وهابیت بر این باور است که شیعیان به جای این که خدا را صدا کنند مخلوقات او را صدا می زنند و به آنها متوسل می شوند در حالی که این شرک است گاهی وقت ها از غیر خدا حاجت می خواهند اگر قرار باشد مخلوقی حاجت آنها را بدهد پس الله چه کاره است؟ این فراتر از یک شرک معمولی است
در پاسخ به این سوال می گوییم خداوند به همه چیز قادر و تواناست اما همین خدای تبارک و تعالی این جهان را با واسطه خلق کرده است و رحمت و نعمت خود را توسط واسطه به بندگان و مخلوقاتش عطا می کند مثلا خداوند می تواند بدون هیچ واسطه و علتی از آسمان باران بباراند ولی این کار را با واسطه هایی مثل ابر، باد و.. انجام می دهد
یا این که خداوند قادر است که خودش گناه و یا ثواب آدمی را ثبت و ضبط کند ولی با این حال دو فرشته در طرف چپ و راست انسان قرار داده که گناه و ثواب را ضبط میکنند
مگر خدا قادر مطلق نیست؟ پس چرا برای همه ی این کارها وسیله خلق کرده است ؟
پس می فهمیم که خداوند می خواهد نعمت های خویش را با واسطه به مخلوقاتش برساند
شیعیان وقتی معصومین را برای رفع خواسته های خود مورد خطاب قرار می دهند در حقیقت انهارا واسطه برای رفع حوائج از طرف خدا می دانند
لذامثلا به حضرت اباالفضل علیه السلام این قدرت (قدرت شفا دادن) را عطا نموده استکه مریض را به اجازه ی خداوند شفا بدهد و در واقع وقتی ما می گوییم یا عباس مریض مرا شفا بده از خود خداوند می خواهیم و این عین توحید است نه شرک
بحث توسل یک بحث خرافی و بدعت نیست بلکه خداوند در قرآن به آن امر نموده است
1) سوره ی مائده آیه ی 35 ((يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (35)
ای کسانی که ایمان آوردید تقوای اللهی کنید و وسیله ای برای تقرب به او بجویید و در راه خدا جهاد کنید شاید رستگار شوید
2) سوره ی نساء آیه ی 64 ((وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا (64)
ترجمه ی آیه: ما هیچ پیامبری را نفرستادیم، مگر برای این که به فرمان خدا، از وی اطاعت شود و اگر این مخالفان هنگامی که به خود ستم کردند (فرمان های خدا را زیر پا گذاشتند) به نزد تو می آمدند و از خدا طلب آمرزش می کردند و پیامبر نیز برای آنها استغفار میکرد خداوند را توبه پذیر و مهربان می یافتند
3) سوره یوسف آیه ی 97 ((يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ (97)
فرزندان حضرت یعقوب به او می گویند : ((ای پدر برای ما استغفار کن))
4) سو ره ی غافر آیه ی 7 ((الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَمَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَيُؤْمِنُونَ بِهِ وَيَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا وَسِعْتَ كُلَّ شَيْءٍ رَحْمَةً وَعِلْمًا فَاغْفِرْ لِلَّذِينَ تَابُوا وَاتَّبَعُوا سَبِيلَكَ وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ (7)
ترجمه ی آیه : فرشتگانی که عرش با عظمت الهی را را بر دوش گرفته اند و آنان که پیرامون عرشند به تسبیح و ستایش حق مشغولند هم خود به خدا ایمان دارند و هم برای اهل ایمان از خدا آمرزش و مغفرت می طلبند که ای پروردگاری که علم و رحمت بی نهایت همه ی اهل عالم را فرا گرفته تو به لطف و کرم گناه آنان که توبه کرده و راه رضای تو را پیموده اند را ببخش و آنان را از عذاب دوزخ محفوض دار
5) سوره ی شوری آیه ی 5 ((تَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْ فَوْقِهِنَّ وَالْمَلَائِكَةُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَيَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِي الْأَرْضِ أَلَا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (5)
ترجمه ی آیه : نزدیک است که آسمان ها از فراز شکافته شود و فرشتگان به ستایش خدای خود تسبیح گویند و برای اهل زمین (از خدا) مغفرت و آمرزش طلبند (وندا کنند که ) الا ای بندگان بدانید که خداست آن ذاتی که بسیار در حق بندگان آمرزنده و مهربان است
6) سوره ی حشر آیه ی 10 ((وَالَّذِينَ جَاءُوا مِنْ بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَئُوفٌ رَحِيمٌ (10)
ترجمه ی آیه : و آنان که پس از مهاجر و انصار آمدند دائم در دعا به درگاه خدا عرض می کنند پروردگارا بر ما و برادران دینی مان که در ایمان پیش از ما شتافتند ببخش ودر دل ما هیچ کینه و حسد مومنان قرار مده پروردگارا تویی که در حق بندگان مهربانی
7) سوره ی ابراهیم آیه ی 41 (( رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ))
ترجمه:پروردگارا روزى كه حساب برپا می شود بر من و پدر و مادرم و بر مؤمنان ببخشاى
8)سو ره ی اعراف آیه ی 151 ((قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلأَخِي وَأَدْخِلْنَا فِي رَحْمَتِكَ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ))
ترجمه:(موسي) گفت پروردگارا! من و برادرم را بيامرز و ما را در رحمت خود داخل كن و تو مهربانترين مهرباناني.
9) سوره ی محمد آیه ی 19 ((فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَمَثْوَاكُمْ))
عقیق:ترجمه ی آیه :پس بدان كه هيچ معبودى جز خدا نيست و براى گناه خويش آمرزش جوى و براى مردان و زنان با ايمان [طلب مغفرت كن] و خداست كه فرجام و مآل [هر يك از] شما را می دانید
بررسی روایات اهل سنت پیرامون توسل :
علاوه بر قرآن در روایات نیز موضوع توسل مطرح شده
١) بعد از جنگ بدر کشته های مشرکان را در چاه انداختند و بعد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم بالای چاه ایستاد وخطاب به آنها فرمود: همانا شما همسایگان بدی برای رسول خدا بودید او را از منزلش بیرون ساخته و از خود طرد نمودید سپس بر ضّد او اجتماع نموده و با او محاربه کردید من آن چه را که پروردگارم وعده داده بود حق یافتم،عُمَر به پیامبر گفت ای رسول خدا آیا با اجسادی که روح ندارند سخن می گویی؟ پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود قسم به کسی که جانم در دست اوست تو از آنها شنوا تر نیسنی!
- صحیح بخاری،کتاب المغازى،باب قَتْلِ أَبِى جَهْلٍ (باب هشتم)
2) انس بن مالک از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نقل میکند کهفرمودند : ((بنده هنگامی که در قبرش گذارده می شود و اصحابش او را ترک می کنند صدای کفش آنها را می شنود و ...ادامه ی روایت ))
- صحیح بخاری، کتاب الجنائز، باب الميت يسمع خفق النعال (باب 67)، حدیث 1338
3) متقی هندی به سند خود از پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم نقل می کند که فرمود :
هر کس وصیت نکند به او اذن صحبت با مردگان داده نمی شود
- کنز العمال، كتاب الوصية من قسم الأقوال، باب لوعيد على تارك الوصية والضار فيها
پس از بررسی روایات صحیح اهل سنت دریافت می شود که مردگان انسان های مرده را می شنوند و از این دنیا نیز اطلاع دارند و می توانند حرف بزنند پس وقتی ما شیعیان مثلا
می گوییم ای فاطمه ی زهرا علیها السلام حاجت ما را بده، طبق قرآن و روایات صحیح ایشان صدای ما را می شنوند و برای ما دعا میکنند و از اختیاراتی که خداوند تبارک و تعالی برای این بندگان صالح داده است استفاده می کنند و حاجت ما را به اذن خداوند برآورده می کنند، این نه تنها شرک نیست بلکه دستو صریح قرآن و روایات پیامبر است
زندگی برزخی پس از مرگ :
در این جا نیزبا استناد به آیات می فهمیم که حیات برزخی هم برای شهدا و هم برای تمام صالحان امکان دارد
1) خداوند در قرآن می فرماید ((وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ))سوره ی آل عمران آیه ی 169
گمان نکنید کسانی که در راه خدا کشته شده اند مرده هستند بلکه زنده هستند و نزد پروردگارشان روزی می خورند
با توجه این آیه در می یابیم کسانی که در راه خدا کشته می شوند نمرده اند و از طرفی هم پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله وسلم و حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها وائمه ی معصومین به غیر از صاحب الزمان، شهید شده اند پس در واقع این بزرگواران بنا به گفته ی خداوند نمرده اند پس ما از زنده ها حاجت می خواهیم نه از مرده ها !
2) و همچنین خداوند می فرماید(( وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا)) سوره ی نساء آیه ی 69 و آنان که خدا و رسول را اطاعت کنند البته با کسانی که خدا به آنها لطف و عنایت کامل فرموده یعنی با پیامبران و صدیقان،شهیدان و نیکوکاران محشور خواهند شد و اینان چقدر رفیقان نیکویی هستند
با توجه به آیه ی مبارکه می فهمیم اگر شهدا زنده هستند پس هر کس که مطیع خدا و رسول باشد او نیز با شهدا است اگر شهدا زنده هستند پس اینان نیز زنده اند و حیات برزخی دارند و از احوال دنیا نیز باخبر هستند
نتیجه گیری :
منبع:جام
211001