیداری عقلها و قلبهاست
موسویمطلق یادآور شد: آیتالله جوادی آملی میفرمود«زیارت اربعین و حادثۀ کربلا ستون ولایت است». پر رونق شدن زیارت امام حسین و زیارت اربعین دلیلی بر رشد عقلی و بیداری مردم است. آیتالله بهجت نیز میفرمود: وقی امام زمان (عج) تشریف میآورند خودشان را با عنوان خونخواه امام حسین (ع) معرفی میکنند، پس مردم در وسعت جهانی باید امام حسین (ع) را بشناسند تا کسی را که به خونخواهی او قیام میکند یاری کنند. امروز جریان اربعین حسینی صحنهای الهی برای معرفی امام حسین (ع) به جهانیان است.
وی خاطرنشان کرد: زیارت امام حسین(ع) سبب بیداری فردی و اجتماعی امتها و خروج آنان از جهل و ظلمت به سوی نور میشود. زیارت اربعین تبدیل به یک نمایش قدرت شده است، به نظر میرسد این حرکت جهانی در روز اربعین یکی از بهترین زمینهها برای ظهور مولایمان امام مهدی (عج) است.
منبع:تسنیم