۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۴ : ۱۵
عقیق: منتظران مانند کسانی هستند که در راه خدا شمشیر زده و در خون خود غلطیده اند. آنها شبیه به کسانی هستند که در کنار امام زمان(عج) به شهادت رسیده اند.
انتظار امید به آینده است و بدون امید تلاش و تکاپو ممکن نیست. چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمودند: اگر امید نبود هیچ مادرى فرزند خود را شیر نمى داد و کسى درختى نمى کاشت.
به استناد روایات، یکی از وظایف مسلم مردم در دوران غیبت کبری انتظار فرج است، انتظار برای تحقق حکومت موعود الهی یا همان امید به اصلاح جهان.
علامه محدباقر مجلسی بخشی از کتاب بحارالانوار را به همین وظیفه اختصاص داده و هفتاد روایت از معصومین (ع) را در این باره ذکر کرده است. در روایات آمده است: "انتظار فرج برترین اعمال و بهترین عبادت مومن است. منتظران بهترین مردم زمان هستند. منتظران مانند کسانی هستند که در راه خدا شمشیر زده و در خون خود غلطیده اند.
منتظران مانند کسانی هستند که در کنار امام زمان(عج) به شهادت رسیده اند و به آنان اجر هزار شهید مانند شهدای بدر داده می شود. منتظران از برخی شهدای بدر و احد بهترند و خداوند راه روزی را برایشان باز می نماید و آنان را در زمره اولیای الهی قرار خواهد داد که هیچ ترس و وحشتی در آنها نیست.
امیر مؤمنان على(ع) مى فرمایند: منتظر فرج باشید و از گشایش الهى مأیوس نگردید، به درستى که محبوب ترین اعمال نزد خداى عزوجل انتظار فرج است.
امام محمد باقر(ع) مى فرمایند: "تقوى پیشه سازید. و بار سنگین انتظار را به کمک ورع و پارسایى و کوشش بسیار در عبادت و اطاعت خدا به منزل رسانید هر یک از شما دینداران هنگامى غرق شادمانى مى شوید که به آستانه ورود به جهان دیگر پا نهید و دوره دنیا را سپرى کنید. آنجا چشمانتان به نعمت الهى و کرامت خدایى و بهشت جاودان روشن مى گردد. آنجاست که همه اندوه ها از میان مى رود و آنجا است که مى بینید راهى که شما پیمودید حق بوده است و راهى که مخالفان شما پیموده اند باطل...".
شیخ صدوق در کتاب کمال الدین به سند خود از عبدالعظیم حسنى(ع) آورده که گفت: "به سرورم حضرت محمد بن على بن موسى بن جعفر بن محمد بن على بن الحسین بن على بن ابیطالب(ع) وارد شدم و مى خواستم که درباره قائم(عج) از آن حضرت(ع) سؤال کنم که آیا همان مهدى است یا غیر او؟ پس خود آن حضرت(ع) آغاز به سخن کردند و به من فرمودند: اى ابوالقاسم! به درستى که قائم از ماست و اوست مهدى که واجب است در زمان غیبتش انتظارش کشیده شود و در ظهورش اطاعت گردد و او سومین از فرزندان من است".
بنابراین، انتظار و امید به طور کلّى در حیات بشرى چنان بدیهى و روشن است که براى اثبات آن نیازى به اقامه دلیل و برهان نیست. انتظار فرج یعنى امید به ایجاد عدالت همه جانبه فردى، اجتماعى و اخلاقى. انتظار فرج خط بطلان بر همه کفرها، نفاق ها، ظلم ها، تطاول ها و هوچى گرى ها است. انتظار فرج خونى است در رگ زندگى انسانى و قلبى در تاریخ تکاملى بشریت. این عنصر حیاتى از دیدگاه عقل و نقل تکلیف است.
اینکه عقلاً تکلیف است، زیرا انتظار راهگشایى براى حکومت عدل و ایجاد عدالت است و عقل حکم به حسن عدل و لزوم ایجاد عدالت مى کند. بنابراین، راهگشایى و فراهم نمودن زمینه ى آن هم، لازم و تکلیف است پس انتظار فرج تکلیف و ضرورى است.
البته برخی با برداشت غلط از مفهوم انتظار، گمان می کنند که باید به هر وسیله ممکن به ظهور امام عصر(عج) سرعت بخشید، گرچه به ترویج کفر و بی دینی و فساد و فحشاء در بین مردم باشد. برخی نیز بر این باورند که در برابر انحرافات و مفاسد باید بی تفاوت بود، تا فساد همه جا را بگیرد و در نتیجه امام زمان(عج) ظهور کنند. دامن زدن به برداشت های غلط از مفهوم انتظار، گناهی نابخشودنی است.
امام صادق(ع) به ابوبصیر فرمودند: هر شخصی که در حال انتظار بمیرد، شهید خواهد بود، اگرچه در رختخواب هم مرده باشد.
چگونه می توان پذیرفت که فردی به ترویج فساد کمک کند و اجر شهید را ببرد؟! چگونه ممکن است فردی نسبت به منکرات بی تفاوت باشد و اجر شهید را ببرد؟!. اگر انتظار فرج عامل محرکی برای تجدید نظر فردی و اجتماعی نبود، هرگز چنین روایاتی درباره آن صادر نمی شد.
از این رو، حقیقت انتظار از دو عنصر منفی و اثبات ترکیب یافته است، نفی یعنی از بین بردن نابسامانی های موجود و عواملی که موجب اختلاف و از هم پاشیدگی است و اثبات یعنی جانشین کردن عوامل رشد و ترقی جای آنها.
بنابر آنچه گفته شد، باید توجه داشت که یکی از اصلی ترین زمینه های ظهور امام زمان (عج) انتظار فرج است، انتظاری که پیامبر(ص) و معصومین(ع) ما را به آن دعوت کرده اند، انتظاری که در روایات از آن به عنوان برترین اعمال و بهترین عبادت مومنان شمرده شده است، و بنابر گفته امام صادق(ع) اگر شخصی در آن حال بمیرد شهید است حتی اگر در رختخواب مرده باشد.
منبع: قدس آنلاین
212009