حنابندان بچههای امام حسن(ع) +عکس
پودر حنا که در بین مردم به مهریه حضرت فاطمه زهرا(س) شهرت دارد از برگ درختی به همین نام تهیه می شود که پس از آسیاب شدن با مقداری آب خیس شده و جهت تثبیت خواص آن مدتی صبر کرده و سپس توسط افرادی مشخص مراسم حنابندان همراه با شکر خداوند و اشعار شاد اجرا می شود.
عقیق: شب قبل از حرکت نیروها به سمت خط مقدم و
منطقه عملیاتی شب خوشحالی و شور و شعف رزمندگان محسوب می شد گویی که به
مراسم جشن و سرور و دامادی می روند و براساس آداب و رسومی که در بین مردم و
خصوصاً مردم جنوب کشور رایج است یک شب قبل از عروسی و دامادی جشنی را تحت
عنوان حنابندان برگزار می کنند و در آن مراسم که با جشن و پایکوبی همراه
می باشد نزدیکان عروس و داماد به حاضران در مجلس صله و هدیه می دهند.
در جبهه و قبل از عملیات نیز که رزمندگان شهادت و رسیدن به محبوب را در
چند قدمی خویش می بینند با تمام وجود می خواهند با آمادگی کامل به دیدار
معشوق بروند که در این بین نوشتن وصیت نامه و ادای دین و پرداخت حق الناس
از مهمترین کارهای آنها به شمار می رفت و در مرحله بعد به وارستگی ظاهری
خود پرداخته که از جمله آنها غسل شهادت و مراسم حنابندان می باشد که طی آن
با گذاشتن حنا به دست ، پا و سر اوج رضایت و خشنودی خویش را آغاز عملیات
نشان می دادند .
پودر حنا که در بین مردم به مهریه حضرت فاطمه زهرا(س) شهرت دارد از برگ
درختی به همین نام تهیه می شود که پس از آسیاب شدن با مقداری آب خیس شده و
جهت تثبیت خواص آن مدتی صبر کرده و سپس توسط افرادی مشخص مراسم حنابندان
همراه با شکر خداوند و اشعار شاد اجرا می شود البته حنا بندان جبهه در شب
قبل از عملیات با مراسم حنا بندان عروسی های رایج در پشت جبهه تفاوت های
زیادی داشت . رزمندگان قبل از گذاشتن حنا غسل شهادت نموده و برخی نیز جهت
ادای نماز شب ، وضوگرفته تا پوشش حنا سبب سلب توفیق نماز شب نشود .
تازه داماد های بزم جبهه ، این مراسم را مقدمه دیدار محبوب محسوب کرده و
با این نیت که می خواهند شهید شوند و به معشوق واقعی برسند مراسم را
برگزار می کردند . سرخی حنا نیز یاد آور سرخی خون یاران سیدالشهدا (ع) در
صحرای نینوا بود و با این وصف شب حنا بندان رزمندگان در جبهه با صدای خنده
و شادی شان را نمی توان با مورد دیگری از شادی های مرسوم مقایسه کرد.
در جریان حنا گذاشتن که در آن افراد مجرد در اولویت بودند ، فضای اردوگاه
آکنده از خنده و شوخی بود که صدای آن تا صدها متر آنطرف تر می رفت و برخی
نیز که نسبت به بو یا رنگ حنا حساسیت داشتند ازترکش های حنا که توسط
همرزمان پرتاب می شد بی نصیب نمی شدند و در این بین گاهی اوقات ادوات و
سلاح ها نیز از این حنا بی نصیب نبودند.
رزمندگان بعداز حنا بستن و در فضای آرامش و سکوتی که پس از مراسم حنا
گذاشتن ایجاد شده بود به همدیگر نگاه می کردند چرا که می دانستند برخی از
آنان تنها یک شب دیگر در کنار هم بوده و برخی از دوستان آنان طی عملیات با
ربودن گوی سبقت از همرزمان به معبود و عشق واقعی خویش رسیده و با پیوستن
به قافله شهدا اجر مجاهدت ها و جهاد خویش را از خداوند متعال دریافت می
نمایند .
با آغاز عملیات بسیاری از رزمندگان با ریخته شدن خونشان بر سر و صورت و
دست و پا رنگ حنا در مقابل رنگ خون دیگر جلوه ای نداشته و با خضاب مجدد
بدن و سر و صورت که این بار با خون انجام می شد به دیدار دوست و معبود
واقعی خویش رهسپار می گردیدند.(1)
پی نوشت:
1_(زراعت پیشه،نجف،۱۳۹۱،اولین تیپ: :نگاهی به
عملکرد تیپ ۱۵ آبی خاکی امام حسن مجتبی ع در دفاع مقدس)
منبع:مشرق
211008