۰۸ آذر ۱۴۰۳ ۲۷ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۹ : ۱۲
عقیق: گرایش به پرستش در اعماق فطرت پاک نهاد آدمی خانه دارد و با روح آدمی سرشته شده است و نماز آینهی صاف و زلال تجلی این پرستش است. با اینهمه چرا عده ای از نماز گزادن سر باز می زنند و به تعبیر قرآن چرا عده ای در امر نماز "با کسالت" به نماز بر می خیزند یا در نماز" به سهو" گرفتارند.(1) در ذیل به نمونه های از آثار نخواندن نماز اشاره می کنیم.
خشم خداى متعال
۱ ـ پیامبر خدا(ص): هر كس نمازى را نخواند، خداوند را مى بیند كه بر او خشمناك است.
تباه شدن عمل
۲ ـ پیامبر خدا(ص) : هر كس نماز را از روى قصد ترك كند، خداوند عملش را تباه مى كند.(2)
۳ ـ زراره: از امام صادق(ع) درباره این گفته خداى جلّ جلاله پرسیدم : «هر كس به (اركان) ایمان كفر ورزد، بى گمان عملش تباه است» ، فرمود: ترك كردن كارى كه بدان اقرار دارد كه از آن جمله، ترك نماز بى هیچ بیمارى و گرفتارى است.
كفر
۴ ـ پیامبر خدا(ص) : هركس نماز را عمداً ترك كند، آشكارا كفر ورزیده است.(3)
۵ ـ پیمان میان ما و آنان، نماز است . پس هر كس آن را ترك كند ، كافر شده است.
۶ ـ كسى كه نماز نمى گزارد، دین ندارد.
۷ ـ كسى كه نماز نمى گزارد، بهره اى از دین ندارد.(4)
۸ ـ (مرز) میان كفر و ایمان ، جز ترك نماز نیست.
۹ ـ (مرز) میان بنده و كفر، ترك نماز است.
۱۰ ـ هركس نماز را ترك كند و به پاداش آن امید نورزد و از عذابش نهراسد، اهمیت نمى دهم كه یهودى، مسیحى و یا مجوس بمیرد.
۱۱ ـ میان مسلمان و كفر ، جز این نیست كه نماز واجب را از روى قصد ترك كند و یا به جهت سبك شمردن آن را نخواند.
۱۲ ـ امام صادق(ع) : مردى نزد پیامبر آمد و گفت: اى پیامبر خدا، مرا سفارش كن. فرمود: نماز را از روى قصد وامگذار كه هر كس آن را از روى قصد ترك
كند، دین اسلام از او وا رهیده است. (مسلمان نیست).(5)
۱۳ ـ پیامبر خدا(ص) ـ در سفارش به معاذ ـ : هرگز نماز واجب را از روى قصد ترك مكن ، كه هر كس نماز واجب را از روى قصد ترك كند، خداوند تعهدى
دربرابر او ندارد.(6)
۱۴ ـ امام صادق(ع) ـ به كسى كه از گناهان بزرگ پرسیده بود ـ فرمود: ترك كردن نماز از روى قصد یا هر آنچه خداى جلّ جلاله واجب كرده است؛ زیرا پیامبرخدا(ص) فرمود: هر كس نماز را از روى قصد ترك كند ، از پیمان خداوند جلّ جلاله و پیمان پیامبرش ، بیرون رفته است.
۱۵ ـ امام علىّ(ع) : تفاوت میان مؤمن و كافر، نماز است . پس هر كس آن را ترك كند و ادعاى ایمان كند، عملش او را تكذیب مى كند و گواهى از خودش بر خود اوست.
۱۶ ـ امام صادق(ع) ـ در پاسخ به این پرسش : چگونه زناكار را كافر نمى
نامید و ترك كننده نماز را كافر مى نامید و دلیل آن چیست؟ ـ فرمود: چون زناكار و
مانند آن، به جهت غلبه شهوت آن را انجام مى دهد و ترك كننده نماز فقط از روى
سبك شمردن ، آن را ترك مى كند.
پی نوشت ها:
1_(سوره ماعون، آیه5)
2_( در صحیح بخارى وسنن نسایى ومسندابن حنبل چنین آمده است: «هركس نماز عصر را ترك كند...».)
3_(در عوالى اللآلى قید «آشكارا» نیست.)
4_(متن دعائم الاسلام چنین است: «كسى كه نماز را ترك كند نصیبى از اسلام ندارد».)
5_(در الترغیب و الترهیب چنین آمده است: «از روى قصد نماز را ترك مكنید، كه هر كس آن را از روى قصد ترك كند، از دین خارج شده است».)
6_(در المستدرك على الصحیحین در انتهاى حدیث افزوده است : «و پیامبرش نیز تعهدى ندارد».)
منبع: برکت نماز
211008