۰۱ بهمن ۱۴۰۳ ۲۱ رجب ۱۴۴۶ - ۲۱ : ۲۰
عقیق: فی بُیُوتٍ اَذِنَ اللهُ اَن یُرفَعَ وَ
یَذکَرَ فیها اِسمُهُ؛ در خانه هایی که خداوند اذن داده و رفعت یابد ویاد خدا در
آن برده شود.
معمولاً دیدگاه ما نسبت به خانه دیدگاهی
محدود و کوتاه فقط برای استراحت و آسایش است در حالیکه اسلام خانه را پایگاهی مقدس
و چند منظوره میداند که یک منظور از آن رفاه و آسایش و سکونت است و از آنجا که
حضرت علی(ع)و فاطمه زهرا(س) رفتارشان معرف و نمونه ای از خواسته های اسلام است به
عنوان سندی مهم زندگی و خانه حضرت زهرا(س) را مورد بررسی قرار می دهیم.
خانه حضرت زهرا(س) علاوه بر استراحتگاه و
محلی برای سکونت و کسب آرامش است عاطفی و تبادل عواطف انسانی و لذت های مشروع
استفاده های دیگر نیز داشته است از جمله:
1)
مدرسه ای برای آموزش دادن فرزندان و تربیت آنان و تربیت خادم خود فضه می باشد.
2)
دارالتعلیمی برای زنان مدینه برای پاسخگویی به سئوالات آنان و رفع شبهات
اعتقادی آنان می باشد.
3)
دارالحکمه ای برای اصحاب خاص پیامبر همچون سلمان و جابر و ... می باشد.
4)
معبدی برای عبادت و محرابی برای نیایش با خدای بزرگ می باشد.
5)
میهمانخانه ای برای پذیرایی از مستمندان و میهمانان می باشد.
6)
کارخانه ای برای کار و تلاش و تأمین نیاز های خانوادگی می باشد. لذا حضرت
زهرا(س) در آن آسیابانی می کند و ریسندگی و بافندگی دارد.
7)
قطعه ای نورانی و سرزمینی ملکوتی است که دائمأ فرشتگان آسمان بر آن رفت و آمد
می کنند.
8) و بالآخره یک سنگر و یا میدان جنگی
تمام عیار بر علیه منافقین در برابر تهاجم آنان به ولیّ بر حق زمان مولی
امیرالمؤمنین(ع) است که در این میدان، شهید، محسن فاطمه (ع) است. مجروح و در نهایت
شهیده این جهاد، خود فاطمه(س) است و اسیر این جنگ، شوهر فاطمه (س) است در این
میدان جنگ، منافقین بر حسب شواهد متعدد تاریخی از آتش، غلاف شمشیر، و سربازان
نظامی و حرمت شکنی، حمله به زنان و کودکان استفاده کردند.
با این توصیف از خانه زهرا(س) و علی(ع)
می توان به یکی از زیباترین تعاریف زهد هم دست یافت چرا که زهد یعنی انسان از حداقل
امکانات مادی بیشترین بهرههای ممکن و یا غیر اقتصادی را برداشت کند.
211008