۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۳۱ : ۱۵
عقیق:غلامحسین ابراهیمی دینانی عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران و چهره ماندگار فلسفه در برنامه معرفت که از شبکه چهار سیما پخش میشود، در تفسیر مقالات شمس تبریزی اظهار داشت: خواستههای شهوانی آتشاند، برای اینکه سرکش هستند. این دنیا و خواستههای دنیوی انسان همانند آتش است و میسوزاند.
عضو انجمن حکمت و فلسفه افزود: شمس دنیا را آتش وش میداند. انسانی در درون شهوات رنگارنگ و سرکش و آتش صفت می سوزد. اگر انسان به توحید روی آورد از این آتش در امان خواهد بود.
وی ادامه داد: خداوند میفرماید رحمت من همه چیز را فرا گرفته است و همه چیز مشمول رحمت خداوند است. خداوند رحمتش وسیع است البته قهار هم است. یکی از صفات خداوند قهار بودن است. قهر خداوند به قهر تعلق میگیرد. در واقع نفی در نفی اثبات است. اگر قهر را قهر کنی نتیجه اش رحمت میشود. قهرِ قهر اثبات است یعنی رحمت است.
ابراهیمی دینانی تصریح کرد: انسانها ایمان دارند و مؤمن هستند ولی باید در مسائل دینی تفکر کرد. انسان بدون تفکر هیچ ارزشی ندارد. اگر انسان به عنوان یک موجود عاقل و اندیشمند به این جهان نمیآمد این دنیا در حد طبیعت باقی میماند. فرهنگ و تمدن از آثار انسان است برای اینکه انسان میاندیشد.
این چهره ماندگار فلسفه اظهار کرد: خصلتی در انسان است که اگر انسان اشتباه بیندیشد وقتی متوجه اشتباه خود شد از اندیشه خود برمی گردد این بازگشت ترقی است. در اندیشه حتی اگر بازگردی عمرت را تلف نکردهای و آن پیشرفت است و این حضور انسان در عالم معنی عالم را آشکار کرده است.
ابراهیمی دینانی تاکید کرد: همه موجودات در این عالم هستند، انسان هم در این عالم است اما انسان در عالم حضور دارد، حضور در عالم غیر از مظروف بودن است.
وی گفت: چرا قهر صفت جهنمی است؟ آتش با سرکشی میسوزاند، خصلت ذاتی آتش سرکشی است، قهر سرکشی است به این جهت است که قهر از صفات جهنمی است. شیطان هم سرکش است. چون از جنس آتش است هر آنچه از جنس آتش است سرکش است. انسان در حالت قهر و غضب حالت سرکشی دارد، غضب از جنس آتش است.
ابراهیمی دینانی خاطرنشان کرد: انسان در آخرت نه تکلیف دارد و نه گناه میکند. اگر در اینجا گناه کرده باشی آنجا آثارش است. اگر اینجا ظلم و گناه و قهاریت کرده باشی این آثار در روان است و در آنجا مشمول قهر است ولی با اینکه آنجا مشمول قهر است باز رحمت خداوند تقدم دارد بر قهر خداوند.
وی گفت: اسراف زیاده روی است، زیاده روی از سرکشی حاصل میشود طغیان و سرکشی از آتش حاصل میشود. انسان خصلت آتشین دارد.
این چهره ماندگار فلسفه تصریح کرد: راه پرخطر است، رسیدن به مقصد بزرگ خطرات خودش را دارد. اما شما با توکل به خداوند و احتیاط عاقلانه راه برو و به پروردگار اتکا کن و نترس.
وی افزود: در میان حیوانات که در این عالم زندگی میکنند هیچ حیوانی مانند انسان راست قامت نیست، تنها موجودی که به معنای واقعی راست قامت است انسان است. راست قامت انسان نشان دهنده آن است که باید درست بیندیشد.
ابراهیمی دینانی گفت: حرکت انسان در زندگی افقی است اما در اندیشه عمودی حرکت میکند، راست قامت بودن انسان به ما نشان میدهد که باید عمودی حرکت کنیم، اندیشه عمودی است.
منبع:مهر